شناسهٔ خبر: 66672345 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران؛

فعالیت‌های بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی در حوزه نشر بررسی شد/ هدف‌گذاری برای دستیابی به مرجعیت علمی

نشست شرح فعالیت‌های بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی در حوزه نشر در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست شرح فعالیت‌های بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی در حوزه نشر عصر سه‌شنبه در گوشه نقد سالن شبستان در مصلای امام خمینی (ره) برگزار شد.

بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی از اولین‌های حوزه پژوهش در کشور

حسن آرام، معاون ترویج و اجتماعی‌سازی بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی در این نشست با اشاره به تاسیس بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی در سال ۱۳۶۳ اظهار کرد: این بنیاد به عنوان یکی از اولین موسسات پژوهشی است که دغدغه آن پرداختن به مسائل روز دنیا و کشور است.

وی افزود: فعالیت این موسسه پژوهشی دوشادوش دانشگاهیان در حوزه فرهنگ و ادب و شناسایی دانشمندان و پرداختن به آن‌ها از اهداف بنیاد پژوهش‌های رضوی است.

معاون ترویج و اجتماعی‌سازی این بنیاد با اشاره به تاسیس گروه‌های پژوهشی، نجوم، تحقیقات، فقه و …در این مرکز تصریح کرد: این بنیاد پرورش‌دهنده نسل طلایی در حوزه پژوهش و تحقیقات است که بالغ بر ۱۰ عنوان کتاب سال ایران نیز حاصل این نسل است.

وی افزود: امروز گروه‌های پژوهشی بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی با توجه به رسالت خود نیازهای روز جامعه را می‌سنجند و اقدامات و فعالیت‌های لازم را در راستای بررسی و حل این موارد انجام می‌دهند که حتی بسیاری از کشورها به نتایج این بررسی‌ها علاقه‌مند هستند.

آرام در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فعالیت این بنیاد در حوزه دیجیتال بیان کرد: پیش از مطرح شدن بحث دیجیتال‌سازی در واحدهای پژوهشی کشور، دانشنامه دیجیتالی از سوی این مرکز پژوهشی منتشر شده بود که برخی ۴۰ هزار و برخی ۳۲ هزار صفحه داشتند که یک منبع کتابشناسی بزرگ و مهمی برای مخاطبان ما است.

تولید ۱۰ عنوان اثر صوتی در بخش دیجیتال بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی

میثم محتاجی، مدیر روابط‌عمومی بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی نیز در ادامه این نشست با اشاره به دغدغه این حوزه در زمیه اجتماعی‌سازی فعالیت‌های این بنیاد پژوهشی اظهار کرد: تعریف معاونت ترویج و اجتماعی‌سازی در بنیاد پژوهشی آستان قدس رضوی در راستای اجتماعی‌سازی فعالیت‌های بنیاد انجام شد که باتوجه به اینکه بخشی از پروژه‌های این بنیاد تقاضامحور است، خروجی آن تغییر می‌کند.

وی افزود: در برخی از موارد خروجی این پروژه‌ها به کتاب ختم نمی‌شود و در خلال آن نرم‌افزارهایی از دل این پروژه‌ها بیرون آمده و تولید می‌شود.

مدیر روابط‌عمومی بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی با اشاره به تولید کتاب‌های صوتی با محتوای اجتماعی از سوی این مرکز پژوهشی بیان کرد: امروز گوناگونی آثار این مرکز پژوهشی به سویی حرکت کرده است که عموم جامعه به آن گرایش دارند که بخشی از در حوزه دیجیتال با استقبال خوبی روبه‌رو شده است.

وی در ادامه از تولید ۱۰ عنوان اثر صوتی در بخش دیجیتال این مرکز پژوهشی خبر داد.

دستیابی به جامعیت در حوزه منابع از سوی بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی

حجت‌الاسلام مهدی مردانی، معاون سابق پژوهشی و عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم ارتباطی بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: کسب مرجعیت علمی یک هنر و آرمان بزرگ برای واحدهای پژوهشی است، که دستیابی به این مهم از سال‌های قبل برنامه‌ریزی، تهیه و تدوین شده که اجرای آن در دست اقدام است.

وی افزود: کسب این عنوان هدفی گام به گام و چندمرحله‌ای است که نمی‌توان در مدت زمان کوتاهی به آن دست یافت و در گام اول باید بر حوزه‌هایی تمرکز کرد که در آن برتری زیادی نسبت به سایر رقبا داریم.

عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم ارتباطی بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی با اشاره به حوزه‌های شاخص این مرکز پژوهشی تصریح کرد: موضوعات مرتبط با شخصیت امام رضا (ع) و مطالعات زیارت از جمله مواردی است که از سوی این مرکز پژوهشی مشخص شده که در مجموع پنج حوزه مطالعاتی وجود دارد که آستان قدس رضوی در آن زبانزد است.

وی ادامه داد: این مرکز در حوزه برخورداری منابع از یک قناع نسبی برخوردار است که با تمرکز بنیاد پژوهش برآن توانسته‌ایم به یک جامعیت در حوزه منابع دست یابیم.

بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی از ابتدای فعالیت خود تاکنون ۲ هزار و ۱۷۵ عنوان شامل ۴ هزار جلد و ۲۰ میلیون نسخه در حوزه‌های مختلف منتشر کرده است.

نظر شما