شناسهٔ خبر: 66665103 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: سنا | لینک خبر

در پنل تخصصی همایش «کرمان آیدکس ۲۰۲۴»تشریح شد:

رویکردهای ویژه سازمان بورس در تامین مالی شرکت‌های سرمایه‌گذاری

رویکردهای ویژه سازمان بورس در تامین مالی شرکت‌های سرمایه‌گذاری در پنل تخصصی همایش «کرمان آیدکس ۲۰۲۴» با حضور مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار تشریح شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، دومین روز از همایش «کرمان آیدکس ۲۰۲۴»، بزرگترین رویداد سرمایه‌گذاری و توسعه در کشور با برگزاری پنل‌های مختلف و تخصصی در زمینه سرمایه‌گذاری و تامین مالی همراه بود. یکی از این پنل‌ها ویژه سازمان بورس و اوراق بهادار بود که با حضور رضا عیوضلو، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس، وحید روشن قلب، مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار، محسن عرب زاده، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و مدیرکل دفتر مطالعات بازارهای مالی و بازرگانی معاونت سیاست‌گذاری اقتصادی وزارت اقتصاد و برخی از ناشران برگزار شد.

نقش بخش خصوصی در اهداف سرمایه‌گذاری

در ابتدای این پنل، رضا عیوضلو، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، با اشاره به رویکرد سازمان بورس در حوزه تامین مالی گفت: علی رغم تمام چالش‌هایی که بازار سرمایه با آن دست و پنجه نرم می کند، سال گذشته ۸۰۰ همت تامین مالی از بازار سرمایه صورت گرفت که در مقایسه با سال‌های پیش رشد قابل توجهی داشت.

وی، با طرح رویکردهای سازمان بورس در جهت رشد تامین مالی، اظهار کرد: از حضور بخش خصوصی و برای تامین مالی شرکت‌ها استقبال می کنیم چرا که اعتقاد ما بر این است که بخش خصوصی نقش تعیین کننده‌ای در اهداف سرمایه گذاری دارد.

اهمیت تامین مالی

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه صحبت‌هایش با تاکید بر اهمیت تامین مالی مبتنی بر رتبه اعتباری بدون ضامن گفت: با این اقدام، رکن ضامن حذف و هزینه تامین مالی به طور قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

عیوضلو، توجه به مقوله کیفیت اعتباری ناشران را رویکردی دیگر سازمان بورس برشمرد و افزود: به دنبال این هستیم که شرکت هایی که از کیفیت اعتباری مناسبی برخوردار هستند با سهولت و نرخ بهتری اقدام به تامین مالی کنند.

وی افزود: تمرکز سازمان بورس بر تامین مالی مبتنی بر سهام و بازار سرمایه است چراکه این اقدام هم ریسک تامین مالی و هم آسیب پذیری شرکت ها را کاهش می دهد.

انواع راه‌های تامین مالی

در ادامه این پنل، وحید روشن قلب، مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به این که سال گذشته نزدیک به ۸۰۰ همت تامین مالی از بازار سرمایه صورت گرفت، بیان داشت: یکی از راه‌های تامین مالی افزایش سرمایه از طریق شرکت های پذیرفته شده نزد سازمان بورس است، در واقع با این روش، شرکت ها عملکرد خود را بهبود و کیفیت عملکرد خود را برای سال‌های آتی حفظ می‌کنند در غیر این صورت عملکرد شرکت ها رو به افول خواهد گذاشت.

رکورد افزایش سرمایه

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص تامین مالی شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس از طریق افزایش سرمایه گفت: سال گذشته ۵۰۰ همت افزایش سرمایه صورت گرفت که از لحاظ تعداد و مبلغ رکورد قابل قبولی به ثبت رسید به طوری که سال گذشته، ۴/۵ همت تامین مالی از طریق افزایش سرمایه صورت گرفت که عدد قابل توجهی بود.

وی در ادامه صحبت‌هایش به مشوق‌های جدید و ارائه پیشنهادهای سازمان بورس و اوراق بهادار برای اصلاح قوانین مرتبط با تامین مالی برای ترغیب افزایش سرمایه اشاره کرد و گفت: به طور متوسط هر سال عدد افزایش سرمایه نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش پیدا می کند، یکی از روش‌های جدید تامین مالی که سال گذشته اولین نمونه آن انجام شد در ارتباط با شرکت های سهامی عام پروژه است. در این روش پروژه های نیمه تمام با عرضه بخشی از سهام خود تامین مالی می‌شوند. به طور مثال؛ شرکت «سوخت سبز زاگرس» در سال گذشته به واسطه همین روش به میزان ۲ همت تامین مالی شد.

وی بیان کرد: در استان کرمان نیز چند شرکت برای تامین مالی از طریق شرکت های سهامی عام پروژه اقدام کرده که به زودی شاهد پذیره نویسی عمومی سهام این شرکت ها خواهیم بود.

ظرفیت قانون تامین مالی تولید و زیر ساخت‌ها برای ناشران

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادارهمچنین در خصوص پیشنهادهای معافیت‌های مالیاتی از طریق افزایش سرمایه از محل سود انباشته و یا سلب حق تقدم صحبت کرد و درباره قانون «تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها» توضیح داد: با اجرای این قانون فرآیند افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات کاهش محسوسی پیدا کرده و با اصلاحات صورت گرفته به مدت دو تا دو ماه و نیم می‌توان افزایش سرمایه داد.

روشن قلب درخصوص اقدامات سازمان بورس در زمینه اوراق بدهی نیز بیان کرد: راه‌اندازی سامانه ارسال الکترونیکی درخواست انتشار اوراق بدهی سبب شد فرآیند صدور انتشار اوراق بدهی تسریع پیدا کند و این نکته قابل توجهی است.

در ادامه، محسن عرب زاده، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار نیز به تشریح نهادهای مالی سازمان بورس پرداخت و در رابطه با نقش آنها در تامین مالی نکاتی مطرح کرد.

در بخش پایانی این پنل، مجید کریمی‌ریزی، مدیرکل دفتر مطالعات بازارهای مالی و بازرگانی معاونت سیاست‌گذاری اقتصادی وزارت اقتصاد نیز به ظرفیت‌های مناسب قانون «تامین مالی تولید و زیر ساخت‌ها» برای تامین مالی اشاره کرد.

نظر شما