شناسهٔ خبر: 66671846 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

پرفروش‌ترین کتاب‌های رهبر انقلاب کدامند؟

صاحب‌خبر -

با گذشت سه روز از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، خبرگزاری کتاب ایران، فهرستی از پرفروش‌ترین آثار رهبر معظم انقلاب را معرفی کرد. در این گزارش، مروری داریم بر بخشی از کتاب‌های پرفروش مقام معظم رهبری.

خون دلی که لعل شد
کتاب «خون دلی که لعل شد» ترجمه فارسی کتاب «إنّ مع الصّبر نصراً» است که پیش از این به زبان عربی در بیروت منتشر و توسط سیدحسن نصرالله معرّفی شد. نسخه فارسی این کتاب به قلم دکتر محمدعلی آذرشب به همت انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده است. آنچه کتاب حاضر را از کتاب‌های مشابه متمایز می‌کند، بیان حکمت‌ها، درس‌ها و عبرت‌هایی است که به فراخور بحث‌ها بیان شده و هر کدام از آنها می‌تواند چراغ راهی برای آشنایی مخاطب کتاب، خصوصا جوانان عزیز با فجایع رژیم پهلوی و همچنین سختی‌ها، مرارت‌ها و رنج‌های مبارزان و در مقابل پایمردی‌ها، مقاومت‌ها، خلوص و ایمان انقلابیون باشد. زندگینامه خودنوشتِ معظّمٌ‌له، تصاویر مرتبط و نمایه‌های مختلف از دیگر بخش‌های این کتاب است.
 
آقای ایرانشهر
تبعید مبارزان یکی از ابزارهای حکومت پهلوی برای محدود کردن پیشگامان نهضت اسلامی بود؛ سیاستی که عمدتاً پس از بی‌فایده بودن حبس و شکنجه اتخاذ می‌شد. با این حال، در اغلب موارد، این تدبیر واپسین هم گرهی از گرفتاری‌های دستگاه پهلوی باز نمی‌کرد و مبارزه تبعیدی، وطن جدید خود را نیز، به کانون تازه‌ای از پیکار و آگاهی‌بخشی تبدیل می‌کرد. سرگذشت حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای(مدظله العالی)، خود گواه چنین مدعایی است. «آقای ایرانشهر» عنوان کتابی است به قلم رحیم مخدومی که از سوی انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای روانه بازار نشر شده است. این کتاب برشی از دوران 8ماهه حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال 1356در شهرستان ایرانشهر استان سیستان‌وبلوچستان است که در قالب تبعید توسط رژیم پهلوی صورت گرفت. نویسنده در مقدمه کتاب این دوران 8ماهه را نمونه‌ای از یک مدیریتِ کم‌خرج و مثمرثمر جهادی معرفی کرده است.

همرزمان حسین
در کتاب همرزمان حسین(ع) 10 گفتار از حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) در تحلیل مبارزات سیاسی امامان معصوم (علیهم‌السّلام) می‌خوانید. عالمان و اندیشمندان مسلمان و غیرمسلمان، تحقیقات گسترده‌ای را به‌منظور تحلیل دوران ۲۵۰ ساله امامت ائمّه معصوم (علیهم‌السّلام) انجام داده‌اند. برخی به‌کلی راهی غلط را پیموده‌اند و این بزرگواران را به مرتبه عالمان و عابدان زمان خود تقلیل داده‌اند و هرگونه تأثیر اجتماعی و سیاسی را از ایشان سلب کرده‌اند. در مقابل این گروه، اکثر اندیشمندان شیعه بر این باورند که امامان معصوم (علیهم‌السّلام) خلیفه حقیقی و جانشین پیامبر اکرم (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) در همه شئون و مقامات ایشان -به جز نبوّت و دریافت وحی- هستند. شئونی همچون؛ تشکیل حکومت اسلامی، قضاوت، تبیین قرآن، تعلیم احکام، دفاع از عقاید اسلامی و... حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز این عقیده را باور دارند. ایشان از سال‌های بسیار دور، مطالعات و تحقیقات گسترده‌ای را در این زمینه، در کتب تاریخی و روایی انجام داده‌اند.

نظر شما