شناسهٔ خبر: 66671480 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

شورش در مستعمره فرانسه پس از تصویب قانون جنجالی!

به‌دنبال تشدید اعتراضات و شورش پس از اعلام اصلاحات جنجالی در جزیره «کالدونیای جدید»، مقامات فرانسوی در این جزیره استعماری حکومت نظامی اعمال کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، پس از اعلام اصلاحات پیشنهادی از سوی فرانسه به منظور تغییر سازوکار رای‌گیری در جزیره کالدونیای جدید که جزو قلمرو استعماری پاریس در اقیانوس آرام محسوب می‌شود، مقامات فرانسوی اقدام به اعمال حکومت نظامی در این جزیره کردند.

این مجمع‌الجزایر که در قرن نوزدهم به استعمار فرانسه درآمد، همواره در طول تاریخ مقابل قوانین خارجی قیام کرده و دست به اعتراض زده است. آخرین شورش مسلحانه آنها در سال ۱۹۸۸ پایان پذیرفت؛ زمانی که پاریس با اعطای خودمختاری بیشتر به این جزیره موافقت کرد.

اعتراضات اخیر اما از صبح دوشنبه در واکنش به اصلاحات پیشنهادی در سازوکار رای‌گیری محلی آغاز شده است. مجمع ملی فرانسه با تصویب لایحه‌ای به شهروندان غیربومی اجازه داد تا در انتخابات منطقه‌ای کالدونیای جدید شرکت کنند. به گفته فعالان استقلال کالدونیای جدید، این لایحه قدرت رای اهالی بومی را کاهش می‌دهد.

ناآرامی‌های خشونت‌آمیز دوشنبه و سه‌شنبه‌شب با آتش‌افروزی و غارت همراه بود و رسانه‌های محلی از شنیده شدن صدای تیراندازی در نومیا، پایتخت کالدونیای جدید گزارش‌هایی منتشر کردند.

دفتر نمایندگی عالی فرانسه در کالدونیای جدید در بیانیه‌ای با اشاره به تلاش برخی زندانیان برای فرار از زندانی در نومیا اعلام کرد: بیش از ۱۳۰ نفر بازداشت شده و ده‌ها نفر از شورشیان به زندان منتقل شده و محاکمه خواهند شد.

دفتر نمایندگی فرانسه در کالدونیای جدید همچنین با اعمال حکومت نظامی از ۶ عصر تا ۶ بامداد، تجمعات عمومی و حمل سلاح و فروش الکل را ممنوع کرده است. همچنین فرودگاه بین‌المللی «لا تونتوتا» تا اطلاع ثانونی تعطیل خواهد بود.

این دفتر همچنین اعلام کرد که در پی اعتراضات تاکنون یک نفر کشته شده است و چندین تن زخمی شده‌اند.

جرالد دارمانین، وزیر کور فرانسه گفته است که نیروهای بیشتری برای برقراری نظم به کالدونیای جدید اعزام و بیش از ۷۰ افسر زخمی شده‌اند. او لایحه پیشنهادی را «الزامی اخلاقی برای آنها که به دموکراسی باور دارند» توصیف کرده است!

کالدونیای جدید که یکی از جزایر استعماری فرانسه در اقیانوس آرام محسوب می‌شود، یکی از بزرگ‌ترین ذخایر نیکل جهان را در خود جای داده و همچنان یکی از پایگاه‌های اصلی پاریس در این منطقه که آمریکا و چین درصدد نفوذ به آن هستند، محسوب می‌شود.

نظر شما