شناسهٔ خبر: 66672341 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

گفت‌وگو با هدایت‌الله بهبودی در نمایشگاه کتاب تهران؛

کتاب سه ‌گانه «رضاخان تا رضاشاه» روایت یک پدیده زنده است/ دانایی ارزان تمام نمی‌شود و قیمت دارد

باید یک ادعایی برای گفتن حرف تازه وجود داشته باشد. اگر هم ادعای بزرگی برای زدن حرف تازه نباشد، باید یک چینش و نگاه تازه‌ای نسبت به منابع باشد تا ما بتوانیم یک چینش به نسبت جدیدی را در مورد یک فرد، یک موضوع و یک جایگاه داشته باشیم. مواجهه با پدیده‌های زنده کار آسانی نیست. کتاب سه ‌گانه «رضاخان تا رضاشاه» یک پدیده زنده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب سه گانه «رضاخان تا رضاشاه» با عنوان فرعی از بخت جمهوری‌خواهی تا تخت شاهنشاهی تالیف هدایت‌الله بهبودی از سوی موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی به سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آمد. هدایت‌الله بهبودی با حضور در غرفه ایبنا درباره این کتاب گفت: در این سه جلد، درباره پدیده زنده تاریخ صحبت می‌کنیم، وقتی پدیده‌ها زنده نباشند کمتر مورد توجه هستند و وقتی پدیده‌ها زنده هستند، طبعاً حساسیت و دقت در مورد آنها بیشتر خواهد بود.

وی افزود: در مورد رضاشاه کم حرف زده نشده و کم کتاب منتشر نشده ولی باید یک ادعایی برای گفتن حرف تازه وجود داشته باشد. اگر هم ادعای بزرگی برای زدن حرف تازه نباشد، باید یک چینش و نگاه تازه‌ای نسبت به منابع باشد تا ما بتوانیم یک چینش به نسبت جدیدی را در مورد یک فرد، یک موضوع و یک جایگاه داشته باشیم. شما و جامعه می‌دانید که چه در فضای مجازی و چه در بعضی حوادث سیاسی از رضاشاه نام برده می‌شود. از خوبی‌ها و بدی‌هایش گفته می‌شود. برخی لعن می‌کنند، برخی تعریف می‌کنند. مواجهه با این پدیده‌های زنده کار آسانی نیست.

بهبودی بیان کرد: در این کتاب‌ها که جلد سوم آن در نمایشگاه عرضه شده است، تا حدی مدعی هستند که نگاه تازه‌ای به این فرد وجود دارد و علت آن این است که من تلاش کردم یک روایت ایرانی از این پدیده زنده تاریخ ارائه کنم. درست است که از منابع و اسناد خارجی استفاده کردیم اما عمده نگاه من به زاویه نگاه ایرانیان آن زمان بوده است، که در مورد او چگونه می‌نوشتند، چگونه فکر می‌کردند و داده‌های آنها برای ما خیلی مهم بوده است. این شاید وجه ممیزه این کتاب‌های سه‌گانه باشد. مضاف بر اینکه اسناد وزارت جنگ که برای اولین بار استفاده می‌شود، اطلاعات ناگفته و کم گفته می‌تواند نظر علاقه‌مندان به تالیف را جلب کند و آنها ناچارند که اگر بخواهند در مورد این پدیده صحبت کنند، پس باید این کتاب را هم ببینند.

وی در ادامه با اشاره به نمایشگاه کتاب تهران گفت: من به یکی دو غرفه که طرفدار دارند و کتاب‌هایشان خریداران زیادی دارد؛ سرزدم، می‌گفتند که استقبال مانند سال گذشته نبوده است. می‌گفتند که ما وقت سرخاراندن نداشتیم ولی الان استقبال کمتر است. البته به نظر من این شامل همه غرفه‌ها بوده باشد که البته عواملی چند در این مسئله دخیل هستند.

این پژوهشگر تاریخ با اشاره به افزایش قیمت کتاب نسبت به سال‌های پیشین بیان کرد: دانایی ارزان تمام نمی‌شود و قیمت دارد. بنابراین طالب دانایی باید هزینه آن را هم پرداخت کند. موضوع به نظر من بیش از آنکه به گرانی این کالا مربوط باشد، به خمیره و شیرازه جامعه مربوط است. موضوع این است که پیشرفت و توسعه در یک مقوله امکانپذیر نیست، اگر همه عرصه‌ها و مقوله‌ها با هم پیشرفت کند، عرصه کتاب و کتابخوانی هم طبعاً پیشرفت می‌کند.

نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت) ۱۴۰۳ (در محل مصلای امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

نظر شما