شناسهٔ خبر: 66669618 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دیپلماسی‌ایرانی | لینک خبر

بحران تا کجا ادامه دارد؟

جنگ پراکنده در کل غزه

در حالی رژیم صهیونیستی رژیم صهیونیستی به کشتار و جنایت در نوار غزه دامه می‌دهد که به گفته ناظران چشم انداز و افق روشنی برای چگونگی پایان دادن به این جنگ از سوی صهیونیست‌ها وجود ندارد. پیرو همین نکته، ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت خارجه قطر اعلام کرد که مذاکرات جنبش حماس و طرف صهیونیستی اکنون در حالت رکود بوده و تل‌آویو برنامه‌ای برای پایان جنگ ندارد. ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین نسبت به پیامدهای خطرناک تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین در غزه هشدار داد. نبیل ابوردینه، سخنگوی ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین هم اعلام کرد که پافشاری بر حمله به شهر رفح فلسطین اشتباه بزرگی است که مسئولیت آن بر عهده آمریکا است چراکه تنها طرفی است که می‌تواند آن را متوقف کند.

صاحب‌خبر -

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: در حالی رژیم صهیونیستی رژیم صهیونیستی به کشتار و جنایت در نوار غزه دامه می‌دهد که به گفته ناظران چشم انداز و افق روشنی برای چگونگی پایان دادن به این جنگ از سوی صهیونیست‌ها وجود ندارد. پیرو همین نکته، ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت خارجه قطر اعلام کرد که مذاکرات جنبش حماس و طرف صهیونیستی اکنون در حالت رکود بوده و تل‌آویو برنامه‌ای برای پایان جنگ ندارد. ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین نسبت به پیامدهای خطرناک تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین در غزه هشدار داد. نبیل ابوردینه، سخنگوی ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین هم اعلام کرد که پافشاری بر حمله به شهر رفح فلسطین اشتباه بزرگی است که مسئولیت آن بر عهده آمریکا است چراکه تنها طرفی است که می‌تواند آن را متوقف کند. 

در این بین آش آنقدر شور شده که حتی «دن حالوتس»، رئیس سابق ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی هم در اظهاراتی به شدت از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به دلیل شکست در جنگ غزه انتقاد کرد و خواستار شکل‌دادن کمپینی برای سرنگونی وی شد. همزمان تامیر هیمن، رئیس سابق اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی هم به سران این رژیم از جمله نتانیاهو تاکید کرد تا توافق تبادل اسرا با حماس را امضا کنند که شامل آتش بس دائمی و همکاری با تشکیلات خودگردان فلسطین برای برقراری مجدد نظم در غزه می‌شود؛ در غیراینصورت در ورطه «جنگ فرسایشی» سقوط می‌کنند.

به رغم آنچه گفته شد، موتور کتشار اشغالگران در رفح و جبالیا روشن است و به دنبال آن وضعت انسانی آنقدر بحرانی شده که آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) هشدار داد که بیش از ۱۵۰ هزار زن باردار در غزه در پی جابه‌جایی اجباری از رفح به دلیل جنگ رژیم صهیونیستی با شرایط وخیم بهداشتی روبرو هستند. پیش‌تر آنروا پستی را منتشر کرده بود که در آن ساختمان مدرسه‌اش در خان‌یونس توسط بمب‌های رژیم صهیونیستی، جایی که آوارگان در آن پناه گرفته‌ بودند، تخریب شده است. به نقل از آناتولی، این نهاد سازمان ملل متحد اعلام کرد که با این جابه‌جایی عظیم از رفح به خان‌یونس، مرحله جدیدی از ناامیدی در برابر چشمان جهان آشکار می‌شود. خانواده‌ها و کودکان در جستجوی امنیت و سرپناه به مدارس تخریب شده آنروا در خان‌یونس باز می‌گردند.

-    ضربات به نظامیان صهیونیست در رفح و جبالیا

در عرصه میدانی، گروه‌های مقاومت فلسطین در نوار غزه دیروز (سه‌شنبه) از ضربات سنگین به نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی در محورهای نبرد در «رفح» و «جبالیا» خبر داده‌اند. در همین باره گردان‌های شهید عزالدین القسام، شاخه نظامی جنبش حماس طی بیانیه‌ای اعلام کرد یک خانه بمب‌گذاری شده در خیابان «جورج» در شرق رفح را که نیروهای ویژه رژیم صهیونیستی در آن سنگر گرفته بودند، منفجر کرد که به کشته و زخمی شدن شماری از نظامیان رژیم صهیونیستی در این عملیات منجر شد. همزمان گردان‌های القدس اعلام کرد با خمپاره سنگین، مراکز نظامی و خودروهای ارتش رژیم صهیونیستی را در مجاورت گذرگاه رفح بمباران کرده است.

گردان‌های القدس همچنین بیان داشت که رزمندگان موفق شدند یک نظامی صهیونیست را که در یکی از ساختمان‌های پشت مدارس «ابو زیتون» در اردوگاه «جبالیا» در شمال نوار غزه پنهان شده بود، هدف قرار دهند. شاخه نظامی جهاد اسلامی در بیانیه دیگری از حملات خمپاره‌ای به نظامیان و خودروهای آنها در محله «السلام» در شرق رفح و همچنین حمله مشابه به یک تیپ پیاده‌نظام دشمن در خیابان «ابوالعیش» در جبالیا خبر داد. گردان‌های القدس اعلام کرد در این حملات چند صهیونیست کشته و زخمی شدند. در همین راستا، ارتش رژیم صهیونیستی نیز از زخمی شدن چند نظامی خود در درگیری‌ها در جبالیا خبر داد.

در آن سو، خبرنگار نظامی رادیو ارتش رژیم صهیونیستی گزارش داد که حماس هر روز چندین بار خمپاره‌هایی را به نیروهای ما در منطقه گذرگاه‌ها و محور نتزاریم شلیک می‌کند. دوشنبه مثل حادثه اخیر منطقه کرم ابوسالم که به کشته شدن چهار سرباز و زخمی شدن ۱۰ نفر دیگر منجر شده بود، حماس بار دیگر توانست حمله‌ای را به منطقه گذرگاه رفح انجام بدهد که منجر به زخمی شدن ۱۰ نفر شد که حال سه نفر از آن‌ها وخیم است.

-    ادامه واکنش ها به سخنان سناتور گراهام

اخیرا لیندس گراهام، سناتور جمهوری خواه در مصاحبه‌ای با شبکه «nbc news» آمریکا مدعی شد، «زمانی که ما به عنوان یک ملت پس از بندر پرل هاربر با ویرانی مواجه شدیم و در حین جنگ با آلمانی‌ها و ژاپنی‌ها بودیم، تصمیم گرفتیم که با بمباران هیروشیما و ناگازاکی توسط تسلیحات هسته‌ای به جنگ پایان دهیم، این تصمیم درستی بود بنابراین اسرائیل باید هر کاری برای بقای خود به عنوان طرف یهودی انجام دهد، به اسرائیل بمب‌هایی را که برای اتمام جنگ نیاز دارد، بدهید، آنها نمی‌توانند جنگ را ببازند.» همین سخنان جنجالی او با واکنش بسیاری مواجه شد. 

هم چنانی که حماس به این اظهارات واکنش نشان داد و سخنانش را «اوج انحطاط اخلاقی» او دانست. جمعی از کارشناسان مصری هم واکنش نشان داده و ارزیابی کردند که «اظهارات گراهام قطعاً بر نژادپرستی که بر مراکز تصمیم‌گیری در آمریکا حاکم است، دلالت دارد و نشان می‌دهد که آمریکا به حمایت از اسرائیل و ارسال کمک‌های نظامی برای آن که آخرین آن بسته کمکی به ارزش ۲۶ میلیارد دلار بود، ادامه می‌دهد، این کمک‌ها تنها برای نجات اسرائیل از اعتراف به شکست در نوار غزه است، به ویژه که ارتش آن تا این لحظه نتوانسته اهدافی را که برای این جنگ اعلام کرده بود، چه در مورد نابودی سران حماس و چه درباره آزادسازی گروگان‌ها محقق کند، همینطور اختلاف‌نظرهای شدیدی در درون نهادهای نظامی و امنیتی این رژیم به وجود آمده و موارد خودکشی در میان سربازان آن افزایش یافته و بر این اساس ارتش رژیم صهیونیستی در باتلاق غزه گیر افتاده و تنها می‌تواند با شکست از آن خارج شود.»

نظر شما