شناسهٔ خبر: 66672315 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تکمیل پایاب سد گیوی:

نقطه آغازین تحول و جهش تولید در شهرستان کوثر

اجرای شبکه آبیاری و زهکشی گیوی با تامین اعتبارات لازم از محل‌های مختلف در چند سال اخیر سرعت گرفته و تکمیل و بهره‌برداری آن ضمن ایجاد تحول اقتصادی در شهرستان کوثر، جهش تولید محصولات زراعی و باغی را در جنوب استان به دنبال خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

نقطه آغازین تحول و جهش تولید در شهرستان کوثربه گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل، با اجرای شبکه آبیاری و زهکشی گیوی سه هزار هکتار از اراضی زراعی شهرستان کوثر و یک هزار و ۲۰ هکتار باغات این شهرستان زیرپوشش آبی می‌رود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با تشریح روند عملیات اجرایی سامانه انتقال آب شبکه گیوی در شهرستان کوثر گفت: عمده عملیات اجرایی شبکه آبیاری گیوی مربوط به حفاری ۲ تونل به طول ۱.۵ کیلومتر است که عملیات حفاری تونل اول در سال گذشته به اتمام رسید و حفاری تونل دوم هم در حال اجرا است.
علی حیدری اناری افزود: به منظور تسریع در انجام کار، عملیات حفاری تونل دوم از ۲ مسیر ورودی و خروجی اجرا می‌شود که تاکنون ۲۰۵ متر پیشروی داشته و مابقی هم به زودی به اتمام خواهد رسید.
وی با تاکید بر لزوم استفاده از ابزار‌های جدید و راهکار‌های علمی در تکمیل نواقص سد و شبکه گیوی گفت: با رفع نواقص موجود و تکمیل طرح شاهد رونق تولید و اشتغال و همچنین تامین آب کشاورزی به میزان سه هزار هکتار در شهرستان کوثر خواهیم بود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در خصوص هزینه‌های صرف شده برای اجرای این پروژه گفت: اعتبار تخصیص یافته برای سد و شبکه گیوی یک هزار میلیارد ریال است که تاکنون مبلغ ۶۰۰ میلیارد ریال جهت اتمام عملیات اجرایی این طرح جذب و هزینه شده است.
علی حیدری اناری با بیان اینکه ارزش به روز و فعلی طرح سد و سامانه انتقال آب گیوی بیش از ۶ هزار میلیارد ریال محاسبه و برآورد می‌شود، افزود: با تکمیل طرح سامانه انتقال آب و شبکه آبیاری و زهکشی گیوی آب سه هزار هکتار از اراضی دیم و ۲ هزار هکتار از باغات منطقه تامین می‌شود.
وی گفت: عمده عملیات اجرایی شبکه آبیاری گیوی مربوط به حفاری ۲ تونل به طول ۱.۵ کیلومتر است که عملیات حفاری تونل اول در سال گذشته به اتمام رسید و حفاری تونل دوم هم در حال اجرا بوده و تاکنون ۲.۱ کیلومتر تونل هم حفاری شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل همچنین با اشاره به اختصاص اعتبار از محل ماده ۵۶ به شبکه گیوی افزود: در دولت سیزدهم یک هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار از محل ماده ۵۶ به اجرای سامانه انتقال شبکه گیوی اختصاص یافت که منجر به پیشرفت قابل توجه طرح شده و نیاز است برای تکمیل به موقع این طرح، منابع مورد نیاز از محل‌های مختلف اختصاص داده شود.
حیدری اناری در ادامه تکمیل سد گیوی، سامانه انتقال آب شبکه گیوی و اجرای شبکه آبیاری و زهکشی را سه بخش مهم این طرح بزرگ عمرانی ذکر کرد و گفت: عملیات اجرایی سد گیوی در سال ۹۶ به اتمام رسید و کار‌های باقی مانده آن مربوط به خرید و تملک اراضی بوده است که در یک سال اخیر بیش از ۸۰ درصد محدوده مخزن آزادسازی شده و در سال ۱۴۰۱ هم عملیات آبگیری در این سد شروع شده است.
نماینده مجری طرح‌های توسعه منابع آبی جنوب استان اردبیل با بیان اینکه عملیات احداث و تکمیل بدنه سد تمام شده و کار‌های جانبی آن مانده است، ادامه داد: کل ظرفیت سد ۴۳ میلیون متر مکعب است که ۲۰ میلیون متر مکعب آن مربوط به صنعت، سه میلیون متر مکعب مربوط به آب آشامیدنی و ۲۰ میلیون متر مکعب دیگر مربوط به کشاورزی است.
دانش ستاری افزود: طرح سد و شبکه آبرسانی گیوی از جمله طرح‌های منتخب برای تامین مالی خارجی در جنوب استان است که به خاطر پیشرفت فیزیکی، فعال بودن کارگاه و سنخیت با تجارب قبلی سرمایه‌گذار مورد توجه ویژه قرار دارد.

نظر شما