شناسهٔ خبر: 66669448 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

گزارش قدس از مراسم بزرگداشت فردوسی در آرامگاه حکیم توس و قدردانی از سردار امیرعلی حاجی‌زاده به‌عنوان «حماسه‌ساز»

اهدای نشان فردوسی به فرمانده عملیات «وعده صادق»

محمدمهدی اسماعیلی عصر روز گذشته در مراسم گرامیداشت روز حکیم ابوالقاسم فردوسی که در محل آرامگاه این شاعر بزرگ با حضور رئیس انجمن مفاخر ایرانی و سرکنسول‌های عراق، ترکیه، پاکستان، عربستان و سایر مسئولان برگزار شد، ضمن قرائت پیام رئیس ‌جمهور به مناسبت این روز گفت: فردوسی کاخ بلندی به نام شهر فارسی با حکمت اسلامی و ایرانی بنا نهاده است.

صاحب‌خبر -


وی افزود: در دولت جمهوری اسلامی توجه به میراث گرانبها در دستور کار بوده و ابتکار در شهر مشهد و تبدیل روز فردوسی به یک دهه و پایان آن همزمان با سوم خرداد (سالروز آزادسازی خرمشهر) یک اقدام قابل توجه است.
اسماعیلی خاطرنشان کرد: به زودی در شهر عالم‌پرور مشهد، باغ مفاخر توس راه‌اندازی می‌شود و برای تجلیل از ستارگان درخشان در آسمان علم و دانش خراسان در توس تمامی اقدام‌‌ها صورت خواهد گرفت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: با معرفی دستاوردهای غرورآفرین، راه را برای آینده‌ای امیدبخش هموار خواهیم کرد.
شهردار مشهد نیز در این مراسم گفت: از ابتدای دوره ششم شورای اسلامی شهر مشهد و مدیریت شهری تاکنون ۱۰هزار میلیارد ریال برای خدمت‌رسانی به منطقه تاریخی توس مشرف به آرامگاه فردوسی و بهسازی این منطقه هزینه شده است.
محمدرضا قلندرشریف ادامه داد: حکیم ابوالقاسم فردوسی با آفرینش شاهنامه، هم خود را در تاریخ عالم ماندگار کرد و هم شاهنامه او به عنوان یک اثر ماندگار جهانی در حوزه حماسی ثبت شد. از این رو به عنوان یک ایرانی به همسایگی با این شاعر شهیر می‌بالیم.
وی تصریح کرد: صاحبان فکر و اندیشه در طول زمان، فردوسی را حکیم نامیدند و شاهنامه برخوردار از معارف ناب دینی و با حکمت الهی و اسلامی است. در واقع فردوسی خدای سخن و پدر زبان پارسی است. رهبر معظم انقلاب نیز بر موافقت و ضرورت تجلیل از مقام فردوسی تأکید کردند.
شهردار مشهد گفت: در تاریخ انقلاب و ایران اسلامی رستم‌های واقعی و اسفندیارهای حقیقی، بسیار فراوان هستند. در حال حاضر نیز سرداران گرانقدری داریم که در برابر دشمنان ایستادگی می‌کنند و باید حماسه آنان نگاشته شود.
قلندرشریف اظهار کرد: نقطه عطف این مراسم در تیر ماه ۱۳۷۵ و سفر رهبر معظم انقلاب به آرامگاه و شهر تاریخی توس و تأکید ایشان بر حفظ این مجموعه است.
وی افزود: در دوره ششم مدیریت شهری پس از الحاق شهر تاریخی توس به منطقه شهری در مشهد، نگاه ویژه‌تری به این منطقه صورت گرفت و در این دوره دو برابر بیشتر از ۱۰ سال گذشته در منطقه تاریخی توس خدمت شده است.
شهردار مشهد  با اشاره به اینکه در دوره ششم مدیریت شهری  ۱۰هزار میلیارد ریال برای منطقه تاریخی توس هزینه شده، عنوان کرد: امسال 5هزار میلیارد ریال اعتبار برای این محدوده در نظر گرفته شده است.
قلندرشریف با اشاره به فلسفه وجودی شهر مشهد گفت: فلسفه وجودی مشهد با تمام شهرهای دنیا از روز تأسیس تفاوت دارد؛ زیرا بر کرانه خورشید امامت و ولایت شکل گرفته و در این شهر کلماتی مانند زائر، مجاور و خادم معنا دارد و خادمی زائران امام رضا(ع) افتخار مردمان مشهد است.
در پایان این مراسم نشان فردوسی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به «سردار امیرعلی حاجی‌زاده»، فرمانده نیروی هوافضای سپاه به سبب دلاورمردی‌هایش در عملیات «وعده صادق» به عنوان حماسه‌ساز، «دکتر محمدجعفر یاحقی» استاد دانشگاه و پژوهشگر عرصه ادبیات به عنوان حماسه‌پژوه و سومین نشان به «مریم قربانزاده» در عرصه حماسه‌سرایی به خاطر نگارش چندین کتاب در عرصه حماسه و ادبیات حماسی به ویژه «خاتون و قوماندان» اعطا شد که به دلیل حضورنداشتن سردار حاجی‌زاده و دکتر یاحقی، نمایندگان ایشان ،  نشان را دریافت کردند.
همچنین از پوستر همایش بین‌المللی فردوسی برای سال 1404 با عنوان نقش شاهنامه فردوسی در جهان معاصر و کتاب«قدمت بر چشم » رونمایی شد.

خبرنگار: طاهره فجر داودلی

نظر شما