شناسهٔ خبر: 66665521 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اختتامیه کنگره جهانی حضرت رضا(ع) / تجلیل از برگزیدگان + فیلم

مراسم اختتامیه کنگره جهانی حضرت رضا(ع) با رئیس جمهور کشورمان در جمع اندیشمندان «عدالت» از ۳۵ کشور جهان آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، اختتامیه پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) با هدف بررسی اندیشه تمدنی امام رضا(ع) و با شعار و محوریت موضوعی «عدالت برای همه، ظلم به هیچکس» با حضور اندیشمندان مطرح اسلامی و سایر ادیان از چهار قاره جهان برگزار شد. 

آغاز به کار ششمین کنگره جهانی امام رضا(ع) از فردا

عبدالحمید طالبی رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در این مراسم اظهارداشت: ساده زیستی و مواضع انقلابی و بکارگیری جوانان در سطوح مختلف مدیریتی این دولت تحسین برانگیز است.

وی افزود:دهه کرامت امسال با شعار سربلندی و ولایتمداری با مشارکت و عزتمندی در سایه ولایت و امامت سرلوحه کار قرار گرفت و مهمترین برنامه این دهه پنجمین کنگره جهانی امام رضا علیه السلام بود که ه اجرا رسید.

طالبی عنوان کرد: این کنگره ابتدا در سال 62 برای اولین بار آغاز به کار کرد و طی سال‌های بعد چهار دوره را گذراند و با وقفه طولانی امسال شاهد پنجمین دوره برگزاری خود با رویکردی جدید بود.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: کنگره جهانی امام رضا(ع) در صدد تبیین اندیشه‌های تمدن ساز ایشان و محور قرار دادن موضوعاتی است که کرامت و حقوق انسانی خانواده و اجتماع را در بر می‌گیرد.

وی بیان کرد: اهداف کلانی که در این دوره مدنظر دارد تکریم و استمرار اندیشه تمدنی امام و پایداری هویت اسلامی است و نیز ارائه و خوانش اندیشه جدید گسترش فضای همگرایی در خصوص مفاهیم حقیقی کرامت باشد.

طالبی عنوان کرد: در باب دهه کرامت باید عرض کنم انسان دارای کرامت ذاتی است و از همه موجودات برتر و والاتر است اما سخن از کرامت ذاتی نیست کرامت اکتسابی است که می‌توان در سایه سیره امام بدان رسید و عمل بدان چه امام در سایه رسیدن به کرامت الی الله مطرح است باید مورد توجه باشد.

دبیر ستاد مناسبت‌های آستان قدس رضوی گفت: عدالت و خلقت عدالت و نبوت و عدالت و معاد و امامت و عدالت و فرج؛ عدالت در تمام شئون جاری و ساری باشد.

وی خاطرنشان کرد: این کنگره با رویکرد عمومی و با هدف امتداد بخشیدن و اندیشه های تمدن ساز حضرت رضا(ع) در سطح ملی و جهانی و در پاسخ به نیازهای اندیشه ای جامعه و محور قرار دادن موضوعاتی مثل عدالت، تبعیض، کرامت و حقوق انسان خانواده و آسیب های اجتماعی و مسئله حکمرانی نظام مند اجرا شد.

طالبی، تحکیم و استقرار اندیشه تمدنی امام امام رضا (ع)، فرهنگ اسلامی مبتنی بر هویت اسلامی، ارائه خوانش جدید از اندیشه امام رضا(ع) متناسب با نیازهای امروز، گسترش همگرایی و ارتباطات جهانی در حوزه مبانی اندیشه و تفکر امام رضا(ع)، ایجاد مفاهمه در خصوص مفاهیمی از جمله عدالت، حقیقت و کرامت را از دیگر مولفه های مهم در این کنگره عنوان کرد.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی اظهارکرد: دستیابی به راه حل های فرهنگی آموزش و علمی مشترک در حوزه مسائل تمدنی معرفت و اخلاقی نیز از محورهای مور. توجه بوده است‌.

وی با اشاره به شعار "عدالت برای همه و ظلم به هیچکس" خاطرنشان کرد: بیش از 50 پیش نشست ملی و بین‌المللی با همکاری موسسات و دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه در داخل و خارج در قالب این کنگره شکل گرفت.

طالبی با بیان اینکه کنگره با پیام رهبری آغاز به کار کرد، تصریح کرد: در اختتامیه این کنگره 42 مدعو بین‌المللی از 24 کشور به صورت حضوری و 8 کشور به صورت غیر حضوری مشارکت داشتند.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی  با اشاره به پیام رهبری در خصوص لزوم توجه به زندگی اهل‌بیت از همه ابعاد خصوصا بعد سیاسی گفت: ایجاد جامعه اسلامی بدون اجازه حاکمیت اسلام امکان پذیر نیست.

وی یادآور شد: 20 نشست عمومی و هفده نشست تخصصی با حضور 92 نود و دو استاد از اساتید و صاحب نظران بین‌المللی 39 نفر اساتید ملی مقاله ارائه کرده بودند.

طالبی با بیان اینکه این کنگره از کاغذ استفاده نکردیم و کنگره ای سبز بود گفت: فردا ششمین کنگره جهانی امام رضا علیه السلام با موضوع اندیشه تمدنی امام رضا کرامت و حقوق انسان آغاز بکار خواهد کرد.

تعهد بیشتری برای بازشناساندن ائمه معصومین معطوف شود

کشیش ابوناصر بسام رئیس مرکز مریم شناسی لبنان نیز ‌در اختتامیه پنجمین کنگره جهانی امام رضا علیه السلام اظهارداشت: سپاس خودم را از برگزارکنندگان این همایش ابراز کنم ابتدا از جناب آیت الله و همچنین از خانم دکتر خوارزمی تشکر می‌کنم و تشکر ویژه نیز از سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان حضرت آیت الله محمد حسین مختاری به خاطر تلاش های ارزنده ای که داشتند.

وی با بیان اینکه بنده برای اولین بار در جمهوری اسلامی ایران و این نشستی حضور پیدا کرده و دعوت شده ام، گفت: این همایش مرا به تامل درباره ابعاد علمی دینی امام واداشت و در پی این تامل بسیار بسیار شگفت زده شدم چرا که متوجه شدم امام رضا پیشرو مناظرات و گفتگوی بین ادیان در عین اختلاف نظرهاست.

بسام عنوان کرد: امام رضا زمانی مبدع این گفتگوها بوده که که هزار سال پیش از ما و پیش از این که ما مراکز و توسعه های گفتگو و نظری پردازی را بخواهیم تاسیس کنیم، در این حوزه مبدع بوده است که برای من شفت انگیز است.

وی گفت: شاید حصار محترم ندانند که قریب به سه سال است ما تفاهم‌نامه مشترک با حوزه علمیه قم داریم که یکی از نتایج ان حضور من در جمع شماست.

وی عنوان کرد: بنده به عنوان یک لبنانی با شیعیان لبنان آشنایی دارن اما فرهنگ شیعی چند ویژگی خاص دارد که تبلور آن در زندگی علی علیه السلام به عنوان حیدر و خیبرشکن و امام حسین با ان شور عاشورایی است که روح مذهب را نمایان می‌کند.

وی در پایان سخنانش از دست‌اندرکاران کنگره خواست تعهد بیشتری برای شناسایی و بازشناساندن ر ابعاد فرهنگی و معنوی همه ائمه معصومین صورت گیرد تا به ظهور منجی دوازدهم خم شود و با حضور او جهان به عدالت برسد و تکمیل شود.

.

این کنگره روز گذشته 24 اردیبهشت، با پیام مقام معظم رهبری کار خود را آغاز کرد و در نوبت عصر روز نخست و امروز نشست های تخصصی با ارائه مقالات شرکت کنندگان برگزار شد. 

در آیین افتتاحیه پیام مراجع عظام تقلید حضرات آیات؛ مکارم شیرازی، سبحانی و جوادی آملی قرائت و در ادامه با  سخنرانی رئیس کنگره و تولیت آستان قدس رضوی  حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی و سخنرانی عاملی دبیر کنگره جهانی حضرت رضا(ع) همراه شد.

طی دیروز 6 نشست تخصصی از جمله با محوریت موضوعات عدالت و نفی ظلم مبتنی بر تعالیم رضوی، بن مایه ها و نظریه های عدالت و نفی ظلم مبتنی در تعالیم رضوی، عدالت اجتماعی مبتنی بر تعالیم رضوی و عدالت فرهنگ مبتنی بر تعالیم رضوی برگزار شده است. امروز و در روز دوم کنگره نیز 14 نشست تخصصی با حضور اندیشمندان ایران و جهان برگزار شد 

هم‌اکنون مراسم اختتامیه کنگره جهانی حضرت رضا(ع) با حضور و سخنرانی رئیس جمهور در تالار قدس حرم مطهر رضوی آغاز شد.

انتهای پیام/282/.

نظر شما