شناسهٔ خبر: 66674769 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

آیت‌الله مکارم شیرازی در پیامی به اجلاسیه کنگره جهانی حضرت رضا:

وضعیت مردم مظلوم غزه از فجیع ترین نمونه های ظلم در تاریخ بشریت است

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پیامی بر لزوم و نیاز امروز جهان بر گسترش عدالت و جلوگیری از ظلم تاکید و تصریح کرد: وضعیت مردم مظلوم غزه از فجیع ترین نمونه های ظلم در تاریخ بشریت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پیامی به کنگره جهانی حضرت رضا(ع) که در اجلاسیه این کنگره قرائت شد، بر لزوم و نیاز امروز جهان بر گسترش عدالت و جلوگیری از ظلم تاکید کرد.

متن این پیام بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

قال علی بن موسی الرضلا (ع) المؤمن الذی إذا أحسن استبشر و إذا أساء استغفر والمُسْلِمُ الَّذِی یَسْلَمُ المسلمون من لسانه و یده لیس منا من لم یأمن جارُهُ بوائقه عیون أخبار الرضا(ع)، ج۲، ص ۲۴

در ابتدا لازم می‌دانم از تمام دست اندرکاران و شرکت‌کنندگان در کنگره جهانی تعظیم و تکریم شخصیت حضرت علی‌بن‌موسی الرضا (علیه آلاف التحیه والثناء) که به همت تولیت محترم آستان قدس برگزار گردیده، تشکر و قدردانی کنم و امیدوارم این گردهمایی و امثال آن قدم‌های مفید و مؤثری در راه شناخت و نشر معارف اهل بیت(ع) خصوصاً حضرت علی بن موسی الرضا(ع) بردارد.

جهان امروز و مناسبات حاکم بر آن و نابرابری آشکار در برخورداری همه از حقوق انسانی و همچنین جور و ستم فراگیر زورمندان و مستکبران بر مستضعفین و مظلومان عالم مهمترین دلیل و نشانه بر نیاز جهان برای سعی و کوشش نسبت به گسترش عدالت و جلوگیری از ظلم است.

امروزه ظلم نه در پوشش و لفافه که عیان و ظاهر رخ نموده است وضعیت مردم مظلوم غزه که ابتدایی ترین حقوق انسانی آنها نقض شده و انواع جنایتها در حق ایشان روا داشته شده یکی از بارزترین و فجیع ترین نمونه های ظلم در تاریخ بشریت است.

اهمیت عدالت و پرهیز از ظلم و رعایت حقوق انسان‌ها از آموزه‌های اساسی دین مبین اسلام و مکتب اهل بیت (علیهم السلام) است. خداوند متعال یکی از اصلی ترین مأموریت‌های پیامبر خود را جریان عدالت و مبارزه با ظلم قرار داده آن چنان که به نبی خود فرمود: وَ اسْتَقِمْ کَما أُمِرْتَ وَ لَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ وَ قُلْ آمَنْتُ بما أنزَلَ اللهُ مِن کتابٍ و أمِرتُ لأعدِلَ بَینَکُم» و همچنین فرمود: «و هذا کتابٌ مُصَدّق لِسَانًا عربیًّا لِیُنذِرَ الَّذِینَ ظَلَمُوا و این مهم در جای جای قرآن و کلمات معصومین(ع) مورد تذکر قرار گرفته و به عناوین مختلف به آن پرداخته شده تا جایی که در کلام ثامن الحجج(ع) معیار مسلمانی عدم ظلم به مردم و نزدیکان قرار داده شده است.

گرچه سخن درباره عدالت فراوان گفته شده است اما به نظر می‌رسد موضوع عدالت به عنوان یک آرمان اصلی برای بشریت و حکومت امام موعود و گفت‌وگو درباره حقیقت ارکان و مولفه‌های آن، خصوصاً بررسی و واکاوی میدانی نسبت به موانع گسترش عدالت عمومی و مبارزه با ظالمان و مظاهر ظلم با تکیه بر معارف والا و نورانی قرآن و اهل بیت(ع)، نیازمند پژوهش و تلاش علمی بیشتر است. همچنین اینجانب پیشنهاد می‌کنم کمیته ای برای پیگیری و تحقق این مطالعات و پژوهش‌ها در کنار این کنگره تشکیل شود تا با استفاده از ظرفیت جهانی امام رضا(ع) و آستان مقدس آن حضرت و ارتباط با اندیشمندان و افراد تأثیرگذار، اجرای عملی شعار این گردهمایی را پیگیری کند.

در پایان بار دیگر از همۀ برگزار کنندگان و شرکت‌کنندگان این کنگرۀ مبارک که به نام حضرت علی بن موسی الرضا (ع) مزین گشته است تشکر و قدردانی می‌نمایم و امیدوارم نام ما در زمره شیعیان خالص آن حضرت و زمینه سازان حکومت مهدوی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قرار گیرد و خداوند متعال همه ما را به عدالت در رفتار و گفتار موفق بدارد.

والسلام علیکم و رحمة الله

قم - ناصر مکارم شیرازی

نظر شما