شناسهٔ خبر: 66670283 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

روایت خواندنی خادم حرم شاهچراغ (ع) که میزبان گردشگران خارجی است | با معجزه خادم شاهچراغ (ع) شدم

تمام هفته را به شوق یکشنبه‌ها می‌گذراند؛ یک روز در هفته که فقط خودش را به عنوان خادم حرم حضرت شاهچراغ (ع) می‌شناسد و بس.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین‏ حالا ۸ سال از روزی که افتخار خادمی حرم را دارد می‌گذرد و رسیدن به آرزویش را چیزی شبیه معجزه می‌داند. «پروانه گودرزی‌نژاد» ساکن شیراز و کارشناس زبان انگلیسی است که در بخش بین‌الملل حرم خادمی می‌کند. می‌گوید خادمی حرم حضرت شاهچراغ (ع) برای او یک معجزه در زندگی‌اش بوده‌است. روز ششم ذی‌القعده در دهه کرامت یعنی حدفاصل تولد حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) به عنوان «روز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع)» تعیین شده‌است. به بهانه روز بزرگداشت حضرت شاهچراغ(ع) با او همکلام شدیم.

روایت خواندنی خادم حرم شاهچراغ (ع) که میزبان گردشگران خارجی است | با معجزه خادم شاهچراغ (ع) شدم


نیت خادمی حرم حضرت شاهچراغ (ع) چطور به دل‌تان افتاد؟
از جوانی عاشق خادمی حرم بودم. تا مدت‌ها خودم را لایق نمی‌دانستم و می‌گفتم من سراپا تقصیر کجا و خادمی کجا. اما هیچ وقت این آرزو از دلم جدا نشد. سال ۱۳۹۵ که حدود ۴۲ سال داشتم، تصمیم گرفتم برای خادمی ثبت‌نام کنم و دوره‌ها و آزمون‌ها را بگذرانم. معجزه‌ای رخ داد و من افتخار خادمی را از آن سال پیدا کردم.

چه معجزه‌ای؟
انتخاب خادم بعد از گذراندن دوره‌ها و موفقیت در امتحانات تقریبا هر ۶ ماه یک بار انجام می‌شود. دوره‌های آموزشی نسبتا سختی را گذراندم. علاوه بر دروس فقهی و دینی، دروس مختلف دیگری مثل کمک‌های اولیه را هم داشتیم. چند بار در آزمون شفاهی و مصاحبه شرکت کردم و نمره قبول داشتم. فقط آخرین آزمون مانده بود. از آنجایی که من در آموزشگاه زبان انگلیسی تدریس می‌کنم، حسابی سرم به کار گرم شده‌بود و تاریخ آخرین آزمون را فراموش کرده بودم. شب آزمون خواب دیدم که صدایی به من می‌گوید: «بلند شو، الان وقت خواب نیست، مگر امتحان نداری؟» ساعت ۴ صبح که از خواب بیدار شدم با خودم می‌گفتم چه امتحانی دارم. یادم افتاد ساعت ۸ صبح یعنی درست ۴ ساعت دیگر باید سر آزمون حاضر باشم. بلافاصله رفتم سراغ جزوه‌ها و شروع کردم به خواندن. از طرفی آشفته و نگران بودم و از طرفی خوشحالم بودم که همین چند ساعت را برای آمادگی در آزمون فرصت دارم. همیشه معتقدم این بزرگترین لطف خداوند به من است که آرزویم برآورده شد و از آن امتحان جا نماندم. بعد از آن هم معتقدم اگر عشقی در دل داشته باشی و به خدا بسپاری، حتما به بهترین شکل برآورده می‌شود. دامنه لطف و رحمت حضرت شاهچراغ (ع) به قدری بود که من جامانده امتحان نباشم.

با توجه به رشته تحصیلی‌تان در بخش بین‌الملل حرم حضرت شاهچراغ (ع) برای خادمی انتخاب شده‌اید. فعالیت در این وادی چگونه است؟
خلاصه بگویم که خادمی یعنی عاشقی. هیچ فرقی هم نمی‌کند که کجا باشی. همین که در فضای حرم نفس می‌کشی و خدمتگزاری می‌کنی، خودش بالاترین لطف الهی است. من خدمتگزار گردشگران یا زائران خارجی هستم. با گروه آنان همراه می‌شوم و درباره شخصیت معنوی و زندگی حضرت برایشان به زبان انگلیسی می‌گویم. پاسخگوی سوالات‌شان هستم و در بحث‌هایشان مشارکت می‌کنم.

معمولا چه زمانی از سال میزبان گردشگران خارجی هستید؟
هر روز و بعضی روزها مثل فصل بهار و تابستان که به بهترین زمان سفر (های سیزن) معروف است، میزبان تعداد بیشتری از گردشگران هستیم. بعضی اوقات در یک روز چند گروه را همراهی می‌کنم که هر تور دست‌کم ۴۵ دقیقه طول می‌کشد.

روایت خواندنی خادم حرم شاهچراغ (ع) که میزبان گردشگران خارجی است | با معجزه خادم شاهچراغ (ع) شدم

چند روایت معتبر درباره زائران خارجی

هر بار که با گردشگران خارجی وارد حرم می‌شوم، انگار مثل آنان اولین بار است که به این مکان مقدس پا می‌گذارم. حس و حال‌شان باور نکردنی است. آرامش و حضور خاصی در چهره‌شان موج می‌زند. بارها از حال و هوایشان بغض کردم و التماس دعا گفتم. با زبان خودشان دعا می‌کنند، اما حس بین ما مشترک است. برخی از آنان می‌خواهند که بنشیند و دقایقی ضریح را تماشا می‌کنند. برخی گردشگران خارجی رسم خودشان را برای عبادت دارند. مثلا دستان‌شان را روی قلب‌شان می‌گذارند یا جلوی صورت‌شان می‌گیرند و عبارتی را می‌گویند. من هم کنارشان می‌نشینم و با هم یکدل می‌شویم. اینجاست که به زبان مشترک می‌رسیم و بهترین حس معنوی را تجربه می‌کنیم. برایم جالب است که همیشه تعدادی از گردشگران خارجی تقاضا دارند مدتی در فضای خارج از شبستان و در حیاط حرم بشینند. می‌گویند همه جای حرم حس خوبی برایشان دارد.

شیراز، سومین حرم اهل‌بیت (ع)

هر گردشگری که به شیراز قدم می‌گذارد، فرصتی را هم برای زیارت حرم حضرت شاهچراغ (ع) و استخوان سبک کردن قرار می‌دهد و یکی از بهترین خاطرات سفر را برای خود رقم می‌زند. روز بزرگداشت حضرت شاهچراغ(ع) هم فرصتی است تا زندگی‌نامه این بزرگوار را بار دیگر مرور کنیم.
احمد بن موسی(ع)، برادر بزرگ امام رضا(ع) بود و زمانی که خبر شهادت موسی بن جعفر(ع) را آوردند مردم مدینه به موجب اینکه احمد بن موسی(ع) فرزند بزرگ است به منزل ایشان می‌روند و احمدبن موسی را به مسجد می‌برند و به عنوان امام با او بیعت می‌کنند. زمانی که حضرت شاهچراغ از مدینه حرکت کرد ۷۰۰نفر از سادات و شیعیان با او همراه شدند و زمانی که به شیراز رسیدند ۱۷هزار نفر شدند. ایشان در راه پیوستن به برادر خود به سوی خراسان سفر کرد ولی در راه توسط افراد مأمون خلیفه عباسی در شیراز کشته شد. بنای حرم در دوره اتابکان فارس (قرن ۶ ه.ق) ساخته شده‌ و گنبد و بارگاه آن دارای کاشی‌کاری‌های زیبایی است. اوایل دهه ۱۳۴۰ شمسی و در پی مرمت و نوسازی ساختمان گنبد، طراحی کاشی‌کاری آن توسط استاد عیسی بهادری به اجرا درآمد. آستان مقدس شاه‌چراغ در طول تاریخ مرکزی برای رشد معارف شیعه در جنوب کشور به‌شمار می‌رود.
امروز ۲۶ اردیبهشت، همزمان با روز بزرگداشت شاهچراغ (ع) از سند راهبردی «شیراز؛ سومین حرم اهل‌بیت(ع)» نیز رونمایی می‌شود. ۱۶ سال پیش رهبر معظم انقلاب در سفر به فارس و شهر شیراز اعلام کردند که شیراز پس از مشهد و قم، سومین حرم اهل‌بیت(ع) در ایران اسلامی است. به گفته رئیس شورای اسلامی شهر شیراز، نهادهای مختلف در این‌ ارتباط طی این سال‌ها اقدامات مختلفی ازجمله تسهیل راه‌های ورودی به حرم و یا ساماندهی بافت اطراف حرم انجام دادند. سیدابراهیم حسینی گفت: «بنای ما ایجاد سند برای شیراز با قید حرم است و قرار شده در مدت دو ماه، استانداری فارس و دستگاه‌های اجرایی بر اساس این سند برنامه‌های اجرایی خود را اعلام کنند؛ همچنین قرار شد اعتبار اجرای برنامه‌ها توسط سازمان برنامه بودجه کشور و استان تخصیص یابد.»

بیشتر بخوانید:
نبرد بزرگ شاهنامه اینجا اتفاق افتاد | روستایی که محل رزم کیخسرو بود

نظر شما