شناسهٔ خبر: 66666145 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

معاون اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان مرکزی خبر داد؛

آغاز مقدمات ثبت جهانی مسجد جامع ساوه

معاون اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان مرکزی خبر داد؛ معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با بیان اینکه مسجد جامع ساوه در فهرست پیشنهادی ثبت جهانی مساجد کشور قرار گرفته است، گفت: به زودی گروه ارزیاب یونسکو برای بررسی پرونده ثبت جهانی مسجد جامع ساوه به این شهر سفر می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، حسین محمودی افزود: بر این اساس مدیر پروژه ثبت مساجد ایرانی، روز گذشته از مسجد جامع ساوه بازدید کرد و بعد از بازدید در نشستی موارد مورد نیاز برای ثبت جهانی این اثر مطرح شد. در تلاش هستیم تا این مسجد را به عنوان سومین اثر تاریخی استان در فهرست آثار جهانی به ثبت برسانیم.

وی ادامه داد: مسجد جامع ساوه بسیاری از مؤلفه‌های ثبت جهانی را دارا است. بر این اساس مقدمات پیشنهاد ثبت این مسجد در فهرست آثار جهانی در حال آماده‌سازی است. همچنین تاکنون قنات ابراهیم‌آباد و کاروانسرای باغ شیخ در استان مرکزی به ثبت جهانی رسیده‌اند.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی اظهار داشت: به عقیده کارشناسان میراث‌فرهنگی احتمال می‌رود مسجد جامع ساوه بر بنای قدیم‌تری ساخته شده است. به این معنا که از مصالح مسجد قدیمی‌تر یا بنای قدیمی‌تری مانند آتشکده در معماری مسجد شبستانی استفاده شده است.

محمودی تصریح کرد: در واقع وجود 17 لایه تاریخی در داخل گنبدخانه و فضای همجوار آن گواهی بر این مدعاست. مسجد اولیه در واقع مسجدی شبستان‌دار بوده و عمده مصالح و ادوات ساختمانی به کار رفته در آن خشتی بوده است.

وی بیان داشت: شواهد حاکی از آن است که دوره ساخت مسجد شبستانی به سبک خراسانی و رازی مربوط به دوران آل‌بویه یا دیلمان است. پس از دوره آل‌بویه و استقرار سلجوقیان، عملیات ساخت ایوان‌سازی و مناره در این مسجد آغاز شده است. در واقع از قرن 6 هجری این مسجد دارای ایوان، گنبد، گنبدخانه و مناره شده است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی تأکید کرد: مسجد جامع ساوه در دوره‌های مختلف تاریخی با اضافه شدن تزئینات و معماری خاص هر دوره همچنان به عنوان مرکز فرایندهای دینی و مذهبی شهر ساوه، به حیات و کارکرد اصلی خود ادامه داد.

محمودی ابراز داشت: در دوران پهلوی اول با توجه به رونق مناطق و مساجد مرکز شهر ساوه از جمله مجموعه مسجد انقلاب، به دلیل تراکم جمعیت و مراکز اقتصادی حول آن، برگزاری آئین‌های مذهبی از جمله نماز جمعه از مسجد جامع ساوه به مسجد انقلاب واقع در میدان انقلاب این شهر منتقل شد.

انتهای پیام/

نظر شما