شناسهٔ خبر: 66666253 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

وزیر صمت خبر داد؛

انتقال ۲ میلیارد مترمکعب آب از سواحل به مرکز کشور

بندرعباس- وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در وزارت صمت انتقال ۲ میلیارد متر مکعب آب از سواحل به مرکز ایران به صورت جدی دنبال می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، عباس علی آبادی شامگاه سه شنبه در نخستین رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریا محور ایران که در جزیره قشم برگزار شد، دریا را عاملی مهم در توسعه اقتصادی دانست و اظهار داشت: دریا ارزان‌ترین روش حمل و نقل برای تجارت است و با استفاده از آن می‌توان کالاهایی که دارای حجم یا وزن بسیار زیادی هستند را حمل کرد.

وی افزود: محیط زیست ما به دریا وابسته است و چنانچه عملکرد دریا در توازن محیط زیست حذف شود؛ محیط زیست با مشکل روبرو خواهد شد از این رو همه ما باید به محیط زیست احترام بگذاریم و اگر چنین نکنیم باید در قیامت پاسخگو باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: دریا در به لحاظ تأمین غذا نیز بسیار حائز اهمیت است و می‌توان از آن به عنوان ساختاری جهت تأمین غذا و علوفه نیز استفاده کرد ضمن اینکه در سرزمین ما برای تأمین آب شرب نیز از این ظرفیت عظیم استفاده می‌شود.

علی آبادی عنوان‌کرد: در بحث انتقال آب پروژه بزرگی در وزارت صمت به صورت جدی دنبال می‌شود و آن هم انتقال ۲ میلیارد متر مکعب آب از دریا به مرکز کشور است.

وی اظهار کرد: دریا می‌تواند تأمین کننده بخش عمده‌ای از انرژی مورد نیاز کشور باشد و به لحاظ تأمین مواد معدنی مورد نیاز نیز یک منبع عظیم است چرا که هم مواد معدنی را می‌توان از املاح موجود در آب دریا استحصال کرد و هم از پهنه‌های گسترده‌ای که زیر آب قرار گرفته است.

وزیر صمت با اشاره به اهمیت توسعه ناوگان دریایی و زمینه‌های موجود سرمایه‌گذاری در دریا، گفت: ما آماده هستیم که در بخش دریا تعامل سازنده‌ای با کشورهای منطقه و دنیا داشته باشیم و ظرفیت‌های کشور را با دیگران به اشتراک بگذاریم چرا که ایران بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد و این یک فرصت بزرگ برای ترانزیت داخلی و خارجی به شمار می‌آید.

علی آبادی با بیان اینکه دولت از سرمایه‌گذاران به صورت ویژه حمایت می‌کند، ادامه داد: در زمینه توسعه ناوگان حمل و نقل تا حدود ۲۰ میلیارد دلار، در حوزه شیلات تا ۱۰ میلیارد دلار و در حوزه فراساحل تا ۵۰ میلیارد دلار امکان تعریف پروژه وجود دارد و ما آمادگی داریم که در این پروژه‌ها با بخش‌های مختلف مشارکت کنیم ضمن اینکه آماده هستیم در زمینه احیای سرمایه‌ها بخشی از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده دولتی را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

وزیر صمت ابراز کرد: ما امروز در کشور قابلیت و امکان تأمین پیشرانه‌ها و موتورهای دریایی از ۳ هزار اسب بخار تا ۴ هزار اسب بخار را داریم و فناوری ساخت پیشرانه‌ها را بومی سازی کرده‌ایم ضمن اینکه امکان ساخت توربین‌های دایرکت درایو نیز ایجاد شده است و قطعاً از سرمایه‌گذاران در این حوزه استقبال می‌کنیم.

نظر شما