شناسهٔ خبر: 66673648 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایبنا مطرح شد؛

برای نوشتن باید مجموعه شرایطی فراهم باشد تا یک سوژه به قطعیت برسد

اکرم اسلامی؛ نویسنده کتاب «تنها گریه کن» گفت: یک کتاب تا زمانی که به نگارش برسد، مسیر طولانی را باید طی کند.

صاحب‌خبر -

اکرم اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا گفت: انتشارات انجمن سپاس امسال با یک کتاب جدید با عنوان «برخیز و اول تو بکش» در نمایشگاه حاضر شده است. این کتاب ترجمه است و البته دو نشر دیگر نیز ترجمه‌های متفاوتی از این کتاب را ارائه داده‌اند.


وی گفت: بنده کتابی برای نمایشگاه امسال ندارم. برای نوشتن باید مجموعه شرایطی فراهم باشد تا یک سوژه به قطعیت برسد و در جریان مصاحبه و تحقیق و پژوهش قرار بگیرد و پس از آن به نگارش برسد. تا زمانی که به نگارش برسد، برای من و شکل کاری که من انجام می‌دهم یک مسیر طولانی است. من مسیر تحقیق و پژوهش را مسیر طولانی‌تری از نوشتن می‌دانم. البته که پرونده‌های متعدد و متفاوتی بوده که به بنده پیشنهاد شده‌اند اما به هر دلیلی نشده است، گاه اطلاعات درباره سوژه کم بوده یا اواسط کار به دلیلی کار به صورت نیمه‌تمام باقی مانده است.

اسلامی با اشاره به شعار نمایشگاه «بخوانیم و بسازیم» و تاثیر و نقش کتاب‌های حوزه دفاع مقدس در ایجاد امید و انگیزه در جامعه گفت‌: ما سوژه‌های خوبی داریم، پتانسیل خوبی برای نوشتن داریم ولی متاسفانه به تکرار افتادیم و ممکن است افت داشته باشد، به هر حال قائل به این هستم که شایدهمین کتاب‌هایی که در فضای حرفه‌ای به تکرار رسیده، مخاطب عامی دارد، اما کمی دقت نظر بیشتر و نوآوری بیشتر در حوزه نگارش این کتاب‌ها وارد شود، دست‌آورد بیشتری نسبت به حال خواهد داشت، شاید این تکرار باعت از دست دادن قشری از مخاطبین شود، نوآوری آنها را نیز درگیر و وارد جریان می‌کند.


اسلامی درباره نیاز به مجمع نویسندگان دفاع مقدس گفت: من اطلاعی ندارم که چنین مجمعی وجود داشته باشد، هرچند به گمانم وجود چنین چیزی لازم است که با بیان نکات ریز و مهم و ایجاد خلاقیت. مانع از تکرار در نوشتن زندگی‌نامه‌ها شویم.


ما در حوزه نگارش زندگی‌نامه‌های شهدا و حوزه پایداری و مقاومت متاسفانه به تکراری افتاده‌ایم، اما اینکه چه باید کرد و چه روشی باید پیش گرفت، من در جایگاهی نیستم که بخواهم چیزی بگویم، اساتید این حوزه هستند که بارها و بارها شیوه درست را گفته‌اند و فریاد زده‌اند اما متاسفانه مورد توجه قرار نگرفته است.

نظر شما