شناسهٔ خبر: 66665385 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رونمایی از چند محصول دانش بنیان و خلاق در پارک علم و فناوری قزوین

معاون علمی رییس جمهور از چند محصول دانش بنیان و خلاق در پارک فناوری قزوین رونمایی کرد.

صاحب‌خبر -

رونمایی از چند محصول دانش بنیان و خلاق در پارک  علم و فناوری قزوین
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، متخصصان یک شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری قزوین، تصویربردار سه بعدی اندازه انسان را برای نخستین بار در کشور با امکان تصویربرداری افراد و اجسام در اندازه حداکثر ۲ در ۲ در ۲ متر طراحی و تولید کرده‌اند.
تصویربردار ســـه بعدی راهکار مهمی برای حل مشکل ســـاخت جمعـیت و طــراحی صحنه‌های پرخطر در سینما، بازی، پویانمایی، نمونه‌سازی صنعتی و پزشکی است که می‌تواند افق‌های جدیدی را در زمینه فناوری‌های نرم و هویت ساز سرزمین‌مان فراهم کند.
تولید این محصول دانش‌بنیان در مرحله نخست از خروج ۱۲۵ هزار یورو ارز نیز جلوگیری کرده و موجب اشتغال برای ۴ نفر متخصص به صورت مستقیم و ۱۱ نفر به صورت غیر مستقیم می‌شود.
با توجه به نیاز کشور‌های منطقه به این محصول، امکان صادرات دستگاه وجود دارد و از کشور‌های دیگر سفارش کار دریافت می‌شود و نظر به ماهیت فناورانه دستگاه، محدودیت خاصی از نظر تعداد تولید در سال وجود ندارد.
محصول دیگری که در بازدید معاون علمی رییس جمهوری رونمایی شد، «پودر جاذب رطوبت بر پایه آکریلات» بود.
این پودر کاربرد‌های گسترده‌ای در صنایع بهداشتی از جمله پوشک خردسالان و بزرگسالان و پد‌های بهداشتی بانوان دارد و علاوه بر کاربرد‌های پزشکی، آرایشی و دارویی، در صنایع کشاورزی، بسته بندی مواد غذایی، کابل سازی، ساختمان‌سازی و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد.
با توجه به این‌که واردات این محصول در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۴۲ هزار و ۵۹۹ تن بود و در سال ۱۴۰۳ حدود ۵۸۴، ۶۸۰ تن است، سالانه ۱۰۰ میلیون دلار ارزبری دارد و کاملاً وارداتی است، که با توجه به ظرفیت فعلی تولید داخلی توسط این شرکت، می‌توان صرفه‌جویی سالیانه ۱۰ میلیون دلار را پیش‌بینی کرد. با وجود آمار بالای تقاضا و آمار پایین عرضه نسبت به تقاضا، در صورت رفع نیاز داخلی و اشباع بازار داخلی امکان صادرات آن به کشور‌های همسایه امکان سنجی شده است.
دکتر دهقانی در ادامه بازدید از پارک علم و فناوری قزوین، مرکز نمونه سازی ساخت سریع «مکانیکال» را افتتاح کرد. این مرکز با مساحت یکصد متر مربع (در محل پارک علم و فناوری قزوین) مستقر است و این امکان را فراهم می‌کند که نمونه‌های اولیه محصولات، پیش ورود به مرحله تولید انبوه، به صورت نمونه ساخته شود.
این مرکز با استفاده از چاپگر‌های فلزی امکان ساخت قطعات با ظرافت و دقت بالا را فراهم می‌کند. همچنین با در دسترس قراردادن تجهیزاتی نظیر تصویربرداری سه بعدی بسیار دقیق، ساخت و مهندسی معکوس قطعات و ماشین آلات را تسهیل می‌کند.
دکتر دهقانی همچنین از محصولات دانش بنیان و خلاق تولیدشده در شرکت‌های پارک علم و فناوری قزوین بازدید کرد و با فعالان و متخصصان این شرکت‌ها به گفتگو نشست.

نظر شما