شناسهٔ خبر: 66673633 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

نتایج سفر گروسی به ایران، محور ملاقات وزیرخارجه انگلیس با مدیرکل آژانس

«دیوید کامرون» وزیر امور خارجه انگلیس و «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره نتایج سفر اخیر گروسی به ایران گفت‌وگو کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، روزنامه گاردین در گزارشی نوشت، در جریان این ملاقات که در پایتخت انگلیس برگزار شد، دو طرف درباره برنامه هسته‌ای ایران و نتایج مذاکرات اخیر گروسی در تهران با مقام‌های کشورمان بحث و تبادل نظر کردند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه هفته پیش به منظور شرکت و سخنرانی در کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای ایران و دیدار با برخی از مقامات کشورمان وارد تهران شد و در این مدت با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد کشورمان در مذاکرات رفع تحریم‌ها دیدار کرد.

او همچنین با محمد اسلامی رئیس آژانس انرژی اتمی ایران دیدار و دو طرف درباره نحوه اجرای بیانیه ۴ مارس برای حل‌وفصل مسائل پادمانی گفت‌وگو کردند.

بیانیه ۴ مارس سندی بود که اسفند ۱۴۰۱ میان ایران و آژانس توافق شد و بر اساس آن، جمهوری اسلامی ایران به طور داوطلبانه با فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر بازرسان آژانس، در چارچوب قانون راهبردی مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران) موافقت کرد.

در پی این بیانیه، جلسات متعددی در سطح کارشناسی برگزار و چندین موضوع فنی بین ایران و آژانس حل و فصل شد.

در واقع با همکاری و حسن نیت جمهوری اسلامی ایران، اختلافات بر سر یکی از سه مکانی که آژانس ادعا می‌کند رد اورانیوم در آن پیدا شده، حل و فصل و همچنین پاسخ‌های مستدل و مستندات مربوطه درباره سایر مکان‌ها به آژانس ارائه شد.

جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که همکاری خود را با آژانس در چارچوب موافقتنامه جامع پادمان ادامه داده و مسائل باقی‌مانده پادمانی نیز با رویکرد حرفه‌ای و بدون جانبداری آژانس قابل حل است.

نظر شما