شناسهٔ خبر: 66665961 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

امسال بیش از ۳ میلیون تن گوشت مرغ تولید می‌شود

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سال گذشته حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزارتن گوشت سفید تولید شد که این میزان امسال به بیش از ۳ میلیون تن خواهد رسید.

صاحب‌خبر -

حسن نژاد معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در برنامه صف اول حاضر شد و به سوالاتی پاسخ داد.

حسن نژاد گفت: در تولید شیر و مواد لبنی خودکفا هستیم و تمامی نیازی که در کشور وجود دارد، توسط دامداران کشور تولید می‌شود. در سال حدود ۱۱.۵ میلیون تن تولید شیر در کشور داریم که بخش زیادی از آن در واحد‌های صنعتی و بخشی از آن نیز توسط واحد‌های سنتی تولید می‌شود. سال گذشته بیش از ۱۸۵ هزار تن علاوه بر توزیع شیر خام، شیر خشک تولید کردیم.نزدیک به ۹۵ هزار تن آن به سایر کشور‌ها صادر شده است.

او ادامه داد: ۹۵ هزار تن نیز در سال گذشته صادرات پنیر داشتیم و ۱۳ هزار تن هم صادرات کره به ثبت رسیده است. اگر این محصولات با پایه شیر را معادل شیر در نظر بگیریم، در کنار تامین نیاز کشور معادل ۲ میلیون تن صادرات شیر در کشور داشتیم.

این مقام مسئول افزود: با توجه به اینکه در کشور بیش از ۱۸ هزار و ۳۰۰ واحد مرغداری در حوزه تولید گوشت سفید داریم، سالیانه حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزارتن گوشت سفید تولید می‌شود. در سال ۱۴۰۲، بیش از یک میلیارد و ۵۶۰ میلیون قطعه جوجه ریزی انجام شد که رشد قابل توجهی نسبت به سنوات گذشته داشت. برای امسال نیز در حوزه تولید گوشت سفید خوداتکایی را در اهداف داریم و برنامه این است که علاوه بر تامین نیاز جامعه همه ذخایر استراتژیک هم از تولید داخل تامین شود. همچنین برنامه‌ای هم برای صادرات مازاد تولید داریم و تاکنون در سال ۱۴۰۳ بیش از ۴ هزار تن صادرات گوشت مرغ داشتیم. برای امسال در راستای جهش تولید برنامه داریم حدود ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تن تولید مرغ داشته باشیم.

او ادامه داد: بیش از نیاز کشور تولید تخم مرغ داریم و در سال گذشته حدود ۱ میلیون ۱۳۰ هزار تن تولید تخم مرغ در کشور انجام شد و ۱۳۰ هزار تن آن به کشور‌های اطراف صادر شد. برنامه ما برای سال ۱۴۰۳ صادرات ۱۶۰ هزار تنی تخم مرغ است که در کنار نیاز داخل که ۱ میلیون و ۵۰ هزار تن است تامین خواهد شد.

حسن نژاد با اشاره به اینکه میزان تولید گوشت قرمز حدود ۹۰۰ هزار تن بوده است گفت: نیاز داخل کشور بیش از این است و این نیاز از طریق واردات تامین می‌شود. ۱۴۰، تا ۱۵۰ هزار تن نیاز به واردات گوشت قرمز داریم. امسال برنامه ما در راستای افزایش تولید است تا امکان خود اتکایی فراهم شود.

او افزود: در سال ۱۴۰۲ اقدامات خوبی در خصوص احیای دام مولد اتفاق افتاد. در ۶ ماه ابتدایی این سال با گرانی علوفه روبرو بودیم که با اقدام وزارت جهاد کشاورزی ۱ میلیون تن نهاده مدت دار در اختیار دامداران قرار گرفت که بدون هزینه دامشان را تغذیه کنند. شاهد هستیم که این اقدام اثرگذار بود و اثرات آن در ۱۴۰۳ مشخص خواهد شد.

نظر شما