شناسهٔ خبر: 66667104 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

بلینکن به زلنسکی:  مقاومت کنید تسلیحات می‌رسد!

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: با سرعت گرفتن پیشروی روسیه در شرق اوکراین، وزیر خارجه امریکا در یک سفر فوری به کی‌یف رفت تا به رئیس‌جمهور اوکراین اطمینان بدهد که بسته کمک‌های نظامی را دریافت خواهد کرد. روس‌ها گفته‌اند کمک‌های نظامی تغییری در وضع جنگ ایجاد نخواهد کرد ولی آنتونی بلینکن گفته که کمک‌های امریکا «در راه است» و «تغییر اساسی» در میدان جنگ ایجاد خواهد کرد. 
به گزارش «جوان»، عملیات روسیه در اطراف خارکیف که بیش از یک ماه است به‌طور تدریجی شروع شده، در روز‌های اخیر تشدید شده است. «سی‌ان‌ان» دیروز گزارش کرد که حمله جدید روسیه به منطقه خارکیف در شرق اوکراین، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین را در شرایط سختی قرار داده و باید برای سربازانش فداکاری کند تا آن‌ها بتوانند مواضع را حفظ کنند. فقط طی چهار روز گذشته، نیرو‌های روس با پشتیبانی جنگنده‌ها، توپخانه و پهپاد‌های خود در جبهه شمالی اوکراین پیشروی کرده و دست‌کم ۹ روستا و شهرک را تحت کنترل خود آورده‌اند، پیشروی‌هایی که در ۲۷ ماهی که از جنگ اوکراین گذشته، به تعبیر «نیک پاتون والش» خبرنگار «سی‌ان‌ان» «مسلماً سریع‌ترین پیشروی آن‌ها از روز‌های اول جنگ» بوده است. روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت: عملیات ارتش روسیه در خارکیف و سیطره آن‌ها بر میدان نبرد موجب تعمیق ناامیدی برای ارتش اوکراین و هم‌پیمانان این کشور شده و ادامه روند پیروزی‌های نظامی روسیه، باعث افزایش فشار‌ها بر سران اوکراین جهت رسیدن به توافق آتش‌بس با روسیه می‌شود. با چنین اوضاع و احوالی، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا دیروز در یک سفر از پیش اعلام نشده، به کی‌یف رفت تا ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین را ترغیب به مقاومت بیشتر بکند. در حالی که پیش‌بینی نهاد‌های امنیتی امریکا که ظرف روز‌های گذشته رسانه‌ای شده، نشان می‌دهد روس‌ها خودشان را برای یک حمله گسترده به اوکراین آماده می‌کنند. وزیر امور خارجه امریکا در کی‌یف، هرچند دوره کنونی را «دوره‌ای چالش‌برانگیز» خواند، ولی «استقامت فوق‌العاده» اوکراین و «قدرت و رهبری» زلنسکی را ستود و وعده کرد که کمک‌های امریکا «در راه است»، کمک‌هایی که به گفته او «تغییر اساسی» در میدان جنگ ایجاد خواهد کرد. ولودیمیر زلنسکی هم در این دیدار، با تقدیر از کمک‌های «حیاتی» واشینگتن تأکید کرد که کمبود اصلی این کشور پدافند هوایی بوده و به دست‌کم دو آتشبار برای دفاع از شهر خارکیف در برابر حملات هوایی روسیه نیاز است. درخواست زلنسکی برای آتشبار پدافند در حالی است که روزنامه وال‌استریت‌ژورنال دوشنبه شب خبر داد که توانایی پدافند هوایی اوکراین در مقابله با حملات موشکی روسیه کاهش یافته است. 
در حالی که تمرکز روس‌ها بر خارکیف است و بحث‌هایی درباره تلاش آن‌ها برای کنترل آن بالاگرفته، لوک هاردینگ، خبرنگار گادرین در کی‌یف تمایل روس‌ها «به کنترل خارکیف» را تأیید کرده و معتقد است برای روس‌ها خارکیف، «آینه جمهوری خلق به رسمیت شناخته نشده دونتسک و جمهوری خلق لوهانسک» است که در صورت سقوط خارکیف، روس‌ها سعی خواهند کرد ایده آن را احیا کنند. هاردینگ می‌گوید: «هدف استراتژیک کوتاه‌مدت پوتین رسیدن به مرز‌های اداری استان دونتسک است. اگر این اتفاق بیفتد، یک لحظه عظیم و یک پیروزی برای پوتین خواهد بود.» لوک می‌گوید که اوکراینی‌ها «می‌دانند که نمی‌توانند تسلیم شوند. اما این مطمئناً ضربه دیگری خواهد بود و به این حس دامن می‌زند که همه چیز در حال فروپاشی است.»

نظر شما