شناسهٔ خبر: 66665422 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

رییس پژوهشکده زن و خانواده مطرح کرد:

کتاب‌های تربیتی ما به‌روزرسانی نشده‌اند

رییس پژوهشکده زن و خانواده گفت: در حوزه تالیفات تربیتی فرض کنید در نقطه‌ای نزدیک صفر هستیم، یعنی کتاب‌های تربیتی ما به‌روزرسانی نشده و ادبیات خاصی برای این گروه تولید نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ستاد خبری سی‌و‌پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست «استراتژی‌های تربیتی در جهان کنونی» با حضور حجت‌الاسلام محمدرضا زیبایی‌نژاد، رییس پژوهشکده زن و خانواده و دبیرعلمی همایش بین‌المللی «خانواده، مقام، چالش‌های اخلاقی در جهان متحول»  ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ در سرای کوشک سی‌و‌پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

زیبایی‌نژاد در سخنانی با اشاره به تحول جوامع امروزی از نظر تربیتی گفت: در زندگی امروزی که جامعه ما به شدت مصرفی شده است و در تبلیغات تلویزیونی، محیط‌های اجتماعی و مرجعیت‌های دیگر تبلیغ به مصرف و مصرف‌گرایی می‌شود؛ با تعارض تربیتی مواجه هستیم که خانواده‌ها، جامعه و آموزش و پرورش باید بدانند در این موقعیت چگونه رفتار کنند.

باید نسلی تربیت کرد که شناگر آب‌های خروشان باشد

رییس پژوهشکده زن و خانواده در ادامه افزود: سیاست‌گذار اجتماعی باید برای جامعه متحول سیاست‌گذاری کند و در این حیطه خاص که سیاست جهانی به سمت لیبرالیسم‌گرایی می‌رود باید بداند که چگونه می‌توان نسلی را تربیت کرد که فقط شناگر دریا نباشد، بلکه شناگر آب‌های خروشان نیز باشد. اگر بتوانیم در این موقعیت تهدید، فرزندان خود را به درستی تربیت کنیم فرزندان ما بهترین فرزندان خواهند شد. در بسیاری از اوقات قواعد تربیتی ما به درد جامعه امروز نمی‌خورد و گاهی قواعد تربیتی ما از اساس غلط است و دست خود را در جامعه امروزی رو می‌کند که باید فکری برای آن اندیشیده شود.

زیبایی‌نژاد در ادامه درباره کتاب‌های موجود در حوزه تربیتی عنوان کرد: در این حوزه، فرض کنید در نقطه‌ای نزدیک صفر هستیم. یعنی کتاب‌های تربیتی ما به‌روزرسانی نشده و ادبیات خاصی برای این گروه تولید نشده است. کتاب‌های تربیتی مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی کتاب‌هایی زنده است که برای مواجهه با نسل امروزی هم قابل فهم است. اما متاسفانه مولفان و اندیشمندان کنونی ما مسئله‌شان جامعه متحول امروز نبوده است.

ضرورت هم‌افزایی با خانواده‌گرایان دنیا

ربیس پژوهشكده زن و خانواده با تاکید بر هم‌افزایی با خانواده‌گرایان در کل دنیا و استفاده از تجربیات آنها در این مسیر ادامه داد: باید ببینیم، اقلیت‌های مذهبی و فرهنگی که در جمع اکثریت زندگی می‌کنند، برای حفظ ارزش‌ها و هویت مذهبی و فرهنگی خود چه تدابیری اندیشیده‌اند و از آن تجربیات در مسیر حفظ ارزش‌های خانواده بهره ببریم.

زیبایی‌نژاد در ادامه به استراتژی‌هایی که باید در حوزه تربیت به کار بگیریم اشاره کرد و ادامه داد: نظام تربیتی موجود یک نظام تربیتی براده‌ای است که مانند براده‌های آهن پراکنده است و این مشکلی از ما حل نمی‌کند. باید برای براده‌های آهن یک میدان مغناطیسی که مفاهیم بنیادی تربیتی هستند، در نظر بگیریم که همه مفاهیم تربیتی حول آن جمع شوند و روی آن متمرکز شوند؛ یک مفهوم محوری در نظام اندیشه دینی که حول یک شبکه معنایی هم‌افزا می‌شود و مسائل مربوط به خود را تولید می‌کند.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir  به صورت مجازی برگزار می‌شود.

نظر شما