نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

زنگ خطری برای طرفداران جنگ ستارگان

کشف سیاره فراخورشیدی داغ تر از ستارگان

سیاره ای فراخورشیدی پوشیده از آتشفشان های بسیار زیادی که سطح مذاب آن قرمز آتشینی از خود می تاباند، کشف شده است که به دور ستاره ای در فاصله ۶۶ سال نوری از زمین می چرخد. سطح این سیاره فراخورشیدی آتشفشانی از بعضی ستارگان داغ تر است.

همشهری آنلاین -یکتا فراهانی: وجود سیاره فراخورشیدی داغ تر از ستارگان ممکن است زنگی را برای طرفداران جنگ ستارگان به صدا درآورد، زیرا Obi-Wan Kenobi «اوبی وان کنوبی» واقعاً در سیاره گدازه ای مصطفی جنگید و آناکین اسکای واکر را شکست داد و به این ترتیب در قلمرو خارق العاده قرار می گیرد.

قمر آتشفشانی مشتری

استفن کین از دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید، با اشاره به قمر آتشفشانی مشتری می گوید : این یک سیاره زمینی است که من آن را به عنوان (Io) آیو روی استروئیدها توصیف می کنم. آیو آتشفشانی‌ترین جسم منظومه شمسی است که هر اینچ از سطح آن پوشیده از دشت‌های گدازه‌ای است؛ اما در مقایسه با TOI-۶۷۱۳.۰۱ می‌توان آن را رام تلقی کرد.

سیاره صخره ای
این سیاره فرازمینی که ۳۰ درصد بزرگ تر از زمین خودمان است، هر ۲.۲ روز در فاصله ۴.۵۷ میلیون کیلومتری (۲.۸ میلیون مایل) به دور ستاره خود HD ۱۰۴۰۶۷ می چرخد. دو جهان دیگر به آن می پیوندند.

سیاره صخره ای که در فاصله ۱۵.۸ میلیون کیلومتری از ستاره قرار دارد و دیگری سیاره ای غول پیکر گازی است که در فاصله ۴۰ میلیون کیلومتری از آن لنگر مرکزی قرار دارد تا خورشید ما، مداری بیضوی یا غیر دایره ای دارد که بین ۴۶ تا ۶۹.۸۲ میلیون کیلومتر (۲۸.۵ میلیون تا ۴۳.۳ میلیون مایل) از خورشید فاصله دارد ۱۰۴۰۶۷ می تواند در داخل مدار عطارد قرار بگیرد.

بیشتر بخوانیم :
سیاره در اعماق زمین مدفون شده است! کشف عجیب |

ال‌ نینو به ایران بازگشت؟

طوفان جزر و مدی

سیاره عطارد به اندازه کافی از خورشید ما فاصله دارد اما درواقع هیچ تأثیری از این گرمای فصلی ممنوع احساس نمی کند. با وجود این، TOI-۶۷۱۳.۰۱ تقریباً در فاصله نزدیکی از ستاره خود قرار دارد. همچنین به دلیل گرانش دو سیاره همسایه‌اش به مداری بیضوی کشیده می‌شود و TOI-۶۷۱۳.۰۱ را مجبور می‌کند تا جزر و مد گرانشی را تجربه کند و درون مذاب و شکل‌پذیر سیاره را کشیده و می‌پیچاند. به این ترتیب ستاره اش کین از این به عنوان «طوفان جزر و مدی» یاد می کند.

نیروهای جزر و مدی طوفان به نوبه خود، فضای داخلی TOI-۶۷۱۳.۰۱ را گرم و انرژی کافی برای آن فراهم می کنند تا کل سطح آن با آتشفشان فوران کند.

کین و تیمش از قبل قطر TOI-۶۷۱۳.۰۱ را می دانند. این به لطف محاسبات میزان نور ستارگان مسدود شده توسط سیاره در هنگام عبور است.

اندازه‌گیری جرم سیاره

گام بعدی، اندازه‌گیری جرم سیاره از طریق اندازه‌گیری «لرزش» ستاره آن با استفاده از هارپس و HIRES است. هنگامی که جرم و شعاع آن مشخص شد، چگالی TOI-۶۷۱۳.۰۱ را می توان محاسبه کرد، و این به تیم کین اجازه می دهد تا تعیین کند چه مقدار ماده ممکن است برای فوران از آتشفشان های TOI-۶۷۱۳.۰۱ در دسترس باشد.