شناسهٔ خبر: 66667161 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

سالیون برای پیشبرد سازش ریاض-تل‌آویو به منطقه می‌آید

یک رسانه عبری زبان خبر داد سالیوان مشاور امنیت ملی بایدن برای پیشبرد سازش سعودی ـ اسرائیلی مجددا به منطقه سفر می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، پایگاه خبری عبری زبان واللا نیوز در گزارشی اعلام کرد، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا قرار است به زودی به عربستان و اسرائیل سفر کرده و برای پیشبرد مذاکرات سازش بین دو طرف تلاش کند.

این رسانه عبری زبان به نقل از یک مسئول عالی‌رتبه آمریکایی خبر داد کاخ سفید به تفاهم‌‌هایی با دفتر نخست وزیری اسرائیل رسیده است که تل‌آویو اقدام به توسعه شدید عملیات خود در رفح نکند و حداقل این کار را پیش از سفر مشاور امنیت ملی رئیس جمهور باید به اسرائیل انجام ندهد.

به گفته این مسئول: سالیوان در سفر خود به نتانیاهو تاکید خواهد کرد که پیشبرد روند سازش با عربستان نمی‌تواند به شکل موازی با عملیات گسترده در رفح به پیش برود.

براساس این گزارش سفر مشاور امنیت ملی کاخ سفید قرار است روز شنبه انجام شود، او ابتدا به عربستان سعودی سفر و در روز بعد از آن برای بررسی مسئله عملیات ارتش اسرائیل در رفح و پیشنهاد جایگزین دولت بایدن برای پیشبرد توافق فراگیر با عربستان سعودی که می‌تواند منجر به شکل‌گیری توافق صلح تاریخی با اسرائیل شود به (فلسطین اشغالی) خواهد آمد.

یک منبع عالی‌رتبه اسرائیلی هم در این رابطه به این رسانه گفت: سفر سالیوان به منطقه تلاش‌های لحظه آخری دولت آمریکا محسوب می‌شود که به رغم دشواری‌های موجود بر سر تحقق توافق بر سر بسته آمریکایی سعودی که در برگیرنده سازش بین عربستان سعودی و اسرائیل است، شانس خود را برای پیشبرد آن آزمایش می کند.

سالیوان قرار بود این سفر را در اوایل آوریل انجام دهد اما به دلیل حادثه‌ای که برایش به وجود آمدو منجر به شکسته شدن یکی از دندنه هایش شد این سفر به تعویق افتاد.

به نوشته واللا نیوز، مسئولین عالی‌رتبه آمریکایی امیدوار‌اند که توافقنامه دفاعی بین عربستان سعودی و آمریکا در چارچوب هم پیمانی دفاع و برنامه هسته‌ای به امضا برسد تا بعد از آن از نتانیاهو خواسته شود تا نقش خود را در این توافق ایفا کرده و از آن جمله پایان جنگ در غزه را اعلام و پایبندی خود به روندی که منجر به تشکیل دولت مستقل فلسطینی می‌شود را اعلام کند.

درچنین شرایطی نتانیاهو با تصمیم سرنوشت سازی مواجه خواهد شد اگر با آن موافقت کند، منجر به تحقق سازشی تاریخی با عربستان می‌شود و اگر آن را رد کند خود را بار دیگر در موضع مخالفی خواهد یافت که حمایت ناچیز باقی مانده آمریکا را هم از دست داده و با عواقب عملیات نظامی گسترده خود در رفح مواجه می‌گردد.

انتهای پیام/

نظر شما