شناسهٔ خبر: 66666603 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

در نشست «هم‌اندیشی در حوزه چالش‌های قیمت و قیمت‌گذاری کتاب» مطرح شد؛

تغيير قيمت کتاب بايد متناسب با نرخ تورم باشد

صاحب‌خبر -
تغيير قيمت کتاب بايد متناسب با نرخ تورم باشد
خبرگزاری آریا - سیدعباس حسینی نیک ضمن اشاره به مشکلات قیمت‌گذاری کتاب در کشور گفت: قیمت کتاب باید مانند بقیه کالاهایی که در سراسر کشور به فروش می‌رسد همراه با تورم کشور رشد داشته باشد.

به گزارش ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ، نشست «هم اندیشی در حوزه چالش‌های قیمت و قیمت‌گذاری کتاب» صبح سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 با حضور حضور سعید مکرمی مدیر کتابفروشی اسم، سیدعباس حسینی‌نیک مدیر انتشارات مجد، آزاده نظربلند مدیر کمیته پاسخگویی و اطلاع‌رسانی سی‌وپنجمین نمایشگاه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا سبحانی‌نسب، مدیر انتشارات جمال و خانم فیروزآبادی پژوهشگر و نویسنده مجموعه نمافر در کوشک کتاب برگزار شد.
اعلام قیمت نهایی کتاب در اختیار ناشر است
سیدعباس حسینی‌نیک در ابتدای این نشست گفت: تجربه جهانی این است که قیمت کتاب‌ها در حوزه‌های مختلف متفاوت است. به‌طور طبیعی کتاب‌های دانشگاهی در سراسر دنیا قیمت بیشتری دارند.
وی با بیان این‌که نحوه قیمت‌گذاری کتاب در تمام دنیا نسبت به هزینه تمام شده بالای 5 برابر است، ادامه داد: فرهنگی که در کشور ما جا افتاده این است که قیمت نهایی کتاب تابع نسب 1 به 3 است یعنی اگر هزینه کتابی 50 هزارتومان تمام شود آن کتاب 150 هزارتومان به فروش می‌رسد.
حسینی نیک اضافه کرد: پیشنهاد من این است که حداقل نسبت 1 به 4 رعایت شود یعنی اگر هزینه اولیه انتشار کتابی 50 هزارتومان باشد قیمت نهایی 200 هزارتومان در نظر گرفته شود. رسیدگی به این موضوع آینده کتاب و کتابخوانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
این ناشر درباره این‌که آیا قیمت باید حتما پشت جلد یا داخل کتاب درج شود گفت: درج مواردی مثل نوبت چاپ و تیراژ روی کتاب در این قانون گفته شده است ولی درج نکردن قیمت مشکلی ندارد.
وی افزود: قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان می‌گوید که کتاب باید قیمت داشته باشد ولی این‌که قیمت در سایت، پشت جلد، برچسب یا داخل کتاب نوشته شود، در اختیار خود ناشر است. پیشنهاد من این است که قیمت در سایت ناشر درج شود و خریدار با عکس از برچسب پشت کتاب بتواند به قیمت کتاب در سایت دسترسی پیدا کند.
کتاب‌فروشان اجازه تغییر قیمت کتاب را ندارند
یکی از اعضای «انجمن خوشه» با اشاره به این‌که بحث قیمت‌گذاری کتاب در سال‌های مختلف مورد بحث بوده است گفت: زمانی که کتاب برای مدتی در انبار می‌ماند؛ ناشر و کتاب‌فروشی آسیب می‌بینند. ناشران اقدام به تغییر قیمت کتاب‌هایی که در سال‌های قبل چاپ شده می‌کنند ولی کتاب‌فروشان این اجازه را ندارند.
وی افزود: پیشنهادهایی مثل عدم درج قیمت به صورت چاپی و روی کتاب مطرح شده ‌است که شاید به رفع این مشکل کمک کند.
تمام ناشران توانایی فروش مجازی ندارند
آزاده نظربلند مدیر کمیته پاسخگویی و اطلاع‌رسانی سی‌وپنجمین نمایشگاه گفت: مسئله اینکه خانه کتاب به مرکزی برای استعلام قیمت تبدیل شود، چند سالی است که مطرح شده است. حدود 6 سال پیش امکانی را فراهم کردیم که ناشران در طول سال یک‌بار بتوانند قیمت کتاب را افزایش دهند ولی سازمان تعزیرات درخواست نظارت‌کننده‌ای از صنف را داشت. 
وی ضمن بیان این‌که این طرح با عدم مسئولیت‌پذیری نهاد لازم رد شد ادامه داد: در حال حاضر این امکان همچنان وجود دارد ولی باید نهاد ناظر و قواعدش به صورت کامل مشخص باشد.
وی با بیان این‌که مسئله مهم توان فنی ناشران مطرح است گفت: تمام ناشران توانایی فروش مجازی و تغییر و افزایش قیمت را ندارند. همچنین گاهی تفاوت قیمت زیادی برای یک کتاب مشترک بین ناشر و کتاب فروش وجود دارد.
حاشیه سود کتاب‌های کودک زیاد است
خانم فیروزآبادی پژوهشگر و نویسنده مجموعه نمافر و کارشناس در ادامه این نشست گفت: طبق بررسی‌هایی که از سال 1384 تا 1402 در زمینه قیمت کتاب انجام دادیم می‌توان گفت که میانگین قیمت کتاب در سال 1384 مبلغ 1800 تومان و در سال 1402 مبلغ 134 هزارتومان بوده است.
وی ضمن بیان این‌که کتاب‌های کمک‌درسی و کودک و نوجوان بیشترین میانگین افزایش قیمت را دارند گفت: با توجه به اینکه تعداد صفحات کتاب‌های درسی بیشتر است، می‌توانم بگویم که این تفاوت قیمت منطقی است.
مخاطب نمی داند چه کسی قیمت را تغییر داده
علیرضا سبحانی‌نسب مدیر انتشارات جمال، ضمن این‌که تغییر کتاب را یکی از عوامل مهم برای کاهش خرید کتاب دانست گفت: زمانی که مخاطب معیار افزایش قیمت کتاب را نمی‌داند، از نظر روانی درگیر خریدن یا نخریدن کتاب می‌شود. در این میان باید تدبیری اندیشیده شود که ناشر و مولف هم ضرر نکنند.
در جلگه نشر ایران با وضعیت دوگانه ای روبه‌رو هستیم
در پایان سعید مکرمی مدیر کتاب فروشی اسم گفت: همه قیمت‌ها با دلار بالا می‌رود ولی برای افزایش قیمت کتاب سازمان تعزیرات به دنبال چرایی افزایش قیمت است.
وی گفت: عرف جامعه در این قیمت‌گذاری هزینه‌محور است نه ‌ارزش‌محور و به شکل مکانیکی قیمت‌گذاری‌ها اعمال می‌شود، همه اینها درحالی انجام می‌شود که هزینه‌های ثابت و متغیر در صنعت نشر متفاوت است.
سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از 19 تا 29 اردیبهشت 1403 در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

نظر شما