شناسهٔ خبر: 66667415 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

اژه‌ای: از هیچ مفسدی نمی‌گذرم 

روزنامه جوان

رئیس قوه قضائیه در جمع دانشجویان در یاسوج: از زمانی که متصدی مسئولیت ریاست در دستگاه قضایی شده‌ام به سراغ ریشه‌ها و گلوگاه‌های فساد و هدر رفت بیت‌المال رفته‌ام و با همکاری سایر قوا به ساماندهی فرایند‌ها در واردات، صادرات، گمرکات و بانک‌ها پرداخته‌ایم. در مقوله دانه‌درشت‌ها که مورد تأکید شما دانشجویان است، ما برخورد بدون اغماض و منطبق با مر قانون داشته‌ایم. در قضیه وزیر سابق جهاد کشاورزی محاکمات انجام گرفت و او به سه سال حبس محکوم شد. در کل، در این پرونده برای هشت نفر اعم از وزیر و معاون وزیر، حکم صادر شد

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: رئیس قوه قضائیه دیروز در دیدار با دانشجویان در یاسوج، وقتی دربرابر پرسش‌های متعدد دانشجویان در خصوص عملکرد دستگاه قضایی در مبارزه با اشکال مختلف فساد و مبارزه با دانه درشت‌ها قرار گرفت، از صدور حکم سه سال زندان برای وزیر سابق جهاد کشاورزی، تفهیم اتهام ۴۵ نفر در پرونده چای دبش و همچنین احضار دو وزیر سابق خبر داد. 
حجت الاسلام محسنی اژه‌ای البته از بدو تصدی ریاست دستگاه قضا در دهم تیرماه سال ۱۴۰۰ تاکنون، نشان داده که مبارزه با فساد در اشکال مختلف آن خط قرمز اوست و طی همین سه سال، فارغ از جایگاه و موقعیت حقیقی و حقوقی متهمان، کوشیده است ملاک و معیار او در برخورد با مفسدان، «مرقانون» باشد. از این رو اراده برخورد با فساد در دستگاه قضایی را باید به فال نیک گرفت و امیدوار بود که با تداوم این روند فسادستیزانه، شاهد کاهش آن در دستگاه‌های مختلف باشیم. البته نکته‌ای که نباید از نظر دور داشت اینکه، باید تمهیدی اندیشیده شود که زمینه‌های فساد در دستگاه‌های اجرایی به حداقل برسد تا شاهد پرونده‌های متعدد که بعضاً به اعتبار قوای کشور نزد افکار عمومی لطمه وارد می‌کند، نباشیم. بنابراین نگاه پیشگیرانه که عمدتاً باید در دستگاه‌های اجرایی دولت متمرکز باشد، بیش از پیش حاکم کرد. در آن صورت می‌توان امیدوار بود که اژد‌های هفت سر فساد در تعامل، همکاری و همیاری همه دستگاه‌ها از جمله دولت، قوه قضائیه و حتی مجلس از طریق اصلاح قوانین ناکارآمد، کنترل شود. 


 سراغ ریشه‌ها و گلوگاه‌های فساد رفته‌ام
دیروز، اما محسنی اژه‌ای در جریان سفر به استان کهگیلویه وبویراحمد، در دانشگاه یاسوج حاضر شد تا با دانشجویان و جوانان به صورت مستقیم و بدون‌واسطه به گفتگو و تبادل نظر بپردازد. رئیس قوه قضائیه در این گفتگو تصریح کرد: معیار ما در عمل، باید مرّ قانون باشد. ممکن است شما بگویید که یک قانون ضعیف و ناقص است یا متناسب با زمان حال نیست. در این خصوص راهکار آن است که قانون را اصلاح کنیم. نمی‌توانیم قانون را کنار بگذاریم و بگوییم هر کس به سلیقه خود عمل کند. برخی از شما دانشجویان در سخنانتان گفتید که در برخورد‌ها تفاوت و تبعیض وجود دارد. من هم در مواردی اجمالاً قبول دارم، اما توجه داشته باشید که الزاماً نمی‌توان در قبال همه مجرمان به یک نحو عمل کرد، در مواردی فرد محکوم اظهار ندامت می‌کند و در مقام جبران برمی‌آید. 
رئیس عدلیه بیان داشت: از زمانی که متصدی مسئولیت ریاست در دستگاه قضایی شده‌ام به سراغ ریشه‌ها و گلوگاه‌های فساد و هدر رفت بیت‌المال رفته‌ام و با همکاری سایر قوا به ساماندهی فرایند‌ها در واردات، صادرات، گمرکات، بانک‌ها و قس‌علیهذا پرداخته‌ایم. در مقوله دانه‌درشت‌ها که مورد تأکید شما دانشجویان است، ما برخورد بدون اغماض و منطبق با مر قانون داشته‌ایم. 


 ۳ سال زندان برای وزیر سابق جهاد
رئیس قوه قضائیه ادامه داد: در همین قضیه وزیر سابقی که اشاره کردید (سؤال دانشجویان درباره پرونده وزیر سابق جهاد کشاورزی) بررسی‌ها و محاکمات انجام گرفت و نامبرده به سه سال حبس محکوم گردید. در کل، در این پرونده برای هشت نفر اعم از وزیر و معاون وزیر، حکم صادر شد که اخیراً با درخواست اعمال ماده ۴۷۷ از ناحیه محکومان مواجه شده‌ایم. او همچنین اضافه کرد: در پرونده چای دبش روز گذشته دو وزیر سابق برای تحقیقات پرونده احضار شده‌اند.
محسنی اژه‌ای اظهار کرد: در قضیه چای دبش نیز این خود دولت و قوه قضائیه بودند که موضوع را کشف و پیگیری و اطلاع‌رسانی کردند. در این موضوع، در ابتدای امر، موضوع به معاون اول رئیس‌جمهور گزارش شد و آقای مخبر این موضوع را پیگیری کردند و اقدامات مقتضی را در قبال عناصر دخیل در قضیه مزبور اعمال کردند. همچنین بازرسی ویژه دفتر رئیس‌جمهور و واجا نیز موضوع را پیگیری کردند و سازمان بازرسی کل کشور به عنوان زیر مجموعه قوه قضائیه نیز به موضوع ورود پیدا کرد. در این پرونده عدد بزرگی بالغ بر ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار مطرح است و تاکنون ۴۵ نفر در این خصوص تفهیم اتهام شده‌اند و از تعداد بیشتری نیز تحقیقات به عمل آمده است، همچنین در روز گذشته در رابطه با پرونده مزبور دو وزیر سابق احضار شدند. در هر حال، پیرامون این پرونده، ده‌ها و صد‌ها استعلام و بازرسی صورت گرفته است و جزء به جزء این موارد بررسی شده است. همچنین این پرونده در مرحله صدور قرار نهایی بود که اسناد جدیدی در خصوص آن اعم از مهر‌های جعلی کشف شد که باید پیرامون آن‌ها نیز بررسی‌هایی دقیق به عمل آید. 


 وظیفه تبیین‌گری روحانیت در قبال توطئه دشمن
محسنی اژه‌ای همچنین طی سخنانی در اجلاسیه شهدای طلاب و روحانی استان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: دشمنان ما که به استقرار و تثبیت نظام جمهوری اسلامی باور نداشتند، امروز به اقتدار نظام ما اذعان دارند و اندیشکده‌های خود را به صف کرده‌اند تا پیرامون اسلام، مطالعات مجدد کنند. رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: امروز جریان مقاومت که از اسلام ناب و آموزه‌های امامین انقلاب نشئت گرفته است، رژیم غاصب صهیونیستی و حامیان مستکبر این رژیم منحوس را مستأصل کرده است و گواه این امر، عملیات‌های پیروزمندانه طوفان‌الاقصی و وعده صادق است که به لحاظ تاکتیکی و استراتژیک، واجد ویژگی‌های منحصر به‌فرد بودند و موازنه قوا را به طور کامل به نفع محور مقاومت تغییر دادند. اژه‌ای افزود: امروز دشمنان با شبهه‌افکنی و القائات دروغین، در صدد هستند تا دلبستگی نسل جدید ما به ارزش‌های دینی و انقلابی را کمرنگ کنند. در اینجا وظیفه خطیری بر عهده روحانیت است که به تبیین‌گری بپردازد و اذهان نسل جدید را نسبت به توطئه‌های دشمن، روشن سازد. 


 مردم ما استحقاق خدمت بی‌منت را دارند
رئیس دستگاه قضا گفت: اگر خدای ناکرده یک نفر در لباس روحانیت، اقدامی خلاف انجام دهد، به پای همه روحانیون تمام می‌شود لذا باید نسبت به حفظ شأن والای روحانیت بسیار اهتمام داشت، امروز وظیفه کارگزاران نظام به خصوص کارگزارانی که در کسوت روحانیت هستند، بسیار خطیر است. 
اژه‌ای در پایان گفت: مردم ما استحقاق خدمت بی‌منت را دارند و اگر خدای ناکرده نتوانیم به آن‌ها خدمت بی‌منت کنیم، باید نزد خداوند متعال و خود مردم که همواره پای ارزش‌های نظام ایستاده‌اند، پاسخگو باشیم. عظمت، شکوه، افتخار، امنیت و سرافرازی ملت ایران در دنیا، به برکت خون شهدا و ایثارگری جانبازان است. 
محسنی اژه‌ای در دیدار با قضات و کارکنان دستگاه قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد هم تأکید کرد: باید ترتیبی اتخاذ شود که مقوله حل اختلاف، منحصر به اقدامات شورای حل اختلاف نشود. او با خطیر عنوان کردن امر قضا اظهار کرد: تحقق و گسترش عدالت صرفاً بر عهده قوه قضائیه نیست، اما ما می‌توانیم گام‌های مهمی را در این راستا برداریم و از کار مردم گره‌گشایی کنیم. اژه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود گفت: لازم است ترتیبی اتخاذ شود که مقوله حل اختلاف، منحصر به اقدامات شورای حل اختلاف نشود، ما باید موضوع «حل اختلاف» را به متن مردم، مجالس، آموزش و پرورش و... ببریم. البته من به مسئولان ذی‌ربط در قوه قضائیه نیز تأکید کرده‌ام که استخدام‌های مربوط به شورا‌های حل اختلاف در اسرع وقت انجام شود.

نظر شما