شناسهٔ خبر: 66666226 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

وزیر فرهنگ:

فردوسي يکي از قله‌هاي هويت ملي ايران است/ قرائت پيام رئيس‌جمهور به آيين بزرگداشت فردوسي از سوي اسماعيلي

صاحب‌خبر -
فردوسي يکي از قله‌هاي  هويت ملي ايران است/ قرائت پيام رئيس‌جمهور به آيين بزرگداشت فردوسي از سوي اسماعيلي
خبرگزاری آریا - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اسلامی در حاشیه روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی گفت: ما به فردوسی افتخار می‌کنم و او را یکی از قله‌های هویت ملی ایران می‌دانیم.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی در حاشیه مراسم بزرگداشت روز حکیم ابوالقاسم فردوسی با بیان این مطلب افزود: در واقع در یک نگاه قوی و عمیق حکیم ابوالقاسم فردوسی اوج تمدن ایرانی اسلامی است که هم هویت بخشی به جامعه ایرانی را با زنده نگه داشتن زبان فارسی انجام داده و هم قله‌ای از حکمت و معرفت بوده است.
قرائت پیام رئیس‌جمهور به مناسبت بزرگداشت فردوسی توسط وزیر فرهنگ
همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در آرامگاه فردوسی در آیین بزرگداشت این شاعر بزرگ پارسی‌گوی، پیام آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران اسلامی را به مناسبت روز بزرگداشت فردوسی قرائت کرد.
متن پیام رئیس جمهور به شرح زیر است:
"بسم‌الله الرحمن الرحیم
به نام‌ خداوند جان و خرد
کزین برتر اندیشه برنگذرد
تمدن و فرهنگ‌ایران اسلامی یک‌حقیقت بزرگ در قلب پیکره تنومند تمدن درخشان اسلامی است، تمدنی که در اوج تاریکی قرون وسطی غرب گوهر اندیشه را در فطرت خدای جوی انسان زنده نگه داشت و با روح‌معنویت متاثر از پیام آخرین و کاملترین پیام آور الهی آینده بشریت را در پرتو آموزه‌های وحیانی و توحیدی روشنی بخشید.
در قلب این تمدن کهن شرعی فرهنگ ایرانی به مثابه سرچشمه‌ای فیاض نه فقط به جهان اسلامی عظمت داد که همچون حلقه‌ای کانونی نقطه پیوند زنجیره بیداری شرق و غرب شد تا جایی که در اوج مادی‌گرایی جهان سرگشته امروز توانست همچنان پرچمدار معرفت حقیقی و طلایه دار دادگری و خردورزی باشد.
در این مسیر طولانی زبان فارسی به عنوان زبان دوم جهان اسلام در کنار کلام الهی همواره زبان گویای معرفت، عصمت و ارادت به خاندان مطهر کرامت(ع) بوده است و در طول تاریخ هزار و چندصد ساله گذشته بزرگانی ازین سرزمین برخاسته‌اند که با استعداد و با توانمندی بی‌نظیر خود مهمترین شاهکارهای هنرتفکر بشری را آفریدند که به کالبد تاریخ ایران در سایه‌سار دین اکمل خداوند حیاتی دوباره دمیده شد.
در تاریخ این زبان و در مسیر تکامل تمدن درخشان ایرانی اسلامی یک نام نقشی بی‌همتا دارد و او بی تردید فردوسی بزرگ است.
شاهنامه حکیم فرزانه طوس نماد آزادگی، دادگری، پاینردی جوانمردانه و خردورزی عجین شده با ولایت‌دوستی اعتخادپر آفرین مردمان این سرزمین است.
مردمی که همیشه کنار حق ایستادند نه پشت منافع، مردمی که به هر بهایی دست متجاوز را از خاک خود کوتاه کردند و رستم‌وار قلب اهریمن را با ایمان به وعده صادق الهی هدف گرفتند.
فردوسی تنها یک شاعر نبود که او را باید جانمایه و چکیده فرهنگ ایرانی اسلامی دانست که هویت ایرانی را بر دوبال ایران دوستی و ولایت پذیری خاندان عصمت و طهارت در مسیر کمال به پرواز درآورد.
فردوسی حکیم در شاهنامه کاخی بلند از نظم و قلعه‌ بزرگی از حماسه بنا کرد که زیربنای ان از زبان فارسی و برج بارویش از مهر علی آبادان شده است.
اکنون کوشش برای بزرگ داشتن و بازشناسی اندیشه و هنر این حکیم فرزانه به جامعه امروز و به ویژه نسل جوان آتیه ساز ایران اسلامی در گام دوم انقلاب در مسیر همدلی و تحکیم هویت ملی اسلامی و اعتلای الگوهای تمدنی جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان نقطه کانونی به شمار می‌رود‌.
دولت مردمی بر همین اساس با تمام توان حامی بزرگداشت مفاخری چون حکیم ابوالقاسم طوسی است و برای رشد دامنه جهانی این اقدام برنامه‌ای وسیع داشته و خواهد داشت.
در پایان ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری این همایش روز بزرگداشت زبان فارسی و بزرگداشت فردوسی بزرگ را به مردم فرهنگ پرور و هنر دوست ایران و همه‌ ملل فارسی زبان و دوست دارات این حکیم نامدار در سراسر گیتی تبریک می‌گویم و برای خادمان فرهنگی کشور و پاسداران فرهنگ و زبان فارسی توفیقات روزافزون مسالت دارم.

نظر شما