شناسهٔ خبر: 66665333 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

۵۰ میلیارد مترمکعب آب را می‌توان در بستر آبخیزداری ذخیره کرد

وزیر جهاد کشاورزی گفت: انجام طرح‌های آبخیزداری، آبخوان‌داری و طرح‌های زودبازده آب و خاک می‌تواند ۵۰ میلیارد مترمکعب آب را برای بخش کشاورزی و منابع طبیعی فراهم کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ محمدعلی نیکبخت در گردهمایی مدیران حوزه ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها گفت: انجام طرح‌های آبخیزداری، آبخوان‌داری و طرح‌های زودبازده آب و خاک یکی از مهمترین پایه‌های امنیت غذایی است که می‌تواند ۵۰ میلیارد مترمکعب آب را برای بخش کشاورزی و منابع طبیعی فراهم سازد.

وی افزود: تغییر اقلیم غیرقابل اجتناب است، اما طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری موجود، در بارندگی‌های اخیر حدود ۱۷ میلیارد مترمکعب آب را در آبخیزها ذخیره کرده است.

نیکبخت با اشاره به اینکه در کشور ۱۳۰ میلیون هکتار استعداد انجام طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری وجود دارد، گفت: اجرای این طرح‌ها تاکنون فقط در گستره ۴۰ میلیون هکتار انجام شده است و هنوز برای ۹۰ میلیون هکتار فرصت داریم که برای ۲۰ میلیون هکتار از آن مطالعه شده و آماده اجرا است.

وی یادآور شد: تجربه دو دهه انجام آبخیزداری نشان داده که مردم علاقمند به مشارکت در انجام این طرح‌ها هستند و با این مشارکت هر سال در سطح ۸ تا ۹ میلیون هکتار طرح‌های زودبازده آب و خاک قابل اجراست و ۹۰ میلیون هکتار باقیمانده را هم می‌توان ظرف مدت ۱۰ سال تمام کرد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ظرفیت ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون مترمکعبی سدهای بزرگ افزود: ذخیره‌سازی ۵۰ میلیارد مترمکعب آب غیر از آنچه که در زمین داریم رقم بسیار بزرگی است، در حالی که مجموع اعتبارات این طرح‌ها به اندازه ساخت یک سد هم نیست.

نیکبخت با تاکید بر ضرورت همکاری و جلب نظر شوراهای برنامه‌ریزی استان‌ها برای فراهم آوردن زمینه جهش تولید محصولات کشاورزی تصریح کرد: همکاران در وزارتخانه باید تسهیل‌گر امور مورد نیاز مردم برای این کارهای توسعه‌ای بخش کشاورزی باشند.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: لازم است در اولین فرصت کارهای سازمانی و صدور مجوزها یکپارچه شود تا حداکثرسازی تولید در محصولات زراعی، باغی، دام، طیور و شیلات در سال جهش تولید انجام شود.

نظر شما