شناسهٔ خبر: 66667107 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

انحراف مالیاتی مشاغل خاص! 

روزنامه جوان

فرار مالیاتی و عدم‌تمکین مالیاتی در بخش مشاغل مشکلات زیادی برای کشور ایجاد می‌کند. در وهله اول اعتماد به سیستم مالیاتی کشور را سلب می‌کند و دقت آن را زیر سؤال می‌برد. موضوع دوم این است که فرار مالیاتی برخی مؤدیان باعث می‌شود دیگران نیز انگیزه خود را برای پرداخت مالیات از دست بدهند و درصدد فرار مالیاتی برآیند.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: سهم حدود ۳۰‌درصدی بخش مشاغل در تولید ناخالص کشور و در عین حال سهم کمتر از ۶‌درصدی مالیات مشاغل در کل درآمد‌های مالیاتی نشان از حجم بالای انحراف مالیاتی در بخش مشاغل و به خصوص مشاغل و اصناف خاص با درآمد‌های کلان دارد که نیاز است سازمان امور مالیاتی اقدامات جدی در راستای مقابله با فرار مالیاتی و اخذ مالیات حقه از مشاغل خاص داشته باشد. 
 
فرار مالیاتی و عدم‌تمکین مالیاتی در بخش مشاغل مشکلات زیادی برای کشور ایجاد می‌کند. در وهله اول اعتماد به سیستم مالیاتی کشور را سلب می‌کند و دقت آن را زیر سؤال می‌برد. موضوع دوم این است که فرار مالیاتی برخی مؤدیان باعث می‌شود دیگران نیز انگیزه خود را برای پرداخت مالیات از دست بدهند و درصدد فرار مالیاتی برآیند. مشکل دیگری که فرار مالیاتی برای کشور به وجود می‌آورد این است که به کسری بودجه دولت دامن می‌زند. 
سهم حدود ۳۰‌درصدی مشاغل در تولید ناخالص کشور و در عین حال سهم کمتر از ۶‌درصدی مالیات مشاغل در کل درآمد‌های مالیاتی نشان از حجم بالای انحراف مالیاتی در بخش مشاغل و به خصوص مشاغل و اصناف خاص با درآمد‌های کلان دارد که نیاز است سازمان امور مالیاتی اقدامات جدی در راستای مقابله با فرار مالیاتی و اخذ مالیات حقه از مشاغل خاص داشته باشد، به صورتی که ضمن وصول درآمد‌های مالیاتی دولت، نارضایتی‌های موجود مبنی بر تبعیض در پرداخت مالیات بین دستمزدبگیران، مشاغل خاص و پردرآمد نیز حل شود. 
به گفته کارشناسان، مالیات‌ستانی حقه از همگان مبتنی بر درآمدشان خواسته همه مردم است. مردم توقع دارند دولت به نمایندگی از آن‌ها به وصول درآمد‌های مالیاتی‌شان بپردازد و آن‌ها را برای اداره کشور به کار بگیرد. 

 دریافت مالیات حقه از همگان  فشار مالیاتی را از دوش کارمندان و کارگران برمی‌دارد 
رحمان سعادت، استاد اقتصاد دانشگاه سمنان در خصوص این موضوع که آیا اصناف و مشاغل مالیات حقه پرداخت می‌کنند و نسبت به درآمدی که دارند، مالیات‌شان متناسب است یا خیر به «جوان» می‌گوید: اصناف و مشاغل باید بر اساس سودی که کسب می‌کنند، مالیات بپردازند. بر اساس این شاخص، سهم ۶‌درصدی این بخش‌ها در درآمد‌های مالیاتی کشور، متناسب با سهم ۲۰ تا ۳۰‌درصدی آن‌ها در تولید ناخالص ملی نیست. موضوعی که اخیراً به آن توجه شده و موضوع درستی است، اینکه بخشی از سود افراد بر اثر تورم به دست می‌آید، باید این بخش از سود کسر شود و از مابقی آن مالیات اخذ کنیم. 
وی می‌افزاید: قطعاً میزان پرداخت مالیات اصناف و مشاغل با سهمی که در تولید ناخالص ملی کشور دارند، همخوانی ندارد. باید با اصلاحاتی این موضوع را رفع کنیم و اصناف و مشاغل متناسب با درآمدشان مالیات بپردازند، اما لازم است در این روند دقت داشته باشیم که از اعمال فشار مالیاتی بر مؤدیان پرهیز شود، زیرا این روند در نهایت به نفع کشور نیست. 
سعادت می‌گوید: اصناف و مشاغل بعد از یک سال مالیات خود را می‌پردازند، در حالی که حقوق‌بگیران ماهانه این مبلغ را پرداخت می‌کنند. از سوی دیگر، اصناف و مشاغل قدرت چانه‌زنی برای پرداخت مالیات‌شان دارند که حقوق‌بگیران از این امر محروم هستند، این موارد نوعی تبعیض است که باید به نحوی رفع شود. بهتر است از حقوق‌بگیران نیز هر سه ماه یک بار مالیات‌ستانی داشته باشیم تا اقدامی در حمایت از آن‌ها انجام دهیم. 
وی در خصوص این موضوع که برخی مشاغل خاص مانند آرایشگران زنانه، طلا و جواهرفروشان، آهن‌فروشان، وکلا و پزشکان که درآمد‌های بالایی دارند، حتی کمتر از حقوق‌بگیران سرانه پرداخت مالیات‌شان است، تصریح می‌کند: قانون می‌گوید هر کس باید متناسب با درآمدش مالیات بپردازد، یعنی کسانی که درآمد بیشتری دارند، باید مالیات بالاتری هم بپردازند، اما به دلایلی شاهد هستیم افراد با درآمد‌های بالا بیشترین فرار مالیاتی را دارند و از دادن مالیات اجتناب می‌کنند. 
این استاد اقتصاد دانشگاه سمنان خاطرنشان می‌کند: سازمان امور مالیاتی می‌تواند از طریق هوشمندسازی سیستم‌های مالیاتی به تشخیص میزان درآمد مشاغل مختلف بپردازد و مالیات‌ستانی حقه از همگان را در دستور کار قرار دهد. مالیات‌ستانی عادلانه درخواست مردم است. در صورتی که فشار مالیاتی بین همه تقسیم شود، نارضایتی کمتر خواهد بود. 

 دریافت مالیات عادلانه از همه به خصوص مشاغل خاص «زمینه‌ساز پیشرفت» 
رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز به «جوان» می‌گوید: هر شخصی که در کشور فعالیت اقتصادی انجام می‌دهد، باید با توجه به درآمد خود مالیات واقعی بپردازد. گاهی مشاهده می‌شود افرادی درآمد‌های بالایی دارند، اما متأسفانه مالیات واقعی‌شان را پرداخت نمی‌کنند. دریافت مالیات واقعی و عادلانه باید بر اساس قانون صورت گیرد و با افرادی که در این مسیر مقاومت دارند، برخوردی قاطع شود. در پرداخت مالیات، مؤدیان مالیاتی باید به هر آنچه در قوانین به آن‌ها تکلیف شده است عمل کنند، در واقع مشاغل و صنوف مختلف باید بر اساس درآمد و با توجه به قوانین، مالیات واقعی خود را پرداخت کنند. در حال حاضر گروهی که مالیات خود را بدون تأخیر می‌پردازند، کارگران و کارمندان هستند که مالیات‌شان ماهانه و پیش از واریز حقوق از حساب‌شان کسر می‌شود. 
وی می‌افزاید: مالیات یکی از مواردی است که دولت به وسیله آن می‌تواند منابع مالی بودجه سالانه خود را تأمین کند. در کشور‌های پیشرفته بخش عمده‌ای از منابع مالی سالانه از محل مالیات تأمین می‌شود، ایران نیز باید در این مسیر قدم بگذارد، اما نکته‌ای که باید به آن توجه شود آن است که باید روند طی‌کردن این مسیر به صورت پلکانی باشد، نه ناگهانی. 
این نماینده مجلس تصریح می‌کند: هر شخصی که در کشور فعالیت اقتصادی انجام می‌دهد، باید با توجه به درآمد خود مالیات واقعی بپردازد. گاهی مشاهده می‌شود افرادی درآمد‌های بالایی دارند، اما متأسفانه مالیات واقعی‌شان را پرداخت نمی‌کنند. اخذ مالیات واقعی و عادلانه باید بر اساس قانون صورت گیرد و با افرادی که در این مسیر مقاومت دارند، برخوردی قاطع شود. 
سنگدوینی می‌گوید: در حال حاضر تأمین بخش عمده‌ای از بودجه کشور وابسته به نفت است، در واقع حدود ۷۰ درصد بودجه و تأمین مالی دولت وابسته به فروش نفت است. باید شرایطی فراهم شود که افرادی که در این کشور فعالیت دارند و از منابع موجود در آن استفاده می‌کنند، مالیات خود را بپردازند. 
وی تأکید می‌کند: باید برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که ثروتمندان و مشاغل خاص مالیات واقعی خود را بپردازند، افرادی که درآمد مکفی دارند، تحت فشار قرار نگیرند و آن‌هایی که درآمدی حداقلی دارند، معاف از مالیات باشند. هدف اصلی اخذ مالیات واقعی و عادلانه از افراد و با توجه به درآمد آنهاست، مجلس شورای اسلامی و دولت در تحقق این هدف تلاش خود را می‌کنند.

نظر شما