شناسهٔ خبر: 66668886 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

روحانی: اگر اهانت به قوه قضاییه باعث ردصلاحیتشم شده چرا صلاحیت آیت الله هاشمی شاهرودی مورد تردید واقع نشد؟

حسن روحانی خطاب به شورای نگهبان نوشت: اگر نقد یک قوه در جمهوری اسلامی، صلاحیت و وثاقت انتقادکننده را سلب می‌کند چگونه است که اهانت به سراپای قوه مجریه و شخص رئیس‌جمهور از سوی برخی اعضای شورای نگهبان در مواضع و سخنرانی‌های رسمی موجب سلب صلاحیت از آنان نشده است؟

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پس از ارسال چهار نامه برای بیان موارد و سه نامه برای اعلام مستندات ردصلاحیت حجت‌الاسلام‌ و المسلمین حسن روحانی در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، رئیس‌ دولت‌های یازدهم و دوازدهم در نامه‌ای خطاب به ملت ایران، گزارشی از دلایل طرح شده توسط شورای نگهبان ارائه داد.

در بخشی از نامه حسن روحانی به شورای نگهبان، به دلایل ردصلاحیت خود اشاره و آمده است: «در این نامه سخنانی، بدون سند، به بنده منتسب شده است که آقایان آن را اهانت به قوه قضائیه و شورای نگهبان تلقی کرده‌اند ولی واقعیت آن است که در مواضع و جلسات رسمی، همواره با قدردانی از استقلالِ قضات دانا و توانا، بر نقش بی‌بدیل آنان در ایجاد اعتماد و آرامش عمومی تأکید کرده‌ام.

ولی از آنجا که در تمام دوران خدمتم با اکثر نهادهای نظام جمهوری اسلامی از نزدیک در تماس بوده و قوت و ضعف آن‌ها را شناخته‌ام و در تجربه ۸ سال ریاست‌جمهوری نیز به تعارض‌های ساختاری و حقوقی میان نهادها و اهمیت هماهنگی راهبردی میان آن‌ها را بیش از پیش لمس کرده‌ام، وظیفه خود می‌دانستم که با انگیزه اصلاح و تقویت، از برخی عملکردهای قوه قضائیه و مسئولان آن، محترمانه انتقاد کنم. این نقدها، عمدتاً در مواردی همچون عدم توجه به حقوق شهروندی، عدم رعایت آئین دادرسی، سلطه ضابط بر بازپرس، دخالت بی‌جا در وظایف قوه مجریه، برخورد سیاسی و جناحی با برخی موارد اتهامی، و بیانات هیجانی، شخصی و غیرحقوقی برخی مسئولان قوه، بوده ‌است.

جالب آن است که انتقادات خود رؤسای قوه قضائیه از این قوه، که معمولاً به هنگام تغییر رئیس اظهار می‌شده است، بسیار تندتر از نقدهای این بنده بوده ‌است. چگونه است که صلاحیت رئیس فقید قوه قضائیه که در مورد دوره قبل از خود تعبیر «ویرانه» را به کار برد، هیچگاه مورد تردید واقع نشده است.»

بنا به گزارش خبرآنلاین، اشاره‌های حسن روحانی در این نامه به مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی است. آیت‌الله هاشمی شاهرودی، رئیس قوه قضائیه وقت در ۸ آبان سال ۷۸، در گردهمایی قضات و مدیران کل دادگستری استان تهران با انتقاد از قوه قضاییه دوران آیت الله یزدی، گفته بود: «با وجود زحمات ۱۰ سال گذشته، اکنون ما وراث یک خرابه و ویرانه در بخش مالی، قضایی و قوانین در این قوه‌ایم. باید کمر همت ببندیم تا با عزم و اراده‌ای آهنین اعتبار قوه قضائیه را بازگردانیم.»

۲۷۲۱۵

نظر شما