شناسهٔ خبر: 66673140 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

آخرین وضعیت جذب اساتید دوتابعیتی‌ در دانشگاه‌ها

وزیر امورخارجه با حضور در دانشگاه صنعتی شریف آخرین وضعیت رفع موانع قانونی جذب اساتید دو تابعیتی را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، جذب نخبگان دوتابعیتی در دانشگاه‌های کشور و رفع موانع موجود در این زمینه از جمله برنامه‌هایی است که دولت و به خصوص شورایعالی انقلاب فرهنگی مدتی است  آن را دنبال می‌کنند.

با توجه به اینکه منع قانونی در جذب این افراد در نهادهای علمی و دانشگاه‌های کشور وجود دارد، شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال گذشته بسته پیشنهادی را در این خصوص تنظیم کرد و قرار شد این بسته به‌صورت لایحه از سوی دولت به مجلس ارائه شود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه با حضور در دانشگاه صنعتی شریف آخرین وضعیت رفع موانع قانونی جذب اساتید دو تابعیتی را تشریح کرد.

وی در گفتگویی با روزنامه این دانشگاه گفت: برخی از اساتید دوتابعیتی، تابعیت خود را پیگیری و کسب کردند و بخشی هم به‌طور طبیعی و با تولد در یک کشور دیگر تابعیت‌شان حاصل شده است. ما در دولت بحث‌های جدی داشتیم و در وزارت امور خارجه و شورای عالی ایرانیان خارج از کشور به ریاست رئیس جمهور، این موضوع را مطرح کردیم که باید به ایرانیان دارای تابعیت مضاعف به‌عنوان یک فرصت نگاه کنیم چه در سطح علمی و اساتید دانشگاه و چه ایرانیانی که سرمایه‌گذاری خواهند داشت و چه در سطح عموم ایرانیان.

وزیر امور خارجه ادامه داد: از این جهت که قانون مدنی ما، تابعیت دوم را به رسمیت نمی‌شناسد تصمیم گرفتیم تا در قانون جدید در حمایت از ایرانیان خارج از کشور، بندی را بگنجانیم که ایرانیان دارای تابعیت دوم برای اقدامات حقوقی و پیگیری‌هایی که در ایران دارند، تسهیلات ویژه‌ای دریافت کنند.

امیر عبداللهیان تصریح کرد: این موضوع در مجلس، مراحل کمیسیونی خود را طی کرده و در تلاشیم تا اگر بشود قبل از پایان این مجلس و یا در شروع مجلس جدید بتوانیم امسال این قانون را به تصویب برسانیم و گشایش‌هایی در این مسیر ایجاد خواهد شد.

وی افزود: در خصوص اساتیدی که دارای تابعیت مضاعف هستند، به دستور آقای رئیس‌جمهور، ما و بخش‌های ذی‌ربط نظام در حال کار بر روی یک طرح هستیم که اساتید دانشگاه‌ها بتوانند در اولویت قرار بگیرند و کارشان چه در استخدام اولیه و چه در تبدیل وضعیت کارشان در دانشگاه تسریع شود.

انتهای پیام/

نظر شما