شناسهٔ خبر: 66667157 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

در نشست رونمایی از کتاب «انقلاب بی‌پایان» تأکید شد:

بیاینه گام دوم سندی بر اثبات فراملی‌بودن انقلاب اسلامی است

نویسنده و عضو هیئت علمی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه خون مطهر شهید سلیمانی ماهیت جهانی انقلاب را هویدا کرد، گفت: انقلاب اسلامی جوهره‌ای فراملی دارد که باید در گام دوم انقلاب انتظار تحقق آن را داشته باشیم؛ بیاینه گام دوم سندی بر اثبات فراملی‌بودن انقلاب اسلامی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا به نقل از سی‌وپنجمبن نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛ مراسم رونمایی از کتاب «انقلاب بی‌پایان» در قالب میزگرد علمی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، عصر سه‌شنبه، ۲۵ اردیبهشت؛ با حضور حمیدرضا خادمی، دانشیار پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی در سازمان سمت؛ محسن لبخندق، نویسنده و عضو هیئت علمی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و محمدعلی فتح‌اللهی، پژوهشگر و استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در سرای ناشران دانشگاهی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

خادمی در ابتدای این مراسم و میزگرد علمی درباره زمینه‌های شکل‌گیری کتاب «انقلاب بی‌پایان» گفت: سال 1397 بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب صادر شد. این بیانیه به منزله نقشه راه پیمایش آینده انقلاب اسلامی است؛ آینده‌ای که قرار است به تمدن نوین اسلامی به عنوان یک آرمان برسد. بندهای مختلف بیانیه در راستای رسیدن به تمدن نوین اسلامی است. کتاب «انقلاب بی‌پایان» ناظر به بندهای بیانیه گام دوم تنظیم شده است.

عمومی‌شدن معارف ریشه در تعالیم اسلام دارد

در ادامه نشست فتح‌اللهی با بیان آنکه «عنایت الهی» در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ذکر شده است، خاطرنشان کرد: مدیریت الهی در وقوع و پیروزی انقلاب نقش داشت. باید در نظر داشته باشیم که دست خداوند است که برای بشریت امور را به ارمغان می‌آورد.

وی ادامه داد: مطلب دیگری که در تعابیر مقام معظم رهبری و بیانیه گام دوم برایم جذاب بود، درباره مباحث روشنفکری بود. مباحثی که به نظر می‌رسد خاص جامعه روشنفکری است اما می‌بینیم که در همه رده‌های مختلف عمومی شده است. در کمتر جامعه‌ای این ویژگی را می‌بینیم. این باعث شده است که انقلاب و جامعه ما ویژه شود. عمومی‌ شدن معارف ریشه در تعالیم اسلام دارد. عالی‌ترین مفاهیم به گونه‌ای است که می‌تواند در اختیار همه مردم قرار بگیرد. شاید صفتی که اختصاصی پیامبر اسلام است و در واقع به عنوان مدح راجع به او ذکر شده امی‌بودن ایشان است. منظور از امی، بی‌سواد نیست بلکه عوام و عادی‌بودن است. این ویژگی در انقلاب اسلامی نمود پیدا کرد.

استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی یادآور شد: شاید دولت اسلامی نخواهد مردم را به زور به بهشت ببرد اما باید مانع کسانی شود که می‌خواهند به زور مردم را به جهنم ببرند. بیانیه حاصل مطالعات، تجربیات و مدیریت رهبری در چهل سال گذشته است که عموم می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند. اینکه در این کتاب بیانیه را در نسبت با دانش‌های علمی بررسی کردند، بسیار ارزشمند است.

محسن لبخندق، نویسنده گفت: بعد از حوادث اخیر منطقه به ذهنم رسید اگر بخواهم در یک عبارت عصاره بیانیه را بگویم و دال مرکزی آن را مشخص کنم باید به نگاه جهانی و تمدن‌سازی اشاره کنم.

وی افزود: سال 1397 که بیانیه صادر شد یک سال بعد حاج قاسم سلیمانی به شهادت رسید. شهادت ایشان از ماهیت فراملی بودن انقلاب اسلامی پرده برداشت. خون مطهر شهید سلیمانی ماهیت جهانی انقلاب را هویدا کرد. انقلاب اسلامی جوهره‌ای فراملی دارد که باید در گام دوم انقلاب انتظار تحقق آن را داشته باشیم. چنین اتفاقی را در وقایع منطقه می‌بینیم. این اتفاقات نشان‌دهنده مرزهای حقیقتی به نام انقلاب است. این موج قطعاً تلاطم خودش را ادامه خواهد داد. بیاینه گام دوم صورت‌بندی نظری فراملی‌بودن انقلاب اسلامی است. باید منتظر بسط انقلاب باشیم.

وی در پایان سخنانش گفت: برای حرکت جامعه و برای طی‌کردن گام دوم نیازمند یک رؤیای جمعی هستیم. فرض می‌کنم یکی از انگیزه‌های نگارش بیانیه گام دوم هم همین باشد. این فقط بر عهده رهبر نیست بلکه نیازمند کنشگری نخبگان و لایه‌های مختلف نیروهای سیاسی و فرهنگی است. این متن صامت است؛ اگر که بدنه نخبگانی بتواند آن را به زبان بیاورد آن وقت می‌توانیم امیدوار باشیم که اثرش را بگذارد. این رسالت همه لایه‌های نخبگانی است.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما