شناسهٔ خبر: 66667372 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

آندری بلوسف، وزیر دفاع جدید روسیه، کیست؟

برای اولین بار در ۱۲ سال گذشته، روسیه یک وزیر دفاع جدید دارد. روز ۱۲ مه، کاخ کرملین – دفتر رئیس جمهور روسیه - اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور، آندری بلوسف را که یک اقتصادادن است به جای سرگئی شویگو به سمت وزیر دفاع معرفی کرده است. اگرچه مدت‌ها شایعاتی در مورد احتمال ترمیم کابینه و تغییراتی در تشکیلات دولتی بر سر زبان‌ها بود، کمتر کسی انتظار داشت پوتین یک فرد غیرنظامی و فاقد پیشینه در نهادهای نظامی و امنیتی را به جای ژنرال شویگو به این سمت منصوب کند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بی بی سی: برای اولین بار در ۱۲ سال گذشته، روسیه یک وزیر دفاع جدید دارد.
 
روز ۱۲ مه، کاخ کرملین – دفتر رئیس جمهور روسیه - اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور، آندری بلوسف را که یک اقتصادادن است به جای سرگئی شویگو به سمت وزیر دفاع معرفی کرده است.
 
اگرچه مدت‌ها شایعاتی در مورد احتمال ترمیم کابینه و تغییراتی در تشکیلات دولتی بر سر زبان‌ها بود، کمتر کسی انتظار داشت پوتین یک فرد غیرنظامی و فاقد پیشینه در نهادهای نظامی و امنیتی را به جای ژنرال شویگو به این سمت منصوب کند.
 
آندری رموویچ بلوسف روز ۱۷ مارس سال ۱۹۵۹ در مسکو متولد شد.
 
پدرش رم، اقتصاددان، و مادرش لاریسا، شیمیدان هسته‌ای بودند.
 
او در سال ۱۹۸۱ مدرک اقتصاد خود را از دانشگاه دولتی مسکو گرفت و چند سالی را در شغل‌های آموزشی و دانشگاهی سپری کرد.
 
در اواخر دهه ۱۹۹۰، و همزمان با تحصیل در سطح دکترا، به عنوان مشاور نخست وزیر روسیه شروع به کار کرد. او مدرک دکترا خود را در سال ۲۰۰۶ به دست آورد.
 
بلوسف در سال ۲۰۱۲ به سمت وزیر توسعه اقتصادی روسیه منصوب و سال بعد، به عنوان یکی از دستیاران آقای پوتین انتخاب شد.
 
وی در سال ۲۰۲۰ به مقام معاون اول نخست وزیر روسیه رسید و از آن زمان به عنوان یک شخصیت کاملا وفادار به پوتین شهرت پیدا کرد و طبق گزارش‌ها تنها عضو از «همراهان اقتصادی» رئیس جمهور است که از الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ حمایت کرده است.
 
از او به عنوان مبتکر نظرات اقتصادی کلیدی که کرملین در سال‌های اخیر دنبال کرده است نام برده می‌شود. او یکی از نظریه‌پردازان اصلی مجموعه برنامه‌های جاه‌طلبانه آقای پوتین شناخته شده که رئیس جمهور در آغاز چهارمین دوره ریاست ‌جمهوری خود در سال ۲۰۱۸ به تصویب رساند.
 
آندری بلوسف همچنین از حامیان اصلی افزایش مالیات بر ارزش افزوده از ۱۸ به ۲۰ درصد در سال ۲۰۱۹ بوده است.
 
از لحاظ عقاید اقتصادی، بلوسف مدافع تندرو مداخله دولت و دفاع از منافع دولت در برابر نقش بخش خصوصی و منافع آن است.
 
او حامی جدی وضع مقررات محدودکننده اقتصادی، افزایش سرمایه‌گذاری و نقش گسترده دولت در اقتصاد است.
 
در سال ۲۰۱۸، متن نامه‌ای از آقای بلوسف به بیرون درز کرد که در آن پیشنهاد داده بود که سود مازاد چهارده شرکت بزرگ صنایع فلزی و شیمیایی روسیه توسط دولت مصادره شود.
 
این پیشنهاد با انتقادات گسترده‌ای روبرو شد.
 
اتحادیه صاحبان صنایع و کارآفرینان روسیه هشدار داد که چنین روشی به بروز موج ورشکستگی در صنایع منجر خواهد شد و اگرچه این پیشنهاد هرگز به اجرا در نیامد، اما درز محتوای آن به ریزش در بازار سهام روسیه منجر شد.
 
در سال ۲۰۲۱، اظهارات آقای بلوسف در این مورد که شرکت‌های صنایع فلزی حدود ۱۰۰ میلیارد روبل (۱۱ میلیارد دلار) از دولت «اخاذی» کرده‌اند بار دیگر سقوط بهای سهام در بورس‌ روسیه را در پی آورد.
 
اگرچه این نوع ابتکارات او محبوب نبوده است، اما در راستای باورهای آقای بلوسف است که اعتقاد دارد پیشرفت اقتصادی مستلزم مداخله دولت است.
 
کنستانتین سونین، کارشناس اقتصاد روسیه و استاد دانشگاه شیکاگو به بی‌بی‌سی گفت که آقای بلوسف اعتقاد عمیق دارد که «نوآوری فنی ناشی از سرمایه‌گذاری دولت در بخش تحقیق و توسعه است و رشد و رونق اقتصادی هم زمانی به دست می‌آید که دولت موسسات خصوصی را به سرمایه‌گذاری مجبور کند.»
 
آقای سونین افزود این رویکرد با اعتقاد آقای پوتین به تسلط دولت و انزواطلبی اقتصادی روسیه انطباق دارد.
 
در مورد شغل جدید آقای بلوسف، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: «پیشنهاد انتصاب یک غیرنظامی به وزارت دفاع نشان می‌دهد که نقش وزیر دفاع، تشویق نوآوری است» و افزود: «کسی که در برابر نوآوری‌ها دیدگاهی بازتر دارد، کسی است که در میدان جنگ پیروز می‌شود.»
 
آقای بلوسف در مقام وزیر دفاع باید هزینه‌های نظامی روسیه را مدیریت کند. بودجه دفاعی روسیه در سال ۲۰۲۴ به ۳۰ درصد از کل بودجه دولتی بالغ شده و به حدود ۳۶.۶ تریلیون روبل (۴۰۲ میلیارد دلار) رسیده است.
 
روزنامه روسی کومسومولسکیا پراودا در تفسیری در مورد گزینش وزیر دفاع جدید نوشت که تخصص اقتصادی و درک آقای بلوسف از بخش‌های مختلف صنایع از جمله صنایع دفاعی، به این معنی است که او برای مدیریت نیازهای مالی مهم ارتش شخصی مناسب است.
 
به نظر می‌رسد نامزدی آقای بلوسف - که در سال سوم جنگ روسیه در اوکراین روی می‌دهد - نشان از آن دارد که ولادیمیر پوتین برای یک جنگ طولانی مدت و پرهزینه آماده شده است.
 
وظیفه آقای بلوسف این خواهد بود که اطمینان حاصل کند که با وجود تحریم‌های غرب، اقتصاد روسیه خواهد توانست نیازهای ماشین جنگی این کشور را برآورده کند.
 
کرملین همچنین امیدوار است که تجربه آقای بلوسف به عنوان یک اقتصاددان به بهبود کارآیی هزینه‌های نظامی و کاهش فساد در تشکیلات ارتش کمک کند.
 
علاقه اعلام شده او به تسلیحات پیشرفته مانند هواپیماهای بدون سرنشین - که روسیه برای ادامه حملات خود به اوکراین به عرضه مداوم آنها نیاز دارد - نیز در این سمت مفید خواهد بود.
 
در سال ۲۰۲۳، آقای بلوسف برنامه‌های خود را برای ساخت ۱۸۰۰۰ پهپاد بزرگ و متوسط تا سال ۲۰۲۴ و راه‌اندازی و توسعه یک بخش صنعتی جدید - تولید سیستم‌های هوانوردی پهپادی – اعلام کرد.
 
رسانه‌های جمعی روسیه خاطرنشان کرده‌اند که آقای بلوسف - که متاهل است و یک فرزند به نام پاول، متولد ۱۹۹۴ دارد - در میان همکاران خود در تشکیلات دولتی روسیه شخصیتی متمایز خواهد بود چون گزارشی از سودبردی او از فساد رایج وجود ندارد و دارای سبک زندگی تجملاتی نیست.
 
آقای بلوسف مانند پوتین به کلیسای ارتدکس روسیه نزدیک است و گفته می‌شود که در سال ۲۰۰۷ غسل تعمید گرفت.
 
برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که او هم مثل ولادیمیر پوتین به ورزش‌های رزمی علاقمند است و در جوانی به کاراته و سامبو، ورزش رزمی روسیه، می‌پرداخته است.
لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما