شناسهٔ خبر: 66669338 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ایده‌ای رویایی برای ساخت قطار در ماه

ناسا یک ایده به ظاهر رویایی را با هدف ساخت قطار در ماه مطرح کرده است که به عنوان بخشی از ۶ مفهوم علمی تخیلی برنامه مفاهیم نوآورانه پیشرفته آن طراحی شده است.

صاحب‌خبر -

فناوری Flexible Levitation on Trajectory Technology یا به اختصار FLOAT قصد دارد از ربات‌های مغناطیسی در هوا برای انتقال حدود ۱۰۰ تن ماده به سطح ماه به شکل روزانه استفاده کند و راهی مطمئن و مستقل برای انتقال منابع استخراج شده از ماه فراهم کند.

اتان شایلر، رهبر پروژه و مهندس رباتیک در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا، می‌گوید: یک سیستم حمل و نقل رباتیک قوی و بادوام برای عملیات روزانه یک پایگاه پایدار قمری در دهه ۲۰۳۰ مهم خواهد بود.

شیلر در پستی در وبلاگ ناسا نوشت: ما می‌خواهیم اولین سیستم راه آهن قمری را بسازیم که حمل و نقل محموله قابل اعتماد، مستقل و کارآمد را در ماه فراهم می‌کند.

تیم ناسا توضیح داده است که برخلاف راه‌آهن‌های روی زمین، شبکه حمل‌ونقل قمری از ریل ثابت استفاده نمی‌کند، به گونه‌ای که شیلر پیشنهاد ایجاد طول مسیر انعطاف‌پذیری را ارائه کرد که می‌توان مستقیماً روی سطح ماه با هدف کاهش زمان ساخت و ساز در صورت تغییر در محل پایگاه موجود در ماه ایجاد کرد، به گونه‌ای که می‌توان آن را تا کرده و به مکان دیگری منتقل کرد.

برنامه این است که ناسا مجموعه‌ای از «ربات‌های مغناطیسی بدون نیرو» را راه‌اندازی کند که بالای سطح مسیر پرواز می‌کنند و حرکت الکترومغناطیسی تولید می‌کنند تا ربات‌ها را به مقصد برساند.

شیلر ادعا می‌کند که هر ربات قادر خواهد بود بار‌هایی با اشکال و اندازه‌های مختلف را با سرعت حدود ۱.۶۱ کیلومتر در ساعت جابجا کند.

شایان ذکر است که ناسا قصد دارد به عنوان بخشی از ماموریت‌های آرتمیس قطب جنوبی ماه را که گمان می‌رود حاوی یخ در داخل دهانه‌های آن است، کاوش کند.

اگرچه ناسا تاریخ فرود خدمه خود بر ماه را به تعویق انداخت، اما جاه طلبی‌های آن برای انسان‌ها برای استعمار ماه همچنان باقی است.

منبع: دیلی میل

نظر شما