شناسهٔ خبر: 66671968 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

امین ولایت رضوی / حضرت شاهچراغ(ع) و فتنه‌ای که توسط او خاموش شد

باید تلاش کنیم تا هر چه بیشتر خصوصیات و فضائل بارز اخلاقی حضرت احمد بن موسی(ع) را به مردم معرفی کرده و گرمابخش جسم و جان نیازمندان و روشنگر دل‌های عاشقان باشیم.

صاحب‌خبر -

ششم ذی‌القعده، در تقویم رسمی کشورمان روز حضرت احمد بن موسی شاهچراغ(ع) نامگذاری شده است. امام‌زاده‌ای جلیل القدر که قرن‌هاست مصاف و زیارتگاه شیعیان و محل توسل و تمسک دلباختگان الهی است.

کرامات این امامزاده جلیل‌القدر و امین ولایت بودن ایشان را در گفت‌وگو با محسن محبی پور، مدیر بین‌الملل حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) مورد واکاوی قرار دادیم.

چرا به حضرت شاهچراغ، امین ولایت می گویند؟

محبی‌پور در ابتدا با اشاره به صفات متعالی حضرت احمد بن موسی(ع) می‌گوید: فرزند ارشد امام کاظم(ع) شخصیتی باعظمت و پرهیزکار و کریم النفس داشت و به خاطر همین ویژگی‌ها، از میان خواهران و برادران شان بسیار مورد علاقه پدر بزرگوارش و سایر شیعیان در زمان و عصر خودش قرار داشت.

ایشان درباره لقب امین ولایت توضیح می‌دهد: نقل شده است که مادر احمد بن موسی(ع) به «ام احمد» شهرت داشت. امام کاظم(ع) نیز در وصایا و سخنانش از او با همین لقب یاد نموده است. امام کاظم(ع) با توجه به علاقه و اعتمادی که به ام احمد داشت، وقتی از مدینه به بغداد نزد هارون الرشید احضار شد، امانت‌های امامت را به او سپرد و این خبر غیبی را به او داد «زمانی که کسی برای گرفتن امانت ها نزدت آمد بدان من از دنیا رفته‌ام و جانشین من است و امامی ‌است که اطاعتش بر تو و سایر مردم واجب است». بعد از شهادت امام کاظم(ع) امام رضا(ع) نزد ام احمد آمد و امانت‌ها را طلب کرد. او از امام رضا(ع) موضوع شهادت امام کاظم(ع) را سؤال کرد و امام(ع) نیز ضمن مطلع کردن از این واقعه ناگوار، خود را به عنوان امام جانشین معرفی نمود. این زن جلیل‌القدر ضمن تسلیم امانت ها، با امام رضا(ع) بیعت کرد.

حضرت شاهچراغ(ع) و فتنه‌ای که توسط او خاموش شد

مدیر بین‌الملل حرم حضرت شاهچراغ(ع) ادامه می‌دهد: طبق روایتی که در بحارالانوار و در مورد منزلت احمد بن موسی(ع) عنوان شد آمده است که پس از شهادت امام کاظم(ع) مردم مدینه به خانه مادرش ام احمد آمده و گمان بردند که آن حضرت جانشین پدر اوست. احمد بن موسی(ع) که متوجه منظور مردم شد و خود هم می‌دانست که علی بن موسی الرضا(ع) جانشین پدر است، چیزی به مردم نگفت. مردم هم با وی بیعت کردند. پس از بیعت گرفتن، او بر فراز منبر قرار گرفت و خطبه‌ای در کمال فصاحت و بلاغت خواند. آنگاه چنین لب به سخن گشود: «ای مردم همچنان که تمام شماها در بیعت من هستید، من نیز در بیعت برادرم، علی بن موسی الرضا علیه السلام می‌باشم. پیشوا و جانشین بعد از پدرم اوست، آری او ولی خداست. از طرف خدا و رسولش بر من و شما واجب است به هر چه او فرمان داد فرمانبرداری کنیم» بعد از این بود که امام هشتم(ع) درباره برادر خود اینگونه دعا کرد «همچنان که حق را پنهان نکردی و ضایع نگذاشتی، خدا در دنیا و آخرت تو را ضایع نگذارد» و احمد بن موسی (ع) به امین ولایت معروف شد.

سومین حرم اهل بیت(ع) در شیراز

ایشان در مورد فضائل و کرامات حضرت شاهچراغ(ع) هم عنوان می‌کند: زائران این بارگاه صلوات خاصه حضرت(ع) را هنگام ورود به این آستان پاک می‌خوانند و بیان می‌کنند که «خداوندا درود فرست بر سرور سروران بزرگوار، احمد ابن موسی کاظم، آن شهیدِ مظلوم، آنکه سخاوتمند، باشکوه و با تقوا بود، و پدر بزرگوارش دوستش می‌داشت و او را بر همگان مقدم می‌داشت، و درود و رحمت فرست بر محمدبن موسی الکاظم، آن عابدِ پارسا و درود فرست بر حسین بن موسی الکاظم، آنکه مظلومانه شهید شد، چنان بهترین درودی(رحمتی) که بر اولیائت فرستادی». در این صلوات خاصه صفات کریم، بخشنده، جلیل و بزرگوار، با ورع، شجاعت وجنگ آوری که میراث خاندان اهل بیت(ع) را برای ایشان یادآوری می‌کنیم.

محسن محبی پور تاکید می‌کند: مقام معظم رهبری، با توجه به شخصیت حضرت احمد ابن موسی شاهچراغ(ع) و امامزادگان عالی مقام، شیراز را منشایی برای تحول فرهنگی و مذهبی دانسته و آن را سومین شهر مذهبی کشور عنوان کرده‌اند. در همین راستا باید تلاش کنیم تا هر چه بیشتر خصوصیات و فضائل بارز اخلاقی حضرت احمد بن موسی(ع) را به مردم معرفی کرده و گرمابخش جسم و جان نیازمندان و روشنگر دل‌های عاشقان باشیم. به همین منظور دوستداران اهل بیت(ع) و خاندان نبوت(ع) را به زیارت حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ(ع) دعوت می‌کنیم.

نظر شما