شناسهٔ خبر: 66668011 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

۷۸۲۷ مشاور املاک متخلف پلمب و ۲۲۰ میلیارد جریمه تعزیراتی شدند

تاکنون از ۱۱۰ هزار مشاور املاک بازرسی شده و منجر به پلمب ۷۸۲۷ مشاور املاک متخلف و اخذ جریمه تعزیراتی به میزان ۲۲۰ میلیارد تومان شده است. تاکنون از ۱۱۰ هزار مشاور املاک بازرسی شده و منجر به پلمب ۷۸۲۷ مشاور املاک متخلف و اخذ جریمه تعزیراتی به میزان ۲۲۰ میلیارد تومان شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، با توجه به تکلیف اصول ۳۱ و ۴۳ قانون اساسی در خصوص لزوم فراهم نمودن زمینه دسترسی آحاد مختلف جامعه به مسکن به خصوص گروه‌های کم درآمد توسط دولت، پس از تصویب قانون جهش تولید مسکن که همزمان با شروع به کار دولت سیزدهم بوده است، ساخت مسکن به صورت ویژه در قالب طرح نهضت ملی مسکن توسط وزارت راه و شهرسازی و دولت سیزدهم پیگیری شده است و در کنار این راهبرد مهم کنترل و ساماندهی تقاضای زمین و مسکن نیز در دستور کار این وزارت و دولت قرار دارد.

این اقدامات منجر به ایجاد ثبات نسبی در بازار مسکن در ماه‌های اخیر شده و نرخ رشد سرمایه گذاری در بخش مسکن و ساختمان از ۱۱- درصد در سال ۱۴۰۰، به ۲.۷ درصد در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک اثرات اقدامات مذکور در بخش مسکن ملموس‌تر گشته و با توجه به نقش و سهم قابل توجه بخش مسکن در اقتصاد خانوار و کلان کشور، شرایط اقتصادی خانوار و کشور از این ناحیه بهبود یابد.

مسکن

همچنین اهم اقدامات صورت پذیرفته در سه حوزه عرضه، تقاضا و ایجاد زیرساخت های قانونی برای ساماندهی بخش مسکن و همچنین راهکارها و درخواست های مد نظر برای توسعه و اثر بخشی اقدامات مذکور ارائه می گردد.

اهم اقدامات در راستای ساماندهی و افزایش عرضه در بازار مسکن و زمین شامل: تامین زمین به مساحت بالغ بر 55 هزار هکتار و به ظرفیت احداث 2 میلیون واحد مسکونی در مناطق شهری کشور، بسترسازی برای احداث 27 شهر ساحلی در 4 استان جنوبی کشور با رویکرد ایجاد و توسعه مناطق سکونت معیشتی دریاپایه، اجرای طرح نهضت ملی مسکن و شروع عملیات اجرائی بالغ بر 2.51 میلیون واحد مسکونی است.

در جدول ذیل عملکرد واحدهای آغاز شده طرح نهضت ملی مسکن در قالب برنامه‌های مختلف ارائه شده است:

شیوه ساخت

تعداد واحد

شیوه ساخت

تعداد واحد

واگذاری  زمین اجاره 99 ساله در شهرها

326،681

نوسازی بافت های فرسوده شهری

257،703

واگذاری زمین طرح جوانی جمعیت (شهرها)

70،250

پرداخت تسهیلات به بخش خصوصی دارای زمین  (خودمالکین)

199،615

واگذاری زمین اجاره 99 ساله در روستاها

79،104

نوسازی و بهسازی مسکن روستایی

490،828

واحدهای حمایتی تعریف شده موثر به صورت انبوه سازی روی اراضی دولتی با اجاره 99 ساله

713،586

تکمیل واحدهای باقیمانده مسکن مهر

127،368

تامین مسکن ملکی و سازمانی نیروهای مسلح

254،146

جمع کل

2،519،281

 

 

 همچنین اهم اقدامات در راستای ساماندهی طرف تقاضای بازار مسکن، زمین و اجاره شامل: ایجاد سامانه ثبت رایگان قرارداد اجاره بین موجر و مستاجر، تکمیل و بروزرسانی سامانه ملی املاک و اسکان، اخذ مالیات از خانه های خالی، تشکیل دبیرخانه کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات استان‌ها،  ساماندهی و مدیریت سکوهای انتشار آگهی املاک مسکونی، رداخت تسهیلات ودیعه مسکن می‌باشد.

شایان ذکر است یکی از فعالین اصلی بازار مسکن، مشاورین املاک هستند که فعالیت برخی از صاحبان این حرفه، منجر به افزایش هزینه‌های واسطه‌گری و ایجاد التهاب و افزایش قیمت در این بازار شده است. 

مسکن

لذا برای اولین بار در دولت سیزدهم در سطح گسترده‌ای ساماندهی مشاورین املاک با محوریت وزارت راه و شهرسازی در دستور کار قرار گرفته است. در این راستا  تاکنون از بالغ بر 110 هزار  مشاور املاک (از 177 هزار مشاور املاک فعال در سطح استان های کشور) بازرسی صورت پذیرفته است که این امر منجر به پلمپ 7827 مشاور املاک متخلف و اخذ جریمه تعزیراتی به میزان 220 میلیارد تومان شده است.

اهم محورهای این طرح شامل ساماندهی مشاورین املاک، اخذ مالیات از اراضی بایر، توسعه سامانه ملی املاک و اسکان کشور، ارائه مشوق به موجرین، تعیین حداکثر نرخ افزایش اجاره بها توسط شورای عالی مسکن در شرایط اضطرار، کشف بازه قیمت مسکن و اجاره بها، پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن، ایجاد سکوهای ثبت رسمی اسناد و املاک، ساماندهی خرید و فروش امتیازهای طرح های حمایتی تامین مسکن است.

بر همین اساس، طرح مذکور در راستای ساماندهی بازار مسکن در حوزه‌های مختلف تدوین شده است و در شورای نگهبان در دست بررسی نهایی است. 

انتهای پیام/

نظر شما