شناسهٔ خبر: 66673577 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

شکست آمریکا در کارزار فشار بر مالزی برای اجرای تحریم‌ها

اقدام یک هیات آمریکایی برای فشار بر دولت مالزی به‌منظور اجرای تحریم‌های نفتی در جریان سفر هفته گذشته به این کشور با شکست مواجه شد.

صاحب‌خبر -

اقدام یک هیات آمریکایی برای فشار بر دولت مالزی به‌منظور اجرای تحریم‌های نفتی در جریان سفر هفته گذشته به این کشور، با تاکید کوالالامپور بر همکاری با تهران و تکذیب ادعا‌های واشنگتن در مورد انتقال نفت ایران شکست خورد.

برایان نلسن معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور اطلاعات مالی و تروریسم هفته گذشته در جریان سفر چهار روزه خود به مالزی و سنگاپور سعی داشت تا با فضاسازی علیه جمهوری اسلامی تعاملات ایران با این دو کشور جنوب شرقی آسیا را به مخاطره بیاندازد.

نلسن در جریان سفر خود بر این ادعا تمرکز داشت که مالزی اجازه می‌دهد ایران از آبراه‌های این کشور برای انتقال کشتی به کشتی نفت استفاده کند. او مدعی شد که واشنگتن می‌داند ظرفیت ایران برای انتقال نفت به ارائه دهندگان خدمات مستقر در مالزی بستگی دارد.

ادگارد کاگان سفیر آمریکا در مالزی همزمان با سفر این مقام ارشد وزارت خزانه داری اینطور عنوان کرد: ما مطمئن هستیم که دولت مالزی موضع آمریکا در قبال انتقال نفت تحریم شده و تاثیر بالقوه‌ای که این امر می‌تواند داشته باشد را درک می‌کند.

اما پس مذاکرات مقام‌های دو طرف، اظهار نظرات و مواضع دولت مالزی نشان داد که طرح دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای اعمال فشار بر کوالالامپور بمنظور اجرای تحریم‌های نفتی علیه ایران با شکست روبرو شده است.

سیف‌الدین ناسوشن اسماعیل وزیر کشور مالزی جمعه گذشته از رد درخواست آمریکا برای تشدید اجرای تحریم‌ها علیه ایران خبر داد و گفت: کوالالامپور فقط از تحریم‌های سازمان ملل پیروی می‌کند و تحریم‌های اعمال شده از سوی کشور‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد.

وزیر کشور مالزی پس از دیدار با برایان نلسن در واکنش به ادعای این مقام آمریکایی مبنی بر اتکای ایران به مالزی برای فروش نفت خود و درخواست واشنگتن از کوالالامپور برای تشدید اجرای تحریم‌ها علیه تهران، بیان کرد: به نلسون تاکید کردم که تحریم‌ها را تنها در صورتی به رسمیت می‌شناسیم که توسط شورای امنیت سازمان ملل تصویب و اعمال شده باشد.

بلومبرگ پیش از آن در گزاشی مدعی شده بود که ایران از طریق سیستم مالی مالزی در حال جا به جایی پول خود در منطقه است و بر همین اساس وزارت خزانه‌داری آمریکا این هیات را برای جلب حمایت از اجرای تحریم‌ها علیه ایران عازم منطقه جنوب شرق آسیا کرد.

این قضیه از نقطه نظر کوالالامپور آنچنان مهم تلقی شد که شخص انور ابراهیم نخست وزیر مالزی نیز درباره آن لب به سخن گشود و ادعا‌های آمریکا در این مورد و انتقال کشتی به کشتی نفت ایران در دریا‌ها را رد کرد.

انور ابراهیم در جریان سخنرانی در یک مجمع اقتصادی در دوحه قطر تاکید کرد که «هیچ مدرکی» مبنی بر انتقال نفت تحریم شده ایران از طریق کشتی به کشتی در آب‌های مالزی وجود ندارد و اینکه مالزی ظرفیت نظارت بر این مساله در آب‌های بین المللی را ندارد.

اظهارات مقام‌های ارشد مالزی به صورت شفاف نشان می‌دهد که سفر هیات آمریکایی هیچ تاثیری بر موضع دولت کوالالامپور در قبال ایران نگذاشته است و پرونده کارزار فشار تیم وزارت خزانه داری به مالزی در اجرای تحریم‌های نفتی با یک شکست مختومه شده است.

منبع: ایرنا

نظر شما