شناسهٔ خبر: 66668800 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

«روز نکبت»؛ آغاز ۷۶ سال سرکوب و مصیبت برای فلسطینی‌ها

روز نکبت، ۱۵ ماه مه ۱۹۴۸ میلادی، روزی است که در آن رژیم صهیونیستی تحت عنوان جعلی کشور اسرائیل اعلام موجودیت کرد و این روز مبداء سرکوب و مصیبت برای فلسطینی‌ها شد.

صاحب‌خبر -

«روز نکبت»؛ آغاز ۷۶ سال سرکوب و مصیبت برای فلسطینی‌هاگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: امروز مصادف با ۲۶ اردیبهشت ۱۳۲۷ (۱۵ می ۱۹۴۸) برای فلسطین و جهان اسلام یک روز غم‌بار و در عین حال فراموش‌نشدنی است؛ تاریخی که در آن رژیم جعلی صهیونیستی زیر لوای غرب تشکیل یافت و مسلمانان آن را «روز نکبت» (یوم النکبه) می‌نامند.

وجه تسمیه کلمه «نکبت» در عربی که به معنای فاجعه و مصیبت است، خود گویای احساس و دیدگاه مردم فلسطین نسبت به این مسئله است. روز یادشده مصادف با اخراج اجباری ۷۵۰ هزار فلسطینی از سرزمینشان است که این تعداد در آن زمان دو سوم جمعیت کشور فلسطین را تشکیل می‌داد. در حقیقت می‌توان به‌طور دقیق‌تر گفت که «نکبت» دوره‌ای از یک پاکسازی نژادی هدفمند فلسطینی‌ها توسط جنبش صهیونیستی بین سال‌های ۱۹۴۷ تا ۱۹۴۹میلادی است.

نیرو‌های رژیم صهیونیستی بیش از ۷۸ درصد از سرزمین‌های تاریخی فلسطین را تصرف، حدود ۵۳۰ روستا و شهر را پاکسازی نژادی و ویران کردند و حدود ۱۵هزار فلسطینی را در یک سلسله جنایات گسترده از جمله در بیش از ۷۰ مورد قتل‌عام گسترده، کشتند. همچنین میلیون‌ها فلسطینی نیز یا در داخل سرزمین‌های این کشور آواره شدند و یا مجبور به فرار به کشور‌های همسایه و ایجاد کمپ‌های آوارگان فلسطینی در آن کشور‌ها شدند. آوارگان فلسطینی همچنین در شماری از کشور‌های غربی و بیشتر کشور‌های غیر غربی ساکن شدند.

نمی‌توان گفت که اسرائیل تنها عامل این اتفاق است، توافقاتی بین بریتانیا و اسرائیل برای ایجاد کشوری برای یهودیان در سرزمین فلسطین وجود داشت. در سال ۱۹۴۸ میلادى مهاجرت یهودیان از خاورمیانه و کشورهای غربی به فلسطین تا دهه هفتاد قرن گذشته ادامه داشت، و انگلیس و آمریکا بزرگترین حامیان این مهاجرت بودند، زیرا به یهودیان کمک کردند و اسلحه و تجهیزات را در اختیار آنها قرار دادند‌،‌ تا بتوانند از خود در برابر فلسطینی‌ها محافظت کنند.

برخی از ملت‌ها در برهه‌هایی از تاریخ با مشکلات و آوارگی دست و پنجه نرم کرده‌اند، اما فلسطینی‌ها تنها ملتی هستند که مصیبت‌های‌شان تا امروز پایان نیافته و همچنان ادامه دارد.

رژیم صهیونیستی طی ۷۶ سال اخیر هرگونه ابتکار در زمینه صلح را رد و به گسترش مرز‌های خود در سرزمین‌های فلسطین و همچنین کشور‌های عرب همسایه ادامه داده است. این رژیم که پیشتر صحرای سینا در مصر را اشغال کرده بود، همچنان مناطقی از سوریه و لبنان و همچنین مناطق وسیعی از فلسطین در کرانه باختری رود اردن را در اشغال خود دارد.

رژیم صهیونیستی به شدت با حقوق برابر برای یهودیان، مسلمانان و مسیحیان مخالف است. در مخالفتی عمده با این مسئله، پارلمان این رژیم (کنست) در ماه ژوئن سال ۲۰۱۸ قانونی بحث برانگیز را تصویب کرد که بر اساس آن تصریح شده است که این رژیم یک دولت یهودی است و در واقع جمعیت قابل توجه فلسطینی‌ها را به شهروند درجه دوم تبدیل می‌کند.

۷۶ سال پس از روز ننگین نکبت، امروز نیز صهیونیست‌ها درحال رقم زدن نکبتی به مراتب فاجعه بارتر در نوار غزه هستند، نکبتی که البته این بار با خشم وجدان‌های بیدار جهانی در غرب مواجه شده، وجدان‌هایی که خواستار محاکمه زمامداران جنایتکار صهیونیست در مقابل دیدگان خشمگین مردم جهان و نزد محاکم بین المللی هستند.

صهیونیست‌ها در جریان جنگ غزه بیش از سی‌و‌پنج هزار انسان بی‌گناه اعم از زن و کودک و مردان بی‌دفاع را شهید، هفتاد و پنج هزار نفر را مجروح و صد‌ها هزار انسان بی‌پناه را در مناطق اشغالی فلسطین با حمایت همه‌جانبه سیاسی، نظامی، اطلاعاتی و اقتصادی آمریکا آواره کرده‌اند. 

اما با وجود پیشروی صهیونیست‌ها در غزه و ویرانی گسترده، گروه‌های مقاومت همچنان موشک‌باران شهرهای صهیونیستی را تا این لحظه ادامه داده‌اند و موفق به مقاومت در برابر ارتش تا دندان مسلح اسرائیل شده‌اند. همچنین استراتژی منحصر به فرد حماس باعث شده بارها مناطقی که ارتش اسرائیل اصطلاحاً پاکسازی کرده بوده مجدداً به کنترل نیروهای مقاومت دربیاید و اساساً یکی از دلایل اصلی برای طولانی شدن جنگ همین است.

روند افزایش اقتدار فلسطینیان با کمک گروه‌های مقاومت، مایه شگفتی بسیاری از صاحب نظران شده است. در مجموع به نظر می رسد به رغم شرایط سخت و دشوار مردم غزه پس از تحمل هشت ماه جنگ نابرابر، مقاومت فلسطین موفق شده است تا با طراحی و اجرای شکوهمندانه عملیات طوفان الاقصی، پس از دهه‌ها تصویری عزتمندانه از مقاومت فلسطینیان را در حافظه جمعی فلسطینیان و همه حامیان اندیشه مقاومت از خود به یادگار بگذارد تا بدین شکل هفت اکتبر به مبدایی مهم در تاریخ مسئله فلسطین و برای احیای عزت این ملت مبدل شود. 

اکنون که از تصویر واقعی رژیم آپارتاید اسرائیل پس از سال‌ها مظلوم‌نمایی منافقانه در پشت قاب تصویر یهودستیزی پرده برافتاده و افکار و وجدان‌های بیدار جهان از پس غبار سال‌ها تبلیغ رسانه‌ای، پی به ماهیت واقعی این موجودیت پلید برده‌اند و از دیگر سو تشتُّت و اختلاف درونی بیش از هر زمان در میان ارکان این موجودیت جعلی هویدا شده، امید می‌رود این نکبت و هولوکاست واقعی علیه ملت مظلوم، مقاوم، آزاده و شجاع فلسطین با جشن روز آزادی این سرزمین تاریخی پایان یابد.

انتهای پیام/ ۴۱۱

نظر شما