شناسهٔ خبر: 66672070 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

«معماری خانه های سرخاب تبریز» به نمایشگاه کتاب رسید؛

شناسنامه خانه‌های قاجاری تبریز منتشر شد/ یادگارهایی که به تاریخ هویت می بخشند

آذربایجان شرقی- نویسنده و پژوهشگر تبریزی با کتاب «معماری خانه های سرخاب تبریز» شناسنامه خانه‌های قاجاری این کهن شهر را جمع‌آوری و منتشر کرده است.

صاحب‌خبر -

کریم میمنت نژاد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در تبریز، در خصوص این کتاب اظهار داشت: «معماری خانه‌های سرخاب تبریز» در ۴۰۰ صفحه تماماً رنگی توسط انتشارات طحان منتشر و در نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ برای اولین بار به فروش می‌رسد.

این پژوهشگر تاریخ با بیان اینکه تاریخ تبریز صرفاً اعداد و ارقام و تجارت نیست، توصیف کرد: تاریخ جنبه‌های مختلفی از جمله جنبه معماری و هنری دارد، خانه‌های سرخاب تبریز از جمله این معماری‌های بسیار ارزشمندی است که خوشبختانه به طور کامل از بین نرفته اند.

وی افزود: در گذشته خانه‌ها نه صرفاً برای خواب شبانه، بلکه برای زندگی و آسایش و آرامش ساخته می‌شدند، به همین دلیل تمامی اجزای این منازل از ورودی گرفته تا حیاط بیرونی و اندرونی، سرشار از ذوق، امنیت، و آرامش بودند تا ساکنین این منازل در نهایت آسایش زندگی کنند، رنگ های پنجره های خانه ها نیز اولاً برگرفته از ذوق و آرامش و زیبایی، و ثانیاً برای دور کردن حشرات بود.

میمنت نژاد ضمن انتقاد از سبک معماری و آپارتمان نشینی امروزی اظهار داشت: امروزه تعداد خانه‌های تاریخی شهر تبریز رفته رفته کمتر شده و هر روز بیشتر از دیروز مورد غارت سود جویان قرار گرفته و این امر موجب از بین رفتن تدریجی آثار تاریخی و جایگزین شدن آپارتمان های بی هویت و معماری نه چندان زیبا و سود کلان برای غارتگران خواهد شد.

شناسنامه خانه‌های قاجاری تبریز منتشر شد/ یادگارهایی که به تاریخ هویت می بخشند

کریم میمنت نژاد، نویسنده و پژوهشگر تاریخ تبریز و آذربایجان

نویسنده کتاب معماری خانه‌های سرخاب با اشاره به تاریخچه معماری و هنر کشور ایران گفت: تا اوایل دوره پهلوی، هر فرد معماری قبل از ساخت منازل باید از معماران مطرح ایده و کار می آموخت، این کار آموختن در راستای ساخت خانه هایی سرشار از آسایش و محلی برای زندگی بود، و عملاً هیچ رشته دانشگاهی با عنوان هنر وجود نداشت، بلکه هر فردی از هر صنفی از جمله معمار، نقاش، نجار و… در کار خود بسیار هنرمند بودند، به عبارتی هنرمندی جزوی از حرفه‌ی آنها بود اما هیچ گونه ادعای هنرمندی نداشتند.

وی ضمن بررسی کاربری اتاق‌های خانه های تاریخی در ایام گذشته و تحریف و تغییر کاربری آنها در سال‌های اخیر، افزود: خانه های تاریخی در گذشته دارای دیالوگ های خاصی بودند، هر اتاق یا درب کاربری خاص خودش را داشت، که امروزه متاسفانه به دلیل تغییر کاربری خانه‌های تاریخی تبریز به ادارات دولتی، شاهد از بین رفتن دیالوگ های ویژه بین اتاق های این منازل هستیم.

میمنت نژاد همچنین با اشاره به تحریف های صورت گرفته در مورد کاربرد های اجزای مختلف این خانه ها از جمله درب ها که موجب برداشت‌های اشتباه از تاریخ می شود گفت: در این کتاب سعی شده به اجزای خانه‌های تاریخی و ارتباط بین آنها بیشتر توجه شود.

کریم میمنت نژاد این اثر را با همراهی و یاری الهام کریم پور به عرصه چاپ رسانده است.

نظر شما