شناسهٔ خبر: 66672654 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

شاخص NFP؛ سیر تا پیاز گزارش اشتغال بخش غیر کشاورزی

صاحب‌خبر -

تبلیغات .:::::..::::.....

شاخص NFP، از جمله شاخص‌های مهم و تاثیرگذار در نوسانات بازارهای مالی بوده و جزو داده‌های مهم در تحلیل فاندامنتال است. NFP که از عبارت Non-Farm Payrolls گرفته شده، به گزارش اشتغال بخش غیر کشاورزی اشاره دارد و از داده‌های مختلفی تشکیل شده که در ادامه این مطلب به تفصیل به آن خواهیم پرداخت.

اگر از فعالان و معامله‌گران بازارهای مالی هستید، احتمالاً می‌دانید که داده‌های تورمی، نرخ بهره و شاخص‌های اقتصادی چقدر می‌توانند روی پتانسیل سود شما در بازار تاثیرگذار باشند. از این رو، توصیه می‌کنیم با ادامه این مطلب همراه ما باشید تا یکی از کاربردی‌ترین و مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی بازار فارکس یعنی NFP را با هم مرور کنیم.

شاخص NFP چیست؟

یکی از مهم‌ترین داده‌های اقتصادی منتشر شده از سوی ایالات متحده آمریکا که می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای روی نوسانات داشته باشد، گزارش‌های اشتغال هستند. شاخص آماری NFP که از عبارت Non-Farm Payrolls گرفته شده و به گزارش اشتغال بخش غیر کشاورزی اشاره دارد، از جمله داده‌هایی است که در این زمره جای می‌گیرند.

در کنار این موضوع که بررسی و تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به NFP در فارکس به ارزیابی وضعیت اشتغال ایالات متحده آمریکا کمک می‌کند، در مورد وضعیت اقتصادی و نرخ تورم این کشور نیز اطلاعات ارزشمندی را در اختیار تحلیل‌گران فاندامنتال قرار می‌دهد.

شاخص اشتغال بخش غیر کشاورزی (NFP) گزارشی است که هر ماه توسط وزارت کار ایالات متحده آمریکا منتشر شده و تعداد مشاغل جدید بخش غیر کشاورزی ایجادشده طی یک ماه گذشته را ارائه می‌دهد. در این گزارش افزایش و کاهش مشاغل ایالات متحده با ماه قبل مقایسه می‌شود و این مقایسه معیاری برای ارزیابی وضعیت اقتصادی است.

نکته: گزارش NFP شامل مشاغل بخش کشاورزی، دولتی، خانگی و مشاغل سازمان‌های غیرانتفاعی نمی‌شود و نمی‌توان آن را به سازمان‌های مورد نظر بسط داد.

داده‌های شاخص NFP

به رغم این‌که عمده‌ترین داده‌های شاخص NFP شامل سرفصل‌ها است، اما طیف گسترده‌ای از دیگر مولفه‌ها نیز در این گزارش قابل دسترسی است که هر یک به نوبه خود ارزشمند و موثر در تحلیل فاندامنتال هستند.

برخی از مهم‌ترین داده‌‌هایی که در گزارش NFP منتشر می‌شوند، به شرح زیرند:

  • نرخ بیکاری (بر اساس درصدی از کل نیروی کار)

  • بخش‌هایی که افزایش و کاهش مشاغل ناشی از آن‌ها بوده است

  • میانگین درآمد ساعتی (که معیاری برای سنجش تغییرات دستمزد کارگران است)

  • بازنگری در نسخه‌های قبلی NFP و ...

زمان انتشار و سازمان منتشر کننده NFP

زمان انتشار شاخص NFP معمولاً مصادف با اولین جمعه هر ماه و ساعت 8:30 صبح به وقت نیویورک (ET) یا ساعت 17 به وقت ایران است. از این رو، اغلب اولین جمعه هر ماه جزو روزهای حیاتی برای معامله‌گران بازارهای مالی است و در آستانه انتشار داده‌های اشتغال، نوسانات به حداقل خود می‌رسند. هرچند که پس از انتشار داده‌ها و بر اساس اعداد و ارقامی که منتشر شده، معمولاً نوسانات تندی در بازار مشاهده می‌شود.

سازمان منتشر کننده داده‌های اشتغال اداره آمار کار ایالات متحده آمریکا است، که یکی از آژانس‌های زیر مجموعه وزارت کار این کشور است و در کنار انتشار شاخص NFP، شاخص بسیار مهم دیگری تحت عنوان شاخص قیمت مصرف کننده (Consumer Price Index) یا به اختصار CPI را نیز ارائه می‌دهد.

نحوه تفسیر داده‌های اشتغال بخش غیر کشاورزی

اشتغال مایه حیات هر سیستم اقتصادی است و از این رو مثبت بودن اعداد و ارقام مربوط به آن می‌تواند مویّد این واقعیت باشد که سیستم از اقتصادی سالم، قوی و رو‌به‌رشد برخوردار است.

زمانی که یک شغل در سیستم اقتصادی ایجاد می‌شود، از حیث حقوق و دستمزدها کارفرمایان تحت فشار قرار می‌گیرند؛ در نتیجه، می‌توان انتظار افزایش هزینه‌ها و به تبع آن افزایش تولید ناخالص داخلی و نرخ تورم را داشت. با این حساب، می‌توان این‌طور عنوان کرد که داده‌های NFP ارتباط مستقیمی هم با نرخ بهره دارند و می‌توانند روی نوسانات بازارهای مالی به شدت تاثیرگذار باشند.

برای تفسیر داده‌های NFP لازم است دو دست داده دیگر مد نظر قرار گیرند:

  • داده‌های نسخه‌های قبلی NFP

  • اجماع انتظارات تحلیل‌گران و اقتصاددانان

در اصل، قبل از هر انتشار در تقویم اقتصادی، لازم است از تحلیل‌گران و اقتصاددانان برجسته نظرسنجی شده و در مورد احساسات کلی بازار به یک اجماع دست پیدا کنیم. پس از آن، داده‌های منتشر شده پیشین نیز برای مقایسه با داده‌های جدید نیاز هستند.

سناریوهایی که پیش می‌آیند افزایشی یا کاهشی خواهند بود:

  • افزایش داده‌های اشتغال – افزایش نرخ بهره

  • عملکرد ضعیف‌تر نسبت به انتظارات – کاهش نرخ بهره

البته، این فقط بازار فارکس نیست که تحت تاثیر داده‌های شاخص اشتغال بخش غیر کشاورزی دچار نوسان می‌شود. سایر بازارهای مالی دنیا نیز بی‌تاثیر از این شاخص نیستند.

کدام بازارها بیشتر تحت تاثیر NFP هستند؟

در حالت کلی، این‌طور می‌توان عنوان کرد که همه بازارهای مالی تحت تاثیر داده‌های اشتغال بخش غیر کشاوری هستند. با این حال، بازار اوراق قرضه به نسبت بیشتر از دیگر بازارها تاثیر می‌پذیرد. دلیل این امر نیز آن است که این بازار به‌صورت غیرمستقیم تعیین‌کننده قیمت برای سایر بازارهای مالی نظیر فارکس، سهام، کامودیتی‌ها و غیره... است.

تاثیر NFP بر بازار اوراق قرضه

مقادیر بالا برای شاخص NFP، منجر به کاهش قیمت اوراق قرضه می‌شود. دلیل این امر نیز احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو (FED) در راستای افزایش داده‌های اشتغال است، که می‌تواند به شدت به ریزش ارزش اوراق قرضه دامن بزند. ضمن آن‌که در نتیجه رشد داده‌های اشتغال، چشم‌انداز افزایش فشار قیمت نیز معمولاً برای اوراق منفی خواهد بود.

تاثیر NFP بر بازار سهام

بازار سهام، یکی از آینه‌های تمام‌نمای وضعیت اقتصادی در یک کشور است. زمانی که حال اقتصاد خوب است، سرمایه‌گذاران بیشتری به سمت بازار سهام سوق پیدا می‌کنند و با ریزش سرمایه‌گذاران، می‌توان فهمید که وضعیت اقتصادی چندان مطلوب نیست.

با این اوصاف، افزایش داده‌های اشتغال بخش غیر کشاورزی، منجر به احساسات مثبت سرمایه‌گذاران نسبت به بازار سهام می‌شود و سهام ایالات متحده، صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) و صندوق‌های شاخص رشد خواهند کرد.

این در حالی است که برآورده نشدن انتظارات در مورد این داده‌ها، می‌تواند اعتماد سرمایه‌گذاران به بازارهای سهام را خدشه‌دار کرده و منجر به ریزش این صندوق‌ها شود.

تاثیر NFP بر کامودیتی‌ها

یکی دیگر از بازارهایی که به شدت می‌تواند تحت تاثیر داده‌های شاخص NFP باشد، معاملات اسپات و آتی طلا و همین‌طور تقاضا برای نفت، گاز و بخش انرژی است.

  • بالا بودن شاخص NFP می‌تواند منجر به ریزش طلا شود

  • بالا بودن NFP می‌تواند افزایش تقاضا برای نفت و گاز و انرژی را در پی داشته باشد

تاثیر NFP بر فارکس

و اما در مورد بازار فارکس، دلار آمریکا (USD) ارزی است که بیشتر از هر چیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. اساساً دلیل تحرکات اونس جهانی طلا در بازار نیز به واسطه رابطه آن با دلار آمریکا است.

از این رو، در بازار فارکس نیز جفت ارزهایی بیشترین تاثیر را می‌پذیرند که دارای ارز دلار آمریکا باشند؛ جفت ارزهایی مثل پوند به دلار (GBPUSD)‌ و یورو به دلار (EURUSD)... با این حال تاثیرات NFP روی دلار کانادا، یورو و ین ژاپن و در نتیجه جفت ارزهای شامل آن‌ها نیز قابل توجه است.

جمع‌بندی

شاخص NFP، از جمله شاخص‌های مهم و تاثیرگذار در نوسانات بازارهای مالی بوده و جزو داده‌های مهم در تحلیل فاندامنتال است. NFP که از عبارت Non-Farm Payrolls گرفته شده، به گزارش اشتغال بخش غیر کشاورزی اشاره دارد و از داده‌های مختلفی تشکیل شده که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • تعداد مشاغل جدید بخش غیر کشاورزی

  • نرخ بیکاری (بر اساس درصدی از کل نیروی کار)

  • بخش‌هایی که افزایش و کاهش مشاغل ناشی از آن‌ها بوده است

  • میانگین درآمد ساعتی (که معیاری برای سنجش تغییرات دستمزد کارگران است)

  • بازنگری در نسخه‌های قبلی NFP و ...

زمان انتشار این گزارش، مصادف با اولین جمعه هر ماه و ساعت 8:30 صبح به وقت نیویورک (ET) یا ساعت 17 به وقت ایران است و توسط اداره آمار کار ایالات متحده آمریکا منتشر می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شاخص مورد نظر و نحوه تاثیرگذاری آن بر بازارهای مالی مختلف، می‌توانید به متن مقاله مراجعه کنید.

سوالات متداول

  1. شاخص NFP چیست؟

شاخص اشتغال بخش غیر کشاورزی (Non-Farm Payrolls) یا به اختصار NFP گزارشی است که هر ماه توسط وزارت کار ایالات متحده آمریکا منتشر شده و تعداد مشاغل جدید بخش غیر کشاورزی ایجادشده طی یک ماه گذشته را ارائه می‌دهد.

  1. داده‌های NFP روی کدام بازارها بیشتری تاثیر را دارد؟

همه بازارهای مالی نظیر فارکس، سهام، اوراق قرضه و کامودیتی‌ها تحت تاثیر این داده‌ها هستند؛ اما بازار اوراق قرضه بیشتر از سایر بازارها تاثیر می‌پذیرد چراکه به‌نوعی تعیین‌کننده قیمت برای بازارهای دیگر است.

  1. کدام جفت ارزها بیشترین تاثیر را از NFP می‌گیرند؟

بیشترین تاثیر داده‌های NFP روی جفت ارزهایی است که دارای دلار آمریکا هستند؛ خصوصاً دو جفت ارز پوند به دلار (GBPUSD)‌ و یورو به دلار (EURUSD)... با این حال تاثیرات NFP روی دلار کانادا، یورو و ین ژاپن و در نتیجه جفت ارزهای شامل آن‌ها نیز قابل توجه است.

نظر شما