شناسهٔ خبر: 66672224 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

تربیع اول ماه را رصد کنید

ماه بیست‌وششم وارد فاز ربع اول می‏‌شود و تقریبا نیمه‌ روشن به نظر می‌رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، ماه چهارشنبه -بیست‌وششم اردیبهشت- وارد ربع اول می‏‌شود، در آسمان غروب به صورت برجسته ظاهر می‏‌شود و نیمه شب غروب می‌کند، این پدیده از ساعت ۱۱:۳۳ تا حدود ساعت ۰۱:۰۹ قابل مشاهده است؛ ماه در این زمان از چرخه ماهانه تقریباً نیمه‌روشن به نظر می‌رسد؛ ماه هر چهار هفته یک‌بار به دور زمین می‌چرخد و باعث می‏‌شود فازهای آن از ماه جدید، ربع اول، ماه کامل و ربع آخر هر ۲۹.۵ روز یک بار تغییر کند.

در روزهای آینده، ماه هر روز دیرتر غروب می‌کند و بیشتر ساعات شب قابل مشاهده است، تا زمانی که ماه به فاز کامل برسد، بیشتر ساعات شب قابل مشاهده است، حوالی غروب طلوع می‌کند و حوالی سحر نیز غروب می‌کند.

سیاره عطارد در دوگانگی

سیاره عطارد چهارشنبه -بیست‌وششم اردیبهشت- به فاز دوگانگی خود می‌رسد و در قدر ۰.۱ می‌درخشد، رصد این پدیده از اصفهان بسیار دشوار است، زیرا سیاره عطارد روز چهارشنبه ۱۳ درجه بالای افق قرار می‌گیرد.

از آنجا که سیاره عطارد را می‌توان فقط در زمان گرگ‌ومیش مشاهده کرد، یافتن آن در حالتی که در فاز هلال نازک قرار دارد دشوار است، بنابراین مشاهده این سیاره در روزهای بعد و پس از رسیدن به بالاترین نقطه خود در آسمان بسیار آسان‌تر از روزهای قبل خواهد بود.

مدار سیاره عطارد نسبت به زمین به خورشید نزدیک‌تر است، به این معنا که همیشه نزدیک به خورشید به نظر می‌رسد و در بیشتر مواقع در تابش خیره‌کننده خورشید محو می‌شود؛ هر بار که سیاره عطارد به بزرگ‌ترین جدایی از خورشید می‌رسد، فقط برای چند هفته قابل مشاهده است، این اتفاق تقریباً هر سه تا چهار ماه یک‌بار تکرار می‌شود.

نظر شما