شناسهٔ خبر: 66667803 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس پرس | لینک خبر

کارشناس انرژی اعلام کرد:

ایراد مهم تبدیل متانول شرکت های پتروشیمی به بنزین و لزم ابزار جدید تامین مالی!

کارشناس انرژی، برنامه دولت برای تبدیل محصول متانول شرکت های پتروشیمی به بنزین را طرحی منتفی شده در آمریکا و اروپا و همراه لزوم تعریف ابزارهای جدید تامین مالی اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسین کلهر با اشاره به برنامه دولت و وزارت نفت برای تبدیل محصول متانول شرکت های پتروشیمی به بنزین و با هدف جلوگیری از ناترازی بنزین به دنیای اقتصاد، اعلام کرد: این موضوع با توجه به تجربه‌های گذشته آمریکا و اروپا و توقف تولید آن به دلیل به خطر انداختن سلامتی انسان، با دیده تردید نگریسته می‌شود.

ظرفیت تولید متانول در ایران بدون درنظر گرفتن طرح‌های آینده همچنان بالا بوده و سال‌های گذشته به دلیل عرضه متناسب متانول به بازار جهانی این محصول با حاشیه سود مطلوب به فروش می‌رفت ولی طی دو یا سه سال گذشته به دلیل تولید افزون از مصرف این محصول، بازار را گرچه اشباع نکرده اما دست بازیگران طرف تقاضا را برای کاهش قیمت و چانه‌زنی بیشتر باز کرده است.

در چنین شرایطی حرکت به سمت زنجیره ارزش پایین‌دست ضروری شده و از همین رو مسئولان و سیاست گذاران به دنبال تدبیری برای این شرایط هستند. طبق اعلام مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ۵ سرمایه‌گذار فعال در تولید متانول برای اجرای این طرح‌‌‌‌ها اعلام آمادگی کرده‌‌‌‌اند و قرار است برای بالابردن صرفه اقتصادی اجرای طرح‌‌‌‌های‌ MTG، تخفیف خوراک تا ۳۰ درصدی هم در نظر گرفته شود.

با وجود این نکته مغفول این است که برای این‌گونه طرح‌ها در بخش تامین مالی ابزارها و روش‌های دقیقی در نظر گرفته نشده است. اگر‌چه گفته می‌شود برای این طرح برخی اعلام آمادگی کرده‌اند اما به نظر می‌رسد این شرکت‌ها پیش از این برای پیشرفت طرح‌های MTO  با مشکل تامین مالی مواجه بودند.

شرکت‌های متانول‌ساز سال‌ها است که با عدم‌سودآوری و حتی زیان روبرو بودند. حتی بسیاری از این شرکت‌ها تازه‌ تاسیس بوده‌ و دقیقا در سال‌هایی به تولید رسیدند که متانول در بازار جهانی با نرخ‌های پایین عرضه می‌شد. از سوی دیگر به نظر می‌رسد متانول‌سازهای قدیمی‌تر هم که در سال‌های دور سودآوری مناسبی داشتند، قصد ندارند سرمایه‌های جدیدی از جیب سهامداران وارد بخش توسعه زنجیره کنند.

با توجه به این موضوع به نظر می‌رسد دولت باید برای تامین سرمایه این طرح‌ها به فکر ابزارهای مناسبی باشد که بتواند در بلند مدت و به صورت معقولی این طرح‌ها را پشتیبانی کند.

نکته دوم در زمینه این طرح‌ها هم توقف این طرح در کشورهای اروپایی به دلیل زیان‌آور بودن برای سلامتی انسان است و هرچند یکی از مدیران عامل شرکت‌های متانولی اعلام کرده قرار است از تکنولوژی‌ها و پلتفرم‌های جدیدی برای تولید بنزین از متانول استفاده شود که اشکالات گذشته را نداشته باشد اما لازم است جزئیات این پلتفرم خاص برای افکار عمومی تشریح شود که امکان اعتماد و پشتیبانی اجتماعی برای طرح جلب شود.

انتهای پیام

نظر شما