شناسهٔ خبر: 66674711 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: طبنا | لینک خبر

نمایشگاه‌های کشاورزی و دامپروری بسترساز توسعه صنعتی می‌شود

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، برگزاری نمایشگاه های دام و طیور را محملی برای ارائه دستاوردها و خدمات تخصصی در راستای تحقق راهبردهای ملی جهش تولید و صنعتی شدن نظام تولید با بهره‌گیری از فناوری‌ها و تجهیزات نوین عنوان کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس، عبدالمجید رنجبر در نشست خبری هجدهمین نمایشگاه دام، طیور ، آبزیان و تجهیزات و صنایع وابسته در رابطه با سهم این استان در نظام تولید کشور، اعلام کرد: استان فارس با تولید 12 درصد محصولات کشاورزی کشور و 6.5 درصد از تولیدات دام و طیور، رتبه 4 کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه استان فارس با تولید ۷۰ هزار تن گوشت قرمز و ۱۲ هزار تن عسل طبیعی در رتبه سوم کشور قرار دارد، افزود: این استان در زمینه تولید گوشت مرغ و شیرخام در جایگاه چهارم کشور قرار دارد.

رنجبر تصریح کرد: اجرای یک مگاپروژه و دو زنجیره بزرگ در زمینه تولید گوشت و تکمیل ۳ زنجیره گاوداری در شهر شیراز زمینه را برای ارتقاء جایگاه این استان در بین ۳ رتبه نخست تامین‌کنندگان این کالاها فراهم خواهد کرد.

او با تشریح فعالیت هزار و 55 واحد تولیدی صنعت طیور در این استان، گفت: این واحدها با بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و بکارگیری فناوری‌های جدید می‌توانند در تامین گوشت سفید مورد نیاز کشور نقش‌آفرین باشند.

این مقام مسئول افزود: سال گذشته پس از ۲۰ سال برای اولین بار مرغ بومی این استان با عنوان مرغ پارسه در کشور ثبت ملی شد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، گفت: فارس با هفت میلیون و 800 هزار راس دام سبک رتبه نخست جمعیت دام کشور را به خود اختصاص داده که از این تعداد دو میلیون و سیصد هزار راس مربوط به عشایر این استان است.

به گفته وی؛ جذب سرمایه گذاران خارجی در زمینه پرواربندی گوشت قرمز و تولید قراردادی آن نتایج مثبتی به همراه خواهد داشت.

این مقام مسئول با ارائه آماری از ساختار تولید واحدهای تولیدی در حوزه طیور، گفت: ۶۰ درصد از این واحدها به صورت سنتی و نیمه صنعتی و ۴۰ درصد صنعتی هستند که در این نمایشگاه‌ها باید تلاش شود تا بتوانیم صنعت طیور فارس و حتی سایر استان‌های کشور را با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و خدمات بهینه به مراحل قابل قبولی از پیشرفت برسانیم.

رنجبر برگزاری نمایشگاه‌ها را زمینه‌ساز صنعتی شدن نظام تولید عنوان کرد و ادامه داد: در راستای تولید دائمی پایدار و افزایش بهره‌وری این دو نمایشگاه تخصصی هم از جنبه ارائه خدمات توسعه‌ای صنایع دامپروری با تجهیزات و فناوری‌های جدید و هم از جنبه بهره‌برداری از این دستاوردها برای تولیدکنندگان فرصت‌آفرین است.

وی افزود: اگر هزینه‌های تولید کاهش پیدا کند قطعا قیمت نهایی مصرف‌کننده کم خواهد شد که نتیجه آن افزایش قدرت خرید مردم و افزایش سرانه مصرفی گوشت سفید در بین خانوارهای ایرانی می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی فارس از برنامه حمایتی دولت سیزدهم از قشر تولیدکننده خبر داد و خاطر نشان کرد: با توجه به‌ تولیدات انبوه در بازار دولت نسبت به خرید مرغ مازاد با هدف افزایش ذخایر استراتژیک و همچنین افزایش میزان صادرات اقدام کرده است که در هفته گذشته مراحل اجرایی صادرات هزار تن مرغ نیز به کشورهای خارجی آغاز شد.

نظر شما