شناسهٔ خبر: 66672016 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

در جلسه علنی امروز تصویب شد:

موافقت مجلس با تعطیلی شنبه؛ موافقان و مخالفان چه گفتند؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن مخالفت با تعطیلی پنجشنبه، با تعطیلی شنبه موافقت کردند.

صاحب‌خبر -

موافقت مجلس با تعطیلی شنبه

به گزارش خبرنگار ایکنا، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به منظور ادامه بررسی گزارش شور دوم کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه اصلاح ماده (۸۷) قانون مدیریت خدمات کشوری موسوم به لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته صبح امروز، چهارشنبه 26 اردیبهشت، برگزار شد.

در جریان این جلسه نمایندگان ملت با پیشنهاد حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی، نماینده مردم تبریز مبنی بر تعطیلی روز پنجشنبه با 75 رأی موافق، 132 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 217 نماینده حاضر مخالفت کردند. 

وکلای ملت به جای تعطیلی پنجشنبه با ۱۳۶ رأی موافق، ۶۶ رأی مخالف، ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۵ نماینده حاضر با تعطیلی روز شنبه موافقت کردند.

حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی در دفاع از پیشنهاد خود گفت: تعطیلی پنج‌شنبه با در نظر گرفتن مبانی فرهنگی، دینی، اجتماعی، سیاسی دارای اهمیت است ضمن اینکه در درازمدت در کشور نهادینه شده است.

وی پیشنهاد تعطیلی روز شنبه را یک پروپاگاندای رسانه‌ای عنوان کرد و در این رابطه افزود: مراودات اقتصادی آمریکا و چین 1500 میلیارد دلار  است این در حالی است که حتی این دو کشور یک ساعت یا یک روز اداری مشترک با یکدیگر ندارند. از سوی دیگر 85 درصد تجارت خارجی جمهوری اسلامی ایران ما با 10 کشور انجام می‌شود که اکثر آنها مسلمان هستند؛ بنابراین تعیین شنبه به‌عنوان روز تعطیل تغییری در این روند ایجاد نمی‌کند.

مخالفان تعطیلی شنبه چه گفتند؟

علی‌اکبر علیزاده، نماینده مردم دامغان از دیگر موافقان تعطیلی پنجشنبه بود که گفت: تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه در راستای تأمین رفاه سرمایه‌داران و در ضدیت با رفاه مردم عادی است و مافیای رسانه‌ای غرب‌زدگان و کلان سرمایه‌داران کشور یکپارچه شده‌اند تا شنبه تعطیل شود. وقتی 90 درصد تجارت ایران با کشورهای همسایه انجام می‌شود و اینها هم هیچ توجهی به تعطیلی شنبه یا پنجشنبه ندارند پس تعطیلی شنبه توجیه‌پذیر نیست و از سوی دیگر 100 درصد تجارت ما به صورت هوشمند و الکترونیک انجام می‌شود که ارتباطی با روز تعطیل ندارد و همچنین گمرک و بنادر کشور در تمام ایام هفته فعال هستند.

عباس گودرزی، نماینده مردم بروجرد از دیگران موافقان تعطیلی پنجشنبه اظهار کرد: تعطیلی شنبه تنها بعد اقتصادی ندارد که تنها مسائل اقتصادی را مطرح می‌کنید، ما موظف به ارزش و بها قائل بودن نسبت به سنت‌ها، آداب و آیین‌ و سبک زندگی ملت متمدن ایران اسلامی هستیم، مگر ما حق داریم زندگی مردم را دچار چالش کنیم. در حالی که مرکز پژوهش‌های مجلس نظرسنجی کرده و اکثر مردم موافق تعطیلی پنجشنبه هستند. چرا قصد دارید مناسک دینی، سبک زندگی و سنت‌های مردم ایران را زیر سوال ببرید.
 
محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی و دیگر مخالف تعطیلی روز شنبه، گفت: مباحث مطرح شده امروز برگرفته از دو گفتمان فرهنگی و اعتقادی و رویکرد اقتصادی است و تصمیماتی که باید در نظام اقتصادی کشور اخذ شود. واقعیت میدانی نشان می‌دهد ما به دلیل تفاوت در تعطیلات حوزه اقتصادی را با هزینه بالایی درگیر می‌کنیم ضمن اینکه تأثیر این موضوع بر اقتصاد کشور نیازمند کار کارشناسی است.
 

موافقان تعطیلی شنبه چه گفتند؟

 
محسن پیرهادی، نماینده مردم تهران به عنوان موافق تعطیلی روز شنبه گفت: با تعطیلی روز پنجشنبه عملاً چهار روز تعامل ما با دنیا قطع می‌شود. کسانی درباره تعطیلی پنجشنبه صحبت می‌کنند که کاری در حوزه اقتصادی نکرده‌اند. ۳۶ تشکل اقتصادی در مجلس شورای اسلامی درخواست تعطیلی شنبه را مطرح کردند تا ارتباطمان با دنیا قطع نشود؛ چرا به فعالان اقتصادی اهمیت نمی‌دهیم؟ تعطیلی روز شنبه کم‌هزینه‌ترین و پرفایده‌ترین کار برای عرصه اقتصاد است. بنده در این مورد از دفتر مراجع سؤال کردم دیشب هم با دفتر آیت‌الله آملی لاریجانی صحبت کردم که متن استفتای دفتر ایشان بدین شرح است: «از آنجا که تعطیلی روز شنبه هماهنگ شدن با بازار داد و ستدهای اقتصاد جهانی است و مؤثر در حل برخی مشکلات اقتصادی و مهار تورم است و قصد تشبه با مخالفین نیست، بلکه تعامل است، لذا تعطیلی روز شنبه علاوه بر روز جمعه مانعی ندارد.»

 

موافقت نمایندگان با کاهش ساعت کاری کارمندان

 
در ادامه جلسه امروز نمایندگان به موضوع کاهش ساعت کاری کارمندان از 44 ساعت در هفته به 40 ساعت موافقت کردند و این طرح با 136 رأی موافق، 66 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 215 نماینده حاضر تصویب شد.
 
در ماده واحده این لایحه آمده است:
 
ماده واحده - ماده (۸۷) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶/۷/۸) با اصلاحات و الحاقات بعدی) و تبصره های آن به شرح زیر اصلاح می‌شود
 
ماده ۸۷ - ساعات کار کارمندان دستگاههای اجرایی چهل ساعت در هفته است و ترتیب و تنظیم ساعات کار ادارات به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و تصویب هیئت وزیران تعیین می‌گردد تغییر ساعت کار کارمندان با رعایت سقف مذکور و در چهارچوب دستورالعمل پیشنهادی سازمان اداری و استخدامی کشور که به تصویب هیأت وزیران می‌رسد بر عهده ذی ربط می‌باشد. میزان ساعات تدریس معلمان و اعضای هیأت علمی از ساعات موظف در طرح‌های طبقه بندی مشاغل ذی ربط تعیین خواهد شد.
 
تبصره 1- کارمندان می‌توانند با موافقت دستگاه اجرائی ساعات کار خود را تا یک چهارم ساعت کار روزانه (حداکثر (۱۰) ساعت در هفته تقلیل دهند میزان حقوق و مزایا نحوه محاسبه سوابق خدمت این قبیل کارمندان متناسب با ساعات کار آنان تعیین خواهد شد.
 
تبصره 4- در تمامی قوانین و مقرراتی که از مبنای چهل و چهار ساعت کار در هفته و یکصد و هفتاد و شش ساعت کار در چهار هفته متوالی استفاده شده است نظیر قانون کار مصوب ۱۳۶۹/۸/۲۹ مجمع تشخیص مصلحت نظام با اصلاحات والحاقات بعدی از تاریخ لازم‌الإجرا شدن این قانون به ترتیب به چهل ساعت در هفته و یکصد و شصت ساعت کار در چهار هفته متوالی اصلاح می‌شود و کاهش ساعات کاری موجب کاهش حقوق و دستمزد و مزایای قانونی کارکنان و کارگران موضوع این تبصره نمی‌گردد اجرای حکم این تبصره در خصوص دستگاه‌هایی که مستقیماً تحت نظر مقام معظم رهبری است منوط به اذن معظم‌له می‌باشد.»
 
براساس این گزارش مصوبه تعطیلی شنبه‌ها در صورت موافقت شورای نگهبان اجرایی خواهد شد.

 

انتهای پیام

نظر شما