شناسهٔ خبر: 66668002 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق:

دولت منتفع اصلی گرانی ارز است

صاحب‌خبر -

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق ایران تصریح کرد که یادمان باشد دولت به عنوان بزرگ‌ترین دارنده ارز از گران شدن ارز سود می‌کند نه از ارزان شدن.

فرشید شکرخدایی در گفت‌وگو با اقتصاد24، درباره کاهش جزیی قیمت دلار در روزهای اخیر گفت: با توجه به منابع ارزی جدیدی که در کردستان عراق و همینطور در امارات گشایش شده است، شاهد ورود ارز در بازار بودیم که باعث کاهش قیمت آن شد. از نظر بنده این یک کاهش موقت است و تا بهبود محیط کسب و کار در کشور صورت نگیرد و اشتغال رشد نکند و ارزش افزوده ایجاد نشود، ما شاهد افزایش قدرت پول ملی نخواهیم بود.

او با اشاره به انتفاع دولت از گرانی ارز، اظهار کرد: دولت دلار‌های حاصل از فروش منابع به خصوص نفت را در بازار می‌تواند به نرخ بالاتری عرضه کند و هزینه‌های جاری دولت را پرداخت کند؛ بنابراین با توجه به این که ذینفع اصلی ارز در کشور دولت است نرخ دلار از این کمتر نخواهد شد و فکر می‌کنم حوالی ۶۰ هزار تومان تثبیت خواهد شد تا جهش بعدی که با توجه به کسری بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی بودجه امسال رخ دهد.

این عضو اتاق بازرگانی با بیان اینکه به مقداری که در داخل کشور ارزش ایجاد می‌کنیم، ارز نیز وارد می‌شود، ادامه داد: آنقدری که ما بتوانیم کالای باکیفیت در سطح بین المللی طراحی و عرضه کنیم، منابع ارزی نیز وارد کشور می‌شود و باعث تقویت ریال خواهد شد چرا که ارز فراوان خواهد شد و چیزی که فراوان‌تر است قیمتش پایین می‌آید. تا وقتی توسعه صادرات سیاست اصلی کشور نباشد و ما متمرکز بر کنترل و جایگزینی واردات باشیم، پول ملی ما رشد نخواهد کرد. هر موقع که سیاست تغییر کرد و سیاست اصلی کشور توسعه صادرات شد ما آن موقع شاهد سرازیر شدن منابع ارزی به کشور خواهیم بود و موقعی است که قیمت دلار و یورو و همه چیز کاهش پیدا می‌کند.

شکرخدایی خاطرنشان کرد که من، چون این سیاست را نمی‌بینم همچنان پافشاری بر جایگزینی واردات، تعهدسپاری ارزی و محدود کردن صادرات و فشار و کنترل بیشتر و بیشتر و صادرکننده‌ها را در سیاست‌های کلان کشور می‌بینم، لذا با این روند شاهد تقویت پول ملی نخواهیم بود؛ و الا هرگونه مسیر دستوری یا بازارسازی ارز یا از این قبیل و... همه مُسکن‌های موقتی است که فقط التهابات بازار را کاهش می‌دهد اما در درازمدت باعث افزایش توان خرید مردم 

نخواهد شد.

 

نظر شما