شناسهٔ خبر: 66672174 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

چهره پژمرده بازار «گل محمدی» / باغداران از افت قیمت‌ها گلایه دارند

گل محمدی در ۱۴ استان از جمله سمنان، کرمان، اصفهان، مرکزی، قم و فارس به صورت عمده کشت می‌شود. استان فارس با ۸هزار و ۵۰۰ هکتار دشت گل محمدی سهمی ۴۶درصدی از کشت و تولید گل محمدی را بر عهده دارد.

صاحب‌خبر -

گل محمدی از انواع گل سرخ  و  ویژگی بارز آن رایحه و بوی خوش است. کشور ما از مناطق مستعد گل رز دمشقی است که در ایران به گل محمدی معروف است. این گیاه پس از زعفران بیشترین کشت گیاهان در ایران است.

این گیاه در ۱۴ استان از جمله سمنان، کرمان، اصفهان، مرکزی، قم و فارس به صورت عمده کشت می‌شود. استان فارس با ۸هزار و ۵۰۰ هکتار دشت گل محمدی سهمی ۴۶درصدی از کشت و تولید گل محمدی را بر عهده دارد.
همیشه پای یک دلال در میان است
با وجود این میزان دشت زیر کشت گل سرخ در کشورمان اما امسال و به اذعان باغداران، قیمت گل محمدی در بازار به شدت افت داشته و آن‌ها را با خسارت‌های زیادی مواجه کرده است. کاهش قیمت این محصول، دلسردی تولیدکننده و بی‌خبری از وعده و وعیدهای سازمان جهاد کشاورزی استان درد را برای این باغداران دوچندان کرده است.
یک باغدار اهل داراب در این باره به مهر می‌گوید: ۸هکتار باغ گل محمدی دارم اما قیمت گل محمدی به کیلویی ۴۵ هزار تومان رسیده که اصلاً برداشت آن مقرون به صرفه نیست، این در حالی است که کل برداشت گل محمدی در طول یک ماه انجام می‌شود و جهاد کشاورزی باید در همین مدت برای ما فکری می‌کرد؛ چرا که قیمت گل محمدی از ۷۵ هزار تومان ابتدای برداشت به ۴۵ هزار تومان رسیده است.
وی ادامه می‌دهد: کارخانجات، گل محمدی را نمی‌خرند و دلالان هم پول نمی‌دهند و باید بلندمدت گل را بفروشیم اما جهاد کشاورزی که متولی ماست در این زمینه هم مثل هندوانه و گوجه فرنگی پشت ما را خالی کرده است؛ چرا که با تبلیغ جهاد کشاورزی هزینه کرده و باغ گل محمدی ایجاد کردیم.
گلایه سرمایه‌گذاران 
اغلب کارخانجات صنایع فراوری گل محمدی و گلاب هم از این وضعیت دل خوشی ندارند تا جایی که یکی از این کارخانه‌داران در این باره تصریح می‌کند: گلاب سال گذشته روی دست من مانده است؛ حالا چطور از باغدار گل محمدی بخرم؟
این فعال حوزه صنعتی ادامه می‌دهد: به ۵ میلیارد تومان سرمایه در گردش برای خرید گل محمدی نیاز دارم اما اکنون ۲ میلیارد تومان سرمایه در گردش با نرخ سود بالای ۲۰ درصد مصوب شده ‌که یک ساله بدهند و بانک می‌گوید باید ۶۰۰ میلیون تومان سپرده‌گذاری کنم. اگر این میزان پول داشتم که سراغ مسئولان نمی‌رفتم.
همه چیز خوب است؟
مجری طرح ‌گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی اما نسبت به وضعیت تولید گل محمدی در سال جدید ابراز خوشحالی کرد و با اشاره به اینکه امسال در تولید گل محمدی شرایط خوبی داریم، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۶۸ هزار تن گل محمدی تولید شود.
زینلی با اشاره به افزایش سطح زیر کشت گل محمدی افزود: بر اساس برآوردها به نظر می‌رسد امسال سطح زیر کشت گل محمدی ۳۱ هزار هکتار و میزان گل تولید شده نیز ۶۸ هزار تن باشد. این در حالی است که سال گذشته سطح زیر کشت حدود ۳۰ هزار هکتار و تولید نیز ۶۰ هزار تن بود.
وی بیان کرد: امسال گل‌های محمدی آسیب کمتری دیده‌اند. همچنین گل‌هایی که سال‌های گذشته کاشته شده بودند نیز رشد بیشتری کرده‌اند و به طور کل می‌توان گفت شرایط تولید بسیار خوب است.
زینلی همچنین به قیمت گل محمدی نیز اشاره کرد و گفت: قیمت عمده فروشی گل تر محمدی در حال حاضر بسته به کیفیت آن کیلویی ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان است. در حقیقت کارخانه‌ها و صنایع تبدیلی کوچک مقیاس با قیمت مذکور به صورت عمده خریداری می‌کنند.
مجری طرح گیاهان دارویی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد گل محمدی تولید شده در کشور به صنایع تبدیلی کوچک مقیاس یا کارخانه‌ها می‌رود تا تبدیل به گلاب یا اسانس شود، افزود: حدود ۱۰ درصد از این گل‌ها نیز به صورت غنچه برای خشک کردن مورد استفاده قرار می‌گیرند.
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به میزان صادرات نیز اشاره و بیان کرد: سال گذشته حدود ۵ میلیون دلار صادرات گل محمدی داشتیم که عمدتاً صادرات غنچه خشک بود، زیرا غنچه گل محمدی برند شده و بازار خوبی دارد. البته گلاب و اسانس نیز صادر می‌شود. 
وی ادامه داد: صادرات به صورت عمده به کشورهای اروپایی و چین بوده و تلاش داریم امسال صادرات به چین را افزایش دهیم.
نبود صنایع تبدیلی
عضو اتحادیه عرقیات و گلاب میمند هم با ابراز نارضایتی از وضعیت فروش و قیمت گل محمدی به مهر گفت: قیمت خام‌فروشی گل در این شهر از ۳۰ هزار تومان آغاز و در بهترین قیمت هر کیلو ۳۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.
غضنفری در خصوص نبود صنایع تبدیلی در شهر میمند تأکید کرد: نبود صنایع تبدیلی در این شهر موجب شده مشکلات متفاوتی برای تولیدکنندگان ایجاد شود و بسیاری عطای تولید عرقیات را به لقای آن بخشیده و با فروش خام گل محمدی به درآمد ناچیزی می‌رسند.
اشتغال ۶ میلیون نفری
به گزارش خبرنگار قدس با همه این مشکلات اما ظاهراً بازار اشتغال در صنعت تولید گل محمدی خوب است تا جایی که خیام نکویی، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به اهمیت تولید گل محمدی در کشور می‌گوید: بیش از ۶ میلیون نفر در حوزه کشت، کار و فراوری گل محمدی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کشور اشتغال دارند که نشان‌دهنده اهمیت این صنعت در ایجاد اشتغال و تأمین درآمد برای جامعه است.

برچسب‌ها:

نظر شما