شناسهٔ خبر: 66665599 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

نویسنده کتاب «مقالات محیط‌شناسی راهبردی هند معاصر» مطرح کرد:

شناخت تحولات هند ما را از تحولات آینده منطقه باخبر می‌کند

محمدعلی ربانی گفت: شناخت درست تحولات کنونی هند می‌تواند شناخت ما را از تحولات آینده منطقه بیشتر و روشن‌تر کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست معرفی و بررسی کتاب «مقالات محیط‌شناسی راهبردی هند معاصر» و بررسی تحولات فرهنگی اجتماعی در هند معاصر و تاثیر آن بر تحولات منطقه با حضور محمدعلی ربانی، نویسنده کتاب و مهدی فیاضی، مدیرعامل موسسه فرهنگی و انتشارات الهدی (ناشر کتاب)، عصر سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در سالن گوشه نقد نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد. 

در ابتدای این نشست، مدیرعامل موسسه فرهنگی و انتشارات بین‌المللی الهدی گفت: از سال گذشته تاکنون به دلیل تاکید مقام معظم رهبری بر انتشار کتاب در حوزه بین‌المللی، بیش از سی جلد کتاب و چهل جلد مجله به زبان‌های مختلف چاپ کردیم و کتاب فوق یکی از همین تازه‌های نشر است که با اقبال خوب اندیشمندان روبه‌رو شده است. 

او توضیح داد: یکی از چالش‌های ما در کشور این است که می‌خواهیم با اطلاعات گذشته برای آینده تصمیم‌گیری کنیم. کتاب «مقالات محیط‌شناسی راهبردی هند معاصر» تحولات فرهنگی اجتماعی در هند معاصر را با رویکرد شناخت وضعیت کنونی هند براساس مواجهه با نظم نوین جهانی و با رویکرد آینده‌نگری بررسی می‌کند. در هند ۱۵۰ میلیون مسلمان و به‌ویژه ۳۵ میلیون شیعه زندگی می‌کنند. باید دید نقش کنونی هند در نظم نوین جهانی چگونه است و این کتاب به این پرسش پاسخ می‌دهد. 

در ادامه نشست محمدعلی ربانی، نویسنده کتاب در پاسخ به اینکه چرا بر کشور هند تمرکز کرده است، گفت: روابط ایران و هند از روابط انسانی بی‌نظیر در بین کشورها از منظر قرابت و شباهت و پیشینه فرهنگی و تمدنی برخوردار است. در متون مقدس آنها، ‌نژاد ایرانی و آریایی برایشان مقدس است و در گوشه و کنار هند اگر نام ایران و ایرانی بیاورید با شوق و شناخت برخورد می‌کنند. ایرانیان نیز تصویر خوبی از هند دارند اما این تصویرها مربوط ‌به گذشته است و اکنون چند چالش وجود دارد. 

ربانی توضیح داد: شناخت ایرانیان مربوط به گذشته، کلیشه‌ای و رسانه‌ای‌ست درحالی‌که واقعیت هند این‌گونه نیست. هند کشوری پویاست و برای چشم‌انداز برتر اقتصادی، طرح و برنامه دارد. هزاران میراث مکتوب ایرانیان که به زبان فارسی‌ست اکنون در هند قرار دارد. بنابراین همان‌طور که هند در گذشته برای ما مهم بوده، اکنون و آینده‌اش نیز برای ما بسیار مهم است. 

رایزن فرهنگی سابق ایران در هند به تحولات اخیر کشور هند اشاره کرد و گفت: سیر پیچیده تحولات هند آن را با گذشته متفاوت کرده است. آینده هند درخشان و متمایز از گذشته اقتصادی این سرزمین است. همچنین تکثر دینی، مذهبی و قومی ‌به‌عنوان ویژگی منحصر به ‌فرد این کشور محسوب می‌شود. جامعه هندو از دیرباز جامعه‌ای مذهبی بوده که در قالب سکولاریسم و ناسیونالیسم تجلی یافته است و مردم همزیستی مسالمت‌آمیزی با هم دارند. 

این نویسنده تاکید کرد: شناخت درست تحولات کنونی هند می‌تواند شناخت ما را از تحولات آینده منطقه بیشتر و روشن‌تر کند. 

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

نظر شما