شناسهٔ خبر: 66673750 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

هزار و ۱۰۰ دانشجو تحت پوشش بنیاد علم و فناوری ایران

خبرگزاری صدا و سیما

مدیرعامل بنیاد حامیان علم و فناوری ایران از تحت پوشش قرار داشتن یک هزار و ۱۰۰ دانشجو از ۴۰ دانشگاه کشور توسط این بنیاد خبر داد.

صاحب‌خبر -

هزار و ۱۰۰ دانشجو تحت پوشش بنیاد علم و فناوری ایران

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز آذربایجان شرقی محمدحسین امید امروز در هفتمین گردهمایی سراسری خیران آموزش عالی کشور در دانشگاه تبریز، با اشاره به اینکه از گردهمایی پنجم خیران آموزش عالی کشور، پویش‌هایی برگزار می‌شود که یکی از این پویش‌ها، حمایت از دانشجویان است گفت: این پویش ابتدا با ۲۰ دانشجوی دانشگاه مراغه آغاز شد.

وی از توسعه سامانه این بنیاد در اجرای نیات خیران خبر داد و افزود: اکنون ۴۰ دانشگاه کشور، دانشجویان نیازمند و متقاضی کمک خود را به بنیاد معرفی کرده‌اند و ماهیانه پنج میلیون ریال به این دانشجویان پرداخت می‌شود.

امید ادامه داد: سال گذشته پویش حمایت از ایده‌های دانشجویی نیز آغاز شد که ۲ پارک علم و فناوری برای اجرای این پویش، پیشگام شدند و تعدادی از تیم‌های دانشجویی تحت حمایت بنیاد قرار گرفتند که به هر یک از این تیم‌ها تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال پرداخت می‌شود.

 مدیرعامل بنیاد حامیان علم و فناوری ایران با بیان این‌که یاریگران برگزیده دانشگاه‌ها در گردهمایی‌ها معرفی می‌شوند اظهار کرد: امسال ۱۷ یاریگر ۱۷ دانشگاه کشور مورد تقدیر قرار می‌گیرند و تا سال آینده نیز بنیاد‌های برگزیده دانشگاه‌ها نیز معرفی و تجلیل خواهند شد و حمایت‌های بنیاد حامیان علم و فناوری ایران به این بنیاد‌های برگزیده بیشتر خواهد بود.

وی با اشاره به توسعه برنامه‌های ترویج گفتمان وقف و امور خیر در حوزه علم و فناوری گفت: بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده از دانشجویان تحت پوشش و غیر تحت پوشش بنیاد، مشخص شده که هنوز نیاز بالایی بین دانشجویان وجود دارد.

امید تداوم حمایت از تیم‌های دانشجویی در راستای ایجاد امید و علاقه دانشجویان به تبدیل ایده به ثروت و فناوری‌ها، حمایت از کرسی‌های علم و فناوری در حیطه محیط زیست، هوش مصنوعی، اجرای پویش ارتقای سلامت دانشجویان، اجرای آیین نامه ربع رشیدی (نخستین مجموعه خیریه آموزشی جهان)، برگزاری جشنواره فیلم مستند خیران و واقفان حوزه علم و فناوری، تولید تعدادی مستند در ارتباط با وقف و خیران و چاپ کتاب حامیان علم و فناوری را از جمله برنامه‌های سال جاری این بنیاد عنوان کرد.

رئیس دانشگاه تبریز نیز با بیان اینکه دانشگاه‌های ما به شدت به بودجه‌های دولتی وابسته اند در حالی که ۵۵ درصد از بودجه دانشگاه‌های دنیا از طریق وقف و بخشش‌های خیران تامین می‌شود گفت: این موضوع نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از پیشرفت‌های علمی و دانشجویی و فناوری دانشگاه‌های دنیا مدیون کمک واقفان و خیران است.

صفر نصرالله زاده گفت: باید دست به دست هم دهیم و کمک کنیم تا آحاد جامعه با هر مقداری در بخشش به دانشگاه‌ها و آموزش عالی حضور داشته باشند تا بتوانیم از بحران مالی و وابستگی شدید دانشگاه‌ها به بودجه‌های دولتی بکاهیم.

وی با بیان اینکه یکی از مسائل مهم در پیشرفت علم، حمایت مادی و معنوی است افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشترین موقوفات و بخشش‌ها با هدف گسترش علم و دانشگاه مثل احداث دانشکده، کتابخانه، کمک به دانشجویان، پژوهش و فناوری و پیشرفت دانشگاه‌ها مرتبط است.

رئیس دانشگاه تبریز ادامه داد: هزینه دانشگاه ربع رشیدی از افتخارات آذربایجان و تبریز در ۷۰۰ سال قبل با بیش از یکهزار و ۵۰۰ دانشجو توسط خیران تامین می‌شد.

وی اظهار کرد: دانشگاه تبریز با قدمتی بیش از ۷۵ سال دارای ۸۰۰ عضو هیئت علمی، ۲۴ هزار دانشجو، ۲ هزار و ۱۰۰ دانشجوی خارجی، ۲۰ دانشکده و ۲ پردیس دانشگاهی است و یکی از دانشگاه‌های تاثیرگذار در سطح ملی و بین المللی است و بر اساس آمار‌ها بین ۶ دانشگاه برتر کشور قرار دارد.

نظر شما