شناسهٔ خبر: 66666204 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رییس جمهور:

هیچ مفهومی در دین ما به گستردگی عدالت نیست

مشهد- رییس جمهور گفت: بعد از توحید هیچ مفهومی در دین ما به گستردگی مفهوم عدالت نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم رئیسی شامگاه سه شنبه در اختتامیه کنگره بین المللی حضرت رضا (ع) اظهار کرد: بعد از توحید هیچ مفهومی در دین ما به گستردگی مفهوم عدالت نیست، عدالت در تمام شئون وجود دارد.

رئیس جمهور در ادامه بیان کرد: وجود حضرت علی (ع) و امام رضا (ع) جلوه عدل است که در باب عدالت سخن بسیار گفته و خواهد شد، اما چگونگی اجرای عدالت قابل توجه است.

وی بیان کرد: ما یک عدالت‌خواه و یک عادل داریم. افرادی عادل هستند اما حاضر نیستند پرچم عدالت‌خواهی به دست بگیرند و برای اجرای عدالت ضرر کنند.

رئیسی اظهار کرد: حضرت علی (ع) عدالت‌خواه بود نه فقط عادل. عدالت‌خواهی وجود مقدس امام رضا (ع) در مدت ولایت‌عهدی ایشان بسیار قابل مطالعه است. آنچه امیرالمومنین (ع) در عهدنامه خود برای مالک اشتر دارند، جلوه آن در سلوک امام رضا (ع) است. پس از هجرت پیامبر (ص)، هجرت امام رضا (ع) نیز از هجرت‌های تمدن‌ساز برای عالم بشریت بود.

رئیس‌جمهور در ادامه گفت: انسان سالم باید چگونگی رابطه با خود، رابطه با خدا، رابطه با دیگران و رابطه با هستی را بداند.

وی افزود: عدالت اهمیت بسیاری دارد، اما شاخص اجرای عدالت چیست. این موضوع باید در کمیته‌های فعال این کنگره بحث شود. پیشنهاد من به جمع دانشمندان این است که ما برای اجرای عدالت شاخص می‌خواهیم و شاخص تام و تمام امام رضا (ع) است.

رئیسی گفت: در زندگی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، آموزش و ارتباطات‌اجتماعی می‌خواهیم اجرای عدالتی کنیم که امام رضا (ع) می‌پسندد.

رئیس جمهور افزود: می‌توانیم توافق کنیم و بگوییم قانون یکی از شاخص‌هاست اما شاخص تام نیست؛ ببینیم شاخص‌ها برای ایجاد عدالت اجتماعی و رفع تبعیض‌ها کدام است.

وی گفت: از محورهای هفتگانه بیانیه گام دوم، «عدالت» است. باید خودمان را در این ۴۵ سال رصد کنیم و عقب‌ماندگی در زمینه عدالت را جبران کنیم.

رئیسی گفت: در جامعه اسلامی بسیار اهمیت دارد که عدالت برای همه مهیا شود و شرطش این است که افراد خود را در محضر مبارک حضرت حق بدانند. کارآمدترین نظام کنترلی، خودکنترلی است.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: ارتباط، دلدادگی، عشق و محبت بین امام و امت موجب می‌شود حکمرانی ولایی از حکمرانی‌هایی که می‌خواهد دستوری و دیکتاتوری عمل کنند یا نام نظام‌های دموکراسی را دارند، متفاوت باشد.

وی در ادامه همچنین افزود: این که خود را موظف بدانیم درست عمل کنیم، در زمینه اصلاح اجتماعی بسیار نقش دارد، آن‌چه امروز در دانشگاه‌ها و حوزه‌ها بحث و تدریس می‌شود باید در میدان عمل نیز اجرا شود، مباحث و تحقیقات ناظر به میدان عمل باشد نه بایگانی در کتاب‌خانه‌ها.

رئیسی بیان کرد: انسان دارای کرامت ذاتی بوده و از سایر موجودات عالم برتر و همه موجودات برای انسان است.

رئیس جمهور در ادامه گفت: سخن تنها از کرامت ذاتی نیست، بلکه از کرامت اکتسابی هم هست؛ آنچه در پرتو آموخته‌های امام رضا (ع) می‌توان به آن رسید.

وی گفت: بنابراین معرفت امام و حجت خدا، معرفت و دلدادگی نسبت به امام و عمل بر اساس آنچه ایشان و اولیای دین فرمودند برای انسان سالک الی الله اصل است که راه سعادت را به خود و جامعه بشناساند.

رئیسی اظهار کرد: آنچه وجود مقدس حضرت رضا (ع) در تبیین جایگاه ولایت و امامت فرمودند قابل توجه است. شاید امام رضا (ع) بیش از امامان و پیشوایان دیگر نسبت به امامت و ولایت تاکید دارند.

رئیس جمهور اظهار کرد: سخن از عهد است نه رأی. رأی مغتنم است و هر کس رأیی دارد، اما سخن ما از آموخته‌های قرآن و ولایت است. رأی کجا و عهد کجا؟ امت با امام عهد دارد و این پیمان و عهد در فرهنگ قرآنی و دینی ما بسیار مستحکم است.

وی همچنین افزود: چه کسی فکر می‌کرد که دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های آمریکا برای حق‌طلبی و عدالت‌خواهی به پا خیزند و آهنگ واحد در تمام ملل، آزادی فلسطین و دفاع از مظلومان و فریاد علیه ستمگران باشد؟ این پدیده‌ای که امروز می‌بینید، نشان‌دهنده خواست جدی آحاد انسان‌های آزاده دنیا برای شکل‌گیری نظم عادلانه جهانی است.

رئیسی گفت: خون ۱۵ هزار کودک فلسطینی مظلومانه بر زمین ریخته شد و حتماً به حکومت حاکمان صهیونیسم خاتمه خواهد داد.

نظر شما