شناسهٔ خبر: 66675054 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

کلر ژوبرت با حضور در غرفه ایبنا بیان کرد؛

نویسنده باید بین مستقیم‌گویی و پیام غیرمستقیم در کتاب کودک تعادل برقرار کند

یک نویسنده ادبیات کودک گفت: گاهی نویسندگان تفریط می‌کنند و به‌خاطر ترس از مستقیم‌گویی به قدری مطلب را پوشیده بیان می‌کنند که بچه‌ها پیام را نمی‌گیرند. این است که باید اعتدالی ایجاد کنیم تا هم پیام را برسانیم و هم شعاری نشود.

صاحب‌خبر -

کلر ژوبرت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره آثاری که امسال از او در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران حضور دارد، گفت: چهار کتاب با عنوان «مجموعه ماجراهای دخترانه» در انتشارات مهرک دارم، سه عنوان کتاب در انتشارات به‌نشر از من منتشر شده است از یک مجموعه ۸ جلدی تحت عنوان «ماجراهای جنگل بلوط» و همچنین جلد دوم «ماجراهای ننه‌گلاب و امیرعلی» در انتشارات کتابک به چاپ رسیده است.

او در ادامه، درخصوص تفاوت نوشتن داستان با مضمون معارف دینی برای کودکان در مقایسه با بزرگسالان، گفت: در وهله اول تفاوت‌هایی بین داستان کودک و بزرگسال باید باشد. مسائل زیادی هست مثل بحث پیچیدگی پیرنگ که برای کودک باید ساده‌تر باشد یا حجم داستان و زبان داستان و…. البته من شباهت زیادی می‌بینم بین داستان کوتاه بزرگسال و داستان کودک: مواردی مثل وحدت موضوع، وحدت تأثیر و حجم کم و عدم تعدد شخصیت، عدم تعدد مکان و زمان و…. این‌ها نکاتی هستند که هم در داستان کوتاه بزرگسال باید رعایت شود و هم در داستان کوتاه کودک و نوجوان.

ژوبرت درباره اینکه چگونه می‌شود بین ژانر فانتزی و داستان‌هایی با مضمون معارف ارتباط ایجاد کرد؟ این‌طور توضیح داد: از راه‌های ایجاد ارتباط بین ژانر فانتزی و داستان‌های با مضمون معارف خیلی مفصل می‌شود سخن گفت. اگر فانتزی را به معنی کلی‌اش در نظر بگیریم، یعنی هر آنچه در زندگی واقعی امکان‌پذیر نیست، مانند فکرکردن و صحبت‌کردن حیوانات و جان‌بخشی به اشیا و کلاً هر چیزی که در دنیای واقعی اتفاق نمی‌افتد، از این طریق می‌شود در داستان‌های معارف پای عناصر فانتزی را باز کرد. مثلاً می‌شود با انتخاب راوی فانتزی یا با واردکردن شخص

یت‌های فانتزی مانند همان حیوانات یا اشیا، این کار را صورت داد.

این نویسنده داستان‌های کودک به چگونگی انتقال غیرمستقیم پیام به کودکان در خلال داستان نیز اشاره و بیان کرد: اگرچه ادعا ندارم که کاملاً موفق بوده‌ام، اما تمام سعی‌ام را کرده‌ام که هم احساسات و هم تفکر بچه‌ها همزمان درگیر شود؛ اما ابتدا باید پیامی را که در نظر داریم، برای خودمان کاملاً مشخص و روشن کنیم. یکی از مشکلاتی که گاهی نویسنده دارد این است که روی پیام خیلی تمرکز ندارد و حواسش نیست که می‌خواهد چه بگوید؛ بنابراین گاهی نوسان ایجاد می‌شود. باید حواس‌مان باشد که دقیقاً چه می‌خواهیم بگوییم و سعی کنیم که این پیام را لابه‌لای وقایع داستان بیان کنیم، به‌طوری‌که در انتهای داستان کودک خودش بتواند به نتیجه مطلوب برسد؛ اما این کار بسیار سخت و گسترده است. البته یک نکته را هم بگویم. به‌نظر من مستقیم‌گویی همیشه بد نیست؛ یعنی باید تعادلی برقرار کنیم. گاهی نویسندگان تفریط می‌کنند و به‌خاطر ترس از مستقیم‌گویی به قدری پوشیده مطلب را بیان می‌کنند که بچه‌ها پیام را نمی‌گیرند. این است که باید اعتدالی ایجاد کنیم تا هم پیام را برسانیم و هم شعاری نشود.

به گزارش ایبنا: نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود. اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

نظر شما