شناسهٔ خبر: 66673189 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

فینال جام حذفی؛ نبرد راه‌راه‌ها | آبی‌وسفیدها یا آبی‌وسیاه‌ها؟ کدام‌یک جام را می‌برند؟

تیم‌های یوونتوس و آتالانتا امشب در فینال جام حذفی ایتالیا به مصاف هم می‌روند.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری‌آنلاین، امشب یک جام در ایتالیا توزیع می‌شود و از بین یوونتوس و آتالانتا یک تیم به قهرمانی جام‌حذفی می‌رسد. هر دو تیم یک پای نیمه‌نهایی را باختند؛ یووه ۲بر یک از لاتزیو شکست خورد اما به‌دلیل پیروزی ۲بر صفر بازی رفت صعود کرد و آتالانتا هم که در دیدار رفت یک بر صفر به فیورنتینا باخته بود، در بازی برگشت با نتیجه ۴بر یک جبران کرد. آتالانتا در مرحله یک‌چهارم طبق معمول آث‌میلان را برد و یوونتوس هم بر تیم فروزینونه که بولونیا را حذف کرده بود، پیروز شد. بولونیا همان تیمی بود که اینترمیلان را در مراحل قبلی کنار زد؛ تیم تیاگو موتا که سهمیه فصل بعد لیگ قهرمانان اروپا را بعد از ۵۹سال برای این باشگاه ‌به‌دست آورده است.
بازی یوونتوس و آتالانتا از لحاظ مالی اهمیت زیادی دارد. قهرمان کوپا ایتالیا امشب ۲.۵میلیون دلار تضمین می‌کند و جام‌جهانی باشگاه‌ها بین ۲۰ تا ۲۵میلیون برای شرکت‌کنندگان به ارمغان می‌آورد. این مبلغ غیر از پاداش‌های تک‌تک بازی‌های جام‌جهانی باشگاه‌ها و همینطور حضور در سوپرجام ایتالیاست.

تیم‌های آتالانتا و یووه به‌عنوان فینالیست‌های کوپا ایتالیا و اینتر و میلان با کسب رده اول و دوم سری‌آ سهمیه سوپرجام ایتالیا را که فصل آینده در عربستان برگزار می‌شود، به‌دست آورده‌اند. آتالانتا به‌احتمال زیاد پنجمین سهمیه ایتالیا در نخستین دوره لیگ قهرمانان با فرمت جدید را صاحب می‌شود. پیروزی ۲بر یک مقابل آاس‌رم در هفته سی‌وششم تقریبا این سهمیه را برای تیم شهر برگامو ذخیره کرد. آبی‌وسیاه‌ها در این فصل بار دیگر به اوج برگشته و با عبور از سد المپیک مارسی به نخستین فینال اروپایی خود هم راه یافته‌اند. شاگردان گاسپرینی در فینال لیگ اروپا باید با بایرلورکوزن و ژابی آلونسو روبه‌رو شوند. شاید آنها بتوانند ۲جام مهم در این فصل به‌دست آورند. اخیرا گاسپرینی با پاپو گومس، کاپیتان آرژانتینی سابق تیمش که ۴سال پیش با هم قهر کرده و باعث انتقال ناخواسته این بازیکن به‌سویا شده بود، آشتی کرده‌اند. فضای گل و بلبلی بر این باشگاه حکمفرماست.

در یوونتوس اوضاع خیلی عالی نیست. مکس آلگری که زمانی فرصت مربیگری در رئال‌مادرید را رد کرده بود، محبوب هواداران و مدیران نیست. یوونتوس تیاگو موتا را سرمربی خود می‌داند. قرارداد ۲ساله به ارزش ۳.۵میلیون یورو به اضافه پاداش در هر فصل و امکان تمدید برای سال سوم توافق شده اما هنوز امضایی وجود ندارد. جونتولی، مدیر یوونتوس نمی‌خواهد با آلگری ادامه دهد اما سرمربی یووه حاضر به فسخ نیست و برای رفتن غرامت می‌خواهد. عملکرد وحشتناک یوونتوس در ۱۵بازی اخیر سری‌آ و کسب فقط ۲پیروزی تقریبا همه را از این سرمربی ناامید کرده است. آنها این هفته مقابل تیم سقوط‌کرده سالرنیتانا هم در خانه متوقف شدند.

حتی هواداران بولونیا هم فهمیده‌اند که بین موتا و یووه توافق پنهانی صورت گرفته است. این هفته در جشن سهمیه لیگ قهرمانان اروپا، تیاگو موتا بین هواداران بولونیا حاضر شد و شادی کرد اما سرمربی بولونیا که قبلا یک فصل و نیم در اینتر سابقه بازی دارد، حاضر نشد همزمان با شعار هواداران این تیم بالا و پایین بپرد چون هواداران شعار می‌دادند: «هرکس نمی‌پرد، یوونتوسی است.» تیاگو موتا بلافاصله بعد از شنیدن این شعار پریدن را متوقف کرد و از دیگران هم خواست دیگر شعار ندهند. هفته پیش نیز در مصاحبه پیش از مسابقه، گزارشگر در مورد ولاهوویچ و برمر، بازیکنان یوونتوس صحبت می‌کرد و موتا زیر لب لبخند زد که آن ویدئو هم بسیار پربازدید بود.

یووه ۲۲بار به دیدار نهایی این رقابت‌ها راه یافته و بیش از هر تیم دیگری قهرمان کوپا ایتالیا (۱۴بار) شده است. اینتر و آاس‌رم با ۹قهرمانی و لاتزیو با ۷جام در رده‌های بعدی پرافتخارترین تیم‌های این رقابت‌ها قرار دارند.

سال ۲۰۲۴ فقط بازی‌های هایدنهایم‌(۱۰) بیشتر از یوونتوس‌(۹) در ۵لیگ معتبر اروپایی با تساوی به پایان رسیده است. بیانکونری همچنین برای نخستین‌بار از سال‌۲۰۰۹ در سری‌آ ۵تساوی متوالی ثبت کرده است.

۳بازیکن آتالانتا هر کدام حداقل روی ۲۲گل در تمامی رقابت‌ها تأثیر مستقیم گذاشته‌اند؛ جانلوکا اسکاماکا ۱۷گل (۵پاس گل، تئون کوپمینرز ۱۵گل) ۷پاس گل و چارلز دی کتلار ۱۳گل + ۹پاس گل. در این مورد و در بین ۵لیگ معتبر اروپایی، فقط منچسترسیتی و بایرلورکوزن با ۴بازیکن عملکرد بهتری از نراتزوری دارند.

در این دوره از جام‌حذفی ایتالیا ۴۴بازی انجام شده و این چهل‌وپنجمین مسابقه است؛ با ۱۴۳گل رد و بدل شده و میانگین ۳.۲۵گل برای هر بازی.

آتالانتا از ۶بازی اخیر خود در ۵بازی پیروز شده و یووه هیچ‌یک از ۶بازی آخرش را نبرده است.

گاسپرینی و آلگری تاکنون ۲۸بار مقابل هم قرار گرفته‌اند که ۶رویارویی را سرمربی آتالانتا برده و یک بازی را آلگری. آنها ۱۰بازی هم مساوی کرده‌اند. تیم‌های گاسپرینی مقابل آلگری ۳۵گل زده و ۴۲گل دریافت کرده‌اند.

آتالانتا و یوونتوس آخرین‌بار در ماه مارس به تساوی ۲-۲ دست یافتند و در مجموع هر یک از ۳تقابل اخیر بین این دو باشگاه مساوی به پایان رسیده. یووه و آتالانتا در کوپا ایتالیا۲۰۲۱ نیز با هم روبه‌رو شدند و بانوی پیر در آن مسابقه ۲بر یک به پیروزی رسید.

در ۴فینال از ۶فینال اخیر کوپا ایتالیا حداقل ۳گل رد و بدل شده است.

آتالانتا در ۵دوره حضور در جام‌حذفی ۳بار به فینال این رقابت‌ها رفته و شکست خورده. این تیم از سال ۲۰۱۹ تاکنون این چهارمین بار و از ابتدای این مسابقات برای پنجمین باری است که به فینال می‌رسند. آنها نخستین و آخرین بار سال ۱۹۶۳بود که جام‌حذفی را فتح کردند که تنها جام مهم تاریخ ۱۱۶ساله این باشگاه است.

نظر شما