شناسهٔ خبر: 66671610 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

وبلاگ مشرق

قالیباف باید برود؟! / مقاومت مجلس در برابر اقدام غیر قانونی وزارت صمت

وقتی شاهد "جهت‌دهی مناسبت به نیات خیرخواهانه واقفان و مردم" نباشیم؛ نتیجه آن می‌شود که در یک شهر کوچک 40 مسجد بدون امام جماعت خواهد بود.

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

40 مسجد در یک شهر کوچک امام جماعت ندارد!

ضرورت جهت‌دهی به اقدامات واقفین در جهت رفاه عامّه

قالیباف باید برود؟! / مقاومت مجلس در برابر اقدام غیر قانونی وزارت صمت

حجت الاسلام شهریاری، امام جمعه شهر ارسک در استان خراسان جنوبی طی سخنانی در نشست طلاب و فضلای این استان گفته است: ما طلاب و فضلا نسبت به منطقه خود دِین و تکلیف داشته و فقط با حضور در مناسبت های تبلیغی نمی توان به این تکلیف عمل کرد.

به گزارش رسا، او می‌افزاید: قریب به 50 مسجد در منطقه ارسک وجود دارد که فقط 10 مسجد آن دارای امام جماعت است و مابقی روحانی ندارد.[1]

*اینکه 40 مسجد از مجموع 50 مسجد در یک شهرستان فاقد روحانی و امام جماعت است را باید از دو حیث بررسی کرد.

وجه اول این است که آیا اساسا یک شهرستان کوچک به 50 مسجد نیاز دارد یا خیر؟

پاسخ طبعا خیر است و در اینجا بایستی از صاحبنظران، مسئولان و فعالان دینی منطقه خواست که برای جهت‌دهی به نیات خیرخواهانه واقفان و مردم تلاش و مجاهدت بیشتری داشته باشند.

چه بسا اگر زمین تعدادی از این مساجد مازاد در جهت امورات اجتماعی مد نظر دین و برای رفاه عامه اختصاص می‌یافت؛ هم میزان کارآمدی دین در زندگی مردم بیشتر احساس می‌شد و هم با مشکل کمبود امام جماعت مواجه بودیم.

یک پیشنهاد اصلاحی در این زمینه تلاش برای تغییر کاربری مساجد مازاد بر اساس قواعد شرعی و قانونی در شهرها و روستاهایی است که از تعداد کافی مسجد برخوردار هستند.

وجه دوم صحبت‌های امام جمعه محترم ارسک نیز لزوم توجه بیشتر جامعه به معرفی جوانان مشتاق به حوزه‌های علمیه و تلاش برای معرفی مثبتات و کارآمدی‌های زندگی طلبگی است.

زندگی طلبگی از فرصت‌های هیجان‌انگیز و ذی‌قیمتی برای تبلیغ عقلانیت، زیستن در میان پاکی‌های مردم و کارآمدسازی دین در سبک زندگی جامعه برخوردار است که رضایت فراوانی را در زندگی طلاب و خانواده‌های آنان ایجاد می‌کند.

***

مقاومت مجلس در برابر اقدام غیر قانونی وزارت صمت

قالیباف باید برود؟! / مقاومت مجلس در برابر اقدام غیر قانونی وزارت صمت

علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل نود گفت: این کمیسیون اعلامیه‌های صادر شده توسط وزارت صمت در خصوص استثنا قائل شدن صنف طلا از ثبت اطلاعات را غیرقانونی تشخیص داد.

به گزارش ایسنا، او همچنین تأکید کرد: در کمیسیون اصل نود بر اجرای کامل قانون مالیات تأکید شده است.

خضریان ادامه داد: با توجه به بررسی‌های انجام شده به دلیل عدم نظارت بر بازار طلا، برخی سوء استفاده گران بازار طلا را به پوششی برای اقدامات خلاف قانون خود نظیر پولشویی و ایجاد تلاطم‌های ارزی و معاملات خارج از سیستم بدل کرده‌اند. مطابق قانون، گروه‌های کالایی اولویت‌دار در موضوع قاچاق طبق دستورالعمل اعلام شده باید اقدام به ثبت اطلاعات خود در سامانه جامع تجارت کنند.

وی خاطرنشان کرد: کمیسیون اصل ۹۰ اعلامیه‌های صادر شده توسط وزارت صمت در خصوص استثنا قائل شدن صنف طلا از ثبت اطلاعات را غیر قانونی تشخیص داد. همچنین همینطور که پیش‌تر اعلام شد مجددا تأکید می‌کنیم کمیسیون اصل ۹۰ از تمام ابزار خود برای مستنکفین از قانون استفاده و به هیچ کس و دستگاهی اجازه عقب‌نشینی از قانون را نمی‌دهد.[2]

*ما قضاوت درباره حاتم‌بخشی وزارت صمت از کیسه بیت‌المال که با مقاومت مجلس انقلابی مواجه شده است را بر عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم.

گفتنیست برخی از قوانین تأثیرگذار مجلس از قبیل کالابرگ، قانون تسهیلات جوانی جمعیت و یا قوانین مربوط به حوزه مسکن نیز طبق مُرّ قانون از سوی دولت اجرا نشده‌اند و این مسئله مشکلات زیادی را پدید آورده است.

***

آنچه باید به بی‌هنران میدان سیاست و اجرا آموخت

قالیباف باید برود!

قالیباف باید برود؟! / مقاومت مجلس در برابر اقدام غیر قانونی وزارت صمت

سعید محمد، از چهره‌های نزدیک به یک سخنران محفلی به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با رویداد 24 به قالیباف اشاره کرده و گفته است: یکی از اشتباهات بزرگ آقای قالیباف بود که اختیارات را از نمایندگان گرفت و در خودش خلاصه کرد. از همین رو می‌خواهم بگویم آقای قالیباف در نوع مدیریت خودش در مجلس نمره قبولی نمی‌گیرد و باعث تضعیف مجلس شد. در سایر موضوعات نیز همین رویه را داشتند؛ از افراد و معاونینی که آوردند، تغییرات مکرری که در نفرات ایجاد کردند، بحث پژوهشگاه مجلس و سایر موضوعات، مدیریت بسیار ضعیفی را داشتند.

او همچنین می‌افزاید: حدیث داریم که اگر در کاری اخلاص و صداقت وجود داشته باشد، خداوند به آن کار برکت می‌دهد و اگر این دو خصیصه در کاری وجود نداشته باشد، عملا آن کار ابتر می‌ماند و به نتیجه نخواد رسید. من عدم موفقیت این جریانی که آقای قالیباف از آن حمایت می‌کرد را ناشی از این می‌دانم که صداقت و اخلاص در اعمالشان وجود ندارد.

فرد مذکور همچنین گفته است: هر کدام از ما می‌توانیم ارزش افزوده‌ای برای نظام ایجاد کنیم و از طرف دیگر یکسری هزینه هم می‌توانیم ایجاد کنیم. تا زمانی که این ارزش افزوده بیش از هزینه باشد، باید بایستیم و کار کنیم. آقای قالیباف هزینه‌اش برای نظام بیشتر از ارزش افزوده‌اش است. اگر جای او بودم عرصه را ترک می‌کردم. نظام نباید تا این اندازه برای یک شخص هزینه دهد.

این چهره نزدیک به یک سخنران محفلی در ادامه اظهارات خود نیز می‌گوید:‌ ما هم این موضوع را شنیده‌ایم که آقای قالیباف مشغول مذاکره با اصلاح‌طلبان است برای اینکه بتواند از رای آن‌ها برای ریاست خود استفاده کند و در عوض امتیازاتی به این دوستان بدهد. در این جا از هر دو طرف باید سئوال مشابهی را پرسید؛ از آقای قالیباف باید پرسید که اگر شما مسیر اصلاح‌طلبان را درست نمی‌دانید، چرا باید برای کرسی قدرت وارد مذاکره با آن‌ها می‌شوید و همینطور از اصلاح‌طلبان باید پرسید شما که همواره انتقادات تندی به قالیباف داشتید، اینکه امروز بخواهید وارد مذاکره با او شوید، پس عملاً حرف‌های گذشته‌تان بی‌اساس بوده! برای مخاطبین شما سوال ایجاد می‌شد که سال‌ها نقد می‌کردید، حالا چه اتفاقی رخ داده که به یکباره همه چیز را تغییر دادید و به گفتمان خودتان چوب حراج زده‌اید.[3]

*مزیّت مصاحبه و فعالیت‌های امثال سعید محمد، آن سخنران مدعی ارتباط با غیب و سایر افراد مشابه این است که مردم می‌فهمند "دشمنان کارآمدی" و معارضان زندگی بهتر جامعه ایرانی چه کسانی هستند؟

دقت شود که دعوای این گروه با مجلس و شخص قالیباف نه یک دعوای گفتمانی یا یک دعوای مستند بلکه "دعوای بی‌عملان در مقابل عملگرایان " است و بس. بی‌هنران بودجه‌خوار و کم‌مایه‌ای که اتفاقا ظاهرالصلاح هستند و حدیث می‌خوانند و ژست مذهبی هم دارند اما ذات آنها در مقابل کارآمدی و عقلانیت است و از همین رو به خون هر کارآمدی تشنه‌اند. خواه اصولگرا باشد، خواه اصلاح‌طلب، خواه سپاهی و خواه طلبه.

مردم باید بدانند هرکه کارآمد باشد در سمت این گروه نیست و از همین رو باید از گردونه خارج شود!

و اما قالیباف...

اینکه سعید محمد مدعی شده مدیریت قالیباف در مجلس یازدهم ضعیف است را نمی‌توان با تأکید رهبری بر انقلابی بودن و انقلابی ماندن مجلس یازدهم و نیز با تأثیرات مطلوب مجلس یازدهم در زندگی اقتصادی مردم تطابق داد. پس روشن آنست که محمد در این تحلیل خود سخنی را می‌گوید که نصّ کلام مقام معظم رهبری مخالف آن است.

ادعای بی‌صداقت و بی‌اخلاص بودن حامیان قالیباف و کسانی که قالیباف از آنها حمایت می‌کند نیز گزاره‌ای است که خوانندگان و تحلیلگران محترم باید آنرا در پارادایم پیروزی قاطع فهرست قالیباف و حداد عادل در انتخابات معنی کنند.

چون تنها در این صورت است که عصبانیت امثال محمد درک می‌شود. عصبانیتی که آنان را وا می‌دارد به گفتن اظهاراتی غیر اندازه‌گیری و غیر قابل اثباتی از قبیل اخلاص و صداقت روی بیاورند که فقط امثال مدعیان ارتباط با غیب درباره آنها حرف می‌زنند!

در بحث ارزش افزوده یا هزینه یک مدیر هم محمد در واقع در حال فاکتور کردن اقدامات تخریبی خود و آن سخنران مدعی ارتباط با غیب علیه قالیباف است و در واقع اینطور وانمود می‌کند که آن اقدامات فِیک توییتری توانسته هزینه زیادی را برای نظام ایجاد کند!

ضمن اینکه باید این حقیقت را به جدیدالورودهای میدان سیاست یاد داد که چنین دیدگاهی در اسلام پذیرفته نیست و یک مدیر مادام که کارنامه خوبی دارد و پرونده قضایی منجر به انفصال هم ندارد؛ می‌تواند بماند و کار کند و گرنه یک نظام حکمرانی پیشرفته از وجود نخبگان اجرایی تهی خواهد شد و رو به اضمحلال خواهد رفت.

می‌ماند دو قطبی مورد اشاره محمد درباره اصولگرا و اصلاح‌طلب و ادعای او درباره ماجرای ریاست قالیباف.

فرض بر صحت ادعا در این زمینه هم باید درس دومی به جدیدالورودهای میدان سیاست داد و آن اینکه حتما یک اصلاح‌طلب معقول از رجال جدیدالورود و بی‌کارنامه سیاسی و از آن سخنران مدعی ارتباط با غیب بهتر است و میدان سیاست اتفاقا مذاکره با افراد معقول را تأیید می‌کند.

طبعا اصلاح‌طلبان نیز اگر دچار خردمندی باشند؛ ‌ فردی مثل قالیباف که کارآمد است و تندرو نیست را به افرادی که دائما به دنبال هیاهو و مغیّبات و کرم‌چاله می‌گردند و هیچ کارآمدی هم ندارند؛ ‌ برای ریاست مجلس ترجیح می‌دهند و البته این هم یک امر بلامانع است.

کما اینکه پیش از این شاهد بودیم دکتر پزشکیان، از فعالان اصلاح‌طلب و از منتخبان مجلس دوازدهم نیز علاقه تلویحی خود به ریاست دکتر قالیباف در مجلس را اعلام کرده بود. [4]

این در حالی است که جدیدالورودی محمد به میدان سخت سیاست از اینجا هم آشکار می‌شود که او نمی‌فهمد وقتی از یک فهرست سیاسی؛ 9 نامزد بصورت اختصاصی و 5 نفر بصورت اشتراکی در تهران و ده‌ها نفر در سراسر کشور وارد مجلس شده‌اند؛ طبعا سرلیست همین فهرست باید بعنوان رئیس مجلس هم انتخاب شود و این قاعده عقلانیت و لزوم مسئول بودن در مقابل خواسته مردم است. [5]

پس محمد فعلا باید بیاموزد، کتاب بخواند و دست از دشمنی با کارآمدی بردارد تا بیشتر با واقعیت‌های سیاست آشنا شود.

***

1_ https://rasanews.ir/003Ax0

2_ isna.ir/xdR6FM

3_ https://www.rouydad24.ir/fa/news/369659

4_ mshrgh.ir/1584388

5_mshrgh.ir/1601694

نظر شما