شناسهٔ خبر: 66666815 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

گوشی های شیائومی و سامسونگ در صدر بیشترین میزان امواج مضر موبایل

صاحب‌خبر -

گزارشی در مورد میزان امواج مضر موبایل منتشر شده که نشان می‌دهد گوشی های شیائومی و سامسونگ، بیشترین تشعشعات را ایجاد می‌کنند!

شرکت Stocklytics گزارش جالبی در مورد میزان تشعشع گوشی‌های هوشمند منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، برخی از گوشی‌های شیائومی در صدر لیست گوشی‌های با بیشترین میزان تشعشع قرار دارند. همچنین، یک گوشی سامسونگ نیز در رتبه‌های بالای این لیست به چشم می‌خورد.

تشعشع گوشی‌های هوشمند چیست؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید هنگام مکالمه با تلفن همراه چه اتفاقی می‌افتد. مطمئناً با فردی در ارتباط هستید، اما پشت صحنه فرآیند پیچیده‌تری در جریان است. گوشی‌های هوشمند برای ارسال و دریافت سیگنال به امواج رادیویی (RF) متکی هستند. این امواج سطح خاصی از تشعشع را منتشر می‌کنند که موضوع بحث ما در این مقاله است.

آیا امواج موبایل مضر است؟

این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای درک خطرات احتمالی، باید با یک اصطلاح کلیدی به‌نام «نرخ جذب ویژه» (SAR) آشنا شوید. SAR یک معیار علمی است که میزان جذب انرژی امواج رادیویی توسط بدن از یک منبع تشعشع (در این‌جا گوشی هوشمند) را اندازه‌گیری می‌کند. این مقدار بر حسب وات بر کیلوگرم (W/kg) سنجیده می‌شود.

افزایش میزان امواج مضر موبایل افزایش میزان امواج مضر موبایل

می‌توانید SAR را به‌عنوان معیاری برای سنجش میزان «گرمای ناشی از تشعشع» که بدن شما جذب می‌کند، در نظر بگیرید. سازمان‌های نظارتی مانند کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) در ایالات متحده و کمیسیون اروپا، محدودیت‌هایی را برای میزان SAR گوشی‌های هوشمند تعیین کرده‌اند. این محدودیت‌ها برای اطمینان از ایمن بودن کاربران در برابر امواج رادیویی وضع شده‌اند.

امواج مضر موبایل در حال افزایش است

گزارش اخیر Stocklytics به روند نگران‌کننده‌ای اشاره می‌کند. طبق این گزارش، سطح تشعشع گوشی‌های هوشمند رو به افزایش است. این موضوع نگرانی‌های فزاینده درباره تأثیر فناوری بر محیط زیست را تقویت می‌کند. به نظر می‌رسد برندهای محبوب گوشی‌های هوشمند نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

افزایش میزان امواج مضر موبایل افزایش میزان امواج مضر موبایل

این گزارش شیائومی و سامسونگ را به‌عنوان عاملان اصلی افزایش امواج مضر موبایل معرفی می‌کند. در این لیست، چندین مدل فراتر از حد انتظار ظاهر شده‌اند. گوشی شیائومی Mi A1 با میزان تشعشع بسیار بالای ۱.۷۵ وات بر کیلوگرم (هنگام مکالمه) و ۰.۷۶ وات بر کیلوگرم (برای بدن) در صدر این فهرست قرار دارد. سری Mi Max 3 شیائومی نیز وضعیت بهتری ندارد. این گوشی در حالت مکالمه ۱.۵۸ وات بر کیلوگرم و برای بدن (در مدل غیر ۵G) ۱.۴۲ وات بر کیلوگرم تشعشع منتشر می‌کند. اگرچه مدل ۵G این گوشی در میزان تشعشع سر مشابه است، اما در تشعشع بدن به ۱.۵۶ وات بر کیلوگرم می‌رسد.

سامسونگ نیز بی‌تقصیر نیست. گوشی گلکسی A23 5G این شرکت با نرخ جذب ویژه حدود ۱.۵ وات بر کیلوگرم برای هر دو حالت سر و بدن، نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است. حتی گوشی‌های تاشوی محبوب این شرکت، گلکسی Z Fold 4 و Z Fold 5، نیز سطوح نگران‌کننده‌ای از تشعشع را نشان می‌دهند. میزان SAR مدل Z Fold 4 برای سر ۱.۳۰ وات بر کیلوگرم و برای بدن ۱.۵۱ وات بر کیلوگرم است. این رقم برای Z Fold 5 در حالت سر ۱.۲۴ وات بر کیلوگرم است.

یا سطح تشعشع گوشی‌های هوشمند افزایش خواهد یافت؟

این گزارش همچنین به تأثیر احتمالی فناوری 5G اشاره می‌کند. شبکه 5G به دلیل داشتن طیف فرکانسی گسترده‌تر، نگرانی‌هایی را در مورد انتشار تشعشع بالقوه بالاتر از گوشی‌های هوشمند ایجاد می‌کند. این موضوع اهمیت رویکرد سازندگان گوشی در اولویت قرار دادن طراحی ایمن با گسترش 5G را برجسته می‌کند.

بدیهی است با حساسیت بیشتر سازمان‌های نظارتی به تشعشع گوشی‌های هوشمند، شاهد توجه بیشتر تولیدکنندگان به این موضوع خواهیم بود. بنابراین، ممکن است فناوری‌های شبکه‌ای آینده در گوشی‌های هوشمند منجر به کاهش انتشار تشعشع شوند.

گزارش Stocklytics نگرانی به جایی را مطرح کرده است. با این حال، قبل از اینکه گوشی خود را کنار بگذارید، نکاتی را باید در نظر داشته باشید.

افزایش میزان امواج مضر موبایل افزایش میزان امواج مضر موبایل

اولاً، به خاطر داشته باشید که سازمان‌های نظارتی به دلیلی محدودیت‌هایی برای میزان SAR تعیین کرده‌اند. این محدودیت‌ها برای اطمینان از عدم انتشار تشعشع در سطوح مضر توسط گوشی‌های ما وضع شده‌اند.

این گزارش به مدل‌های خاصی اشاره می‌کند که فراتر از حد انتظار عمل کرده‌اند. اما توجه به این نکته ضروری است که همه گوشی‌ها یکسان نیستند. برخی از برندها مدل‌هایی با میزان تشعشع خروجی به مراتب پایین‌تر ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، گوگل پیکسل 3a و 4a و سری آیفون 7 اپل همگی در محدوده ۱.۳۶ تا ۱.۳۹ وات بر کیلوگرم (هنگام مکالمه) قرار دارند.

حتی در شیائومی و سامسونگ نیز استثناهایی وجود دارد. این گزارش تأیید می‌کند که سری گلکسی نوت ۱۰، سری گلکسی A55 و A35 سامسونگ و همچنین شیائومی ردمی 5A و نوت ۷ پرو همگی دارای نرخ جذب ویژه نسبتاً پایینی هستند.

در نهایت، تصمیم با شماست. اگر نگران میزان تشعشع هستید، می‌توانید با کمی تحقیق، گوشی هوشمندی با نرخ جذب ویژه پایین‌تر پیدا کنید. با این حال، به خاطر داشته باشید که برقراری ارتباط مداوم اغلب بر هرگونه ریسک ناچیزی که از میزان تشعشع فعلی اکثر گوشی‌های هوشمند ناشی می‌شود، ارجحیت دارد.

چگونه می‌توان کمتر در معرض تشعشع تلفن‌های هوشمند قرار گرفت؟

کاهش میزان امواج مضر موبایل کاهش میزان امواج مضر موبایل

اگرچه گزارش Stocklytics نگرانی‌هایی را در مورد برخی مدل‌های خاص گوشی مطرح کرده است، راه‌هایی برای به حداقل رساندن میزان تشعشع گوشی‌های هوشمند وجود دارد. در اینجا چند نکته ذکر شده است:

  • استفاده از هندزفری هنگام مکالمه: در زمان برقراری تماس، از هندزفری سیمی یا اسپیکر داخلی استفاده کنید تا گوشی را از سر خود دور نگه دارید. این کار به طور قابل توجهی میزان جذب تشعشع را کاهش می‌دهد.
  • کاهش مدت زمان تماس: تماس‌های کوتاه‌تر به معنای جذب تشعشع کمتر است. تا حد امکان سعی کنید مکالمات را خلاصه نگه دارید.
  • حالت هواپیما در مناطق با سیگنال ضعیف: در مناطقی که قدرت سیگنال ضعیف است، تلفن‌ها برای اتصال به دکل‌های دورتر، تشعشع بیشتری ساطع می‌کنند. در چنین مواقعی برای به حداقل رساندن تشعشع، حالت هواپیما را فعال کنید.
  • استفاده از پیامک به جای تماس: هر زمان که ممکن است، از پیامک استفاده کنید. پیامک نیاز به نگه داشتن گوشی در کنار گوش را برطرف کرده و به طور قابل توجهی میزان جذب تشعشع را کاهش می‌دهد.
در گجت نیوز بخوانید:
امواج 5G اختلال شدیدی در پرواز هواپیماها ایجاد می‌کند امواج 5G در آینده برای انتقال برق به گجت های الکترونیکی استفاده خواهند شد 230 دانشمند با انتشار بیانیه‌ای نسبت به امواج مخرب اینترنت 5G هشدار دادند

برچسب‌ها:

نظر شما